Chime Super Deluxe Review

woensdag, 20 april 2011 om 18:30
Puzzel games zijn altijd een leuk tussendoortje, leuk om even te spelen als je een spannende race achter de rug hebt of als je flink geschrokken bent in een horror game. Puzzel games Tetris en Lumines zijn hier twee goede voorbeelden van, maar als je deze twee samenvoegt en er een cool muziekje onder zet, dan krijg je Chime. Een game waar je niet even, maar heel lang mee wilt spelen.
Ruim een jaar geleden verscheen Chime op de Xbox 360 en een half jaar terug op de PC. De 360-versie wist ons aardig te vermaken, lukt dit de uitgebreidere PlayStation 3 versie, vandaar de naam Super Deluxe, ook? En in hoeverre is deze game anders dan de 360-versie? Het principe van de game is in ieder geval hetzelfde gebleven, namelijk het vormen van blokken, ook wel quads genoemd. Door het maken van quads kun je punten verdienen en een deel van het speelveld activeren.
Zo snel mogelijk het speelveld activeren
Het is namelijk de bedoeling om het hele speelveld te bezetten met deze quads. Tijdens het maken van quads gaat er een timer lopen, waarbinnen je de quads kan uitbreiden om nog meer punten te verdienen. Als de timer opgehouden is verdwijnt de quad, wordt het behaalde puntenaantal aan je totale score toegevoegd en wordt de ruimte van een ander kleurtje voorzien. Zo kun je in één oog opslag zien dat je dit gedeelte al gehad hebt en kun je de ruimte, mocht dat nodig zijn, nogmaals gebruiken om blokken op te vormen.
Moeilijker dan Tetris
Deze blokken vorm je met stenen zoals je ze uit Tetris kent, alleen zit er in Chime wat meer variatie dat de moeilijkheidsgraad iets opschroeft. Daarnaast wordt de moeilijkheidsgraad bepaald door het vooraf bepaalde tijdslimiet per level, zo kan er gekozen worden voor drie, zes en negen minuten speeltijd. Ben je binnen de gekozen tijd klaar met een speelveld, dus wanneer het hele speelveld van een ander kleurtje is voorzien, dan krijg je een nieuw speelveld voor je neus, maar blijf je wel in hetzelfde level steken. Hierdoor kun je in dit level nog meer punten behalen dan wanneer je blijft steken in het eerste speelveld. Deze punten worden overigens bijgehouden op een online ranglijst, wat absoluut motiverend werkt.
De muziek voert je mee in de game
Dit is niet het enige motivatiepunt, een belangrijk iets in deze game is namelijk de muziek. Als er een nieuw level wordt gestart wordt de muziek gestart en met behulp van een verticale beatline die van links naar rechts gaat worden de tonen bepaald. Elk stukje op het speelveld staat namelijk garant voor een toon, maar om deze toon af te laten spelen moet dit stukje geactiveerd worden door er dus een quad op te bouwen. De basis van bijna alle nummers werken erg relaxed en met een paar tonen erbij wordt het eigenlijk alleen maar beter. Het is dus niet zomaar een puzzel game, door je goed in te zetten krijg je steeds betere muziek voorgeschoteld.
Netjes en goed afgewerkt
Er zijn in totaal tien verschillende speelvelden met elk hun eigen muziek, dit zijn er vijf meer dan de 360-versie. De meeste speelvelden zijn rechthoekig met bijvoorbeeld wat gaten erin zoals in de screenshots te zien is. Het ziet er verder over het algemeen erg netjes en goed afgewerkt uit, al valt je mond er niet van open. Waar die ook niet van open valt zijn de aantal opties naast het maken van quads in tijdmodus. Er kan met wat vrienden op de bank in de offline multiplayer modus gespeeld worden en zoals eerder gezegd wordt er een online ranglijst bijgehouden, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Niet heel veel anders dan de 360-versie
Chime weet ons opnieuw te imponeren. Alhoewel de verschillen met de 360-versie niet groots zijn, blijft de game toch heel erg leuk om te spelen. Dit komt mede door de goede muziek en de snelle gameplay. Het gemis van een online multiplayer modus is groot, al kan er wel tegen mensen naast je op de bank gespeeld worden. Ondanks dat er niet heel veel levels in de game zitten, wil je blijven spelen en daar heeft de muziek een zeer belangrijk aandeel in.