Chime Review

Review
zondag, 21 februari 2010 om 18:00
xgn google image
Je hebt muziekgames als Guitar Hero en SingStar en je hebt puzzelgames als Bejeweled en Tetris. Daarnaast heb je ook nog Chime, een game die beide genres combineert. Of deze combinatie de juiste snaar weet te raken, daar kraken we onze hersens over in deze recensie.
Play, so others can
De game Chime wordt uitgegeven door OneBigGame. Deze uitgever heeft als motto “play, so others can”. Iedereen die Chime aanschaft, helpt mee aan een betere wereld. 60% van de aankoopprijs gaat namelijk naar het goede doel. Van de nog geen vijf euro die Chime kost, gaat dus ongeveer drie euro naar goede doelen die de mensen helpen die het nodig hebben. Voor deze goede daad wordt je ook meteen beloond met een leuke achievement en 50 Gamerpoints.
Chime is het beste te zien als een goede combinatie tussen Lumines en Tetris. Van beide games heeft Chime veel weg, wat de originaliteit niet ten goede komt. Het concept van de game is dan ook gewoon bijeen geraapt door de vermakelijke ideeën van Lumines en Tetris te nemen. Chime is echter niet de eerste game die haar inspiratie bij succesvolle titels opdoet, dus echt storend is het niet.
Chime Screenshot 138070Chime Screenshot 138072Chime Screenshot 138081
Een echte uitdaging
De handleiding van Chime is in vier simpele stappen weer te geven. Je plaatst verschillende blokken op een veld, van de blokken maak je groepen (quads genaamd), met de quads bedek je een gebied en met het bedekken van een gebied maak je muziek. Een kind kan de was doen. Toch blijkt dit alles niet zo simpel als het lijkt. De blokken bestaan ieder uit vijf kleinere blokjes en de dat geeft veel mogelijkheden tot verschillende vormen. Even ter vergelijking, bij Tetris heb je blokken die uit vier kleinere blokjes bestaan. Hiermee kun je zeven verschillende blokken vormen. In Chime krijg je zestien verschillende vormen voorgeworpen, wat de uitdaging er zeker wel in houdt.
Door een groepje te maken van drie bij drie blokken, maak je een quad. Hoe groter je jouw quad maakt, hoe meer punten je krijgt. Als je meerdere quads tegelijk op je speelveld hebt, verdien je ook meer punten. Tijdens het spelen schuift er continu een zogenaamde beatline over het veld. Wanneer de beatline over een quad heen gaat, verdwijnt de quad en heb je weer een stukje van het speelveld bedekt. Met iedere quad die je maakt, komt er een extra toon bij in het liedje. Nu is het natuurlijk de bedoeling om het hele veld te bedekken en het nummer helemaal af te maken.
Chime Screenshot 138073Chime Screenshot 138078Chime Screenshot 138077
Zelf de muziek beïnvloeden
De extra tonen zijn een subtiele toevoeging aan het nummer. Het is niet storend dat het liedje steeds veranderd, het is juist bevorderlijk. Je zit al snel helemaal in een nummer en als je eenmaal door hebt dat jouw handelingen echt invloed hebben op het muziekje, dan ga je door en door en door.
In Chime kun je uit vijf verschillende nummers kiezen. Nu lijkt vijf nummers hartstikke weinig, maar dit is zeker niet het geval. Je bent met een nummer al gauw dik een uur bezig in een speelsessie. De muziek in de game is ook perfect gekozen om de sfeer die Chime teweeg brengt te begeleiden. Zo speel je onder andere het nummer "Brazil" van Philip Glass en Moby heeft "Ooh Yeah" ter beschikking gesteld. De nummers in Chime slurpen je geest op en bij de eerste tonen gaat alles als op de automatische piloot. De nummers hypnotiseren je bijna, en vandaar dat je het met ieder nummer ook meerdere uren vol zal houden.
Chime Screenshot 138080Chime Screenshot 138071Chime Screenshot 138074
Zeg maar gedag tegen je vrije tijd
Deze hypnotiserende werking heeft een grote invloed op de replaywaarde van Chime. De game is erg verslavend. Even tussendoor een nummer spelen is iets waar je wel je tijd mee wil verdoen, maar zorg dan wel dat je een aantal uur vrijmaakt, want Chime houdt je vast en laat je pas los als je helemaal klaar bent met een nummer. De scores worden bijgehouden op een online leaderboard. Het verbeteren van je eigen score en die van anderen is ook een goede stimulans om Chime nog eens te spelen. We hebben hier dus te maken met een game die hypnotiserend en verslavend is. Ja, Chime scoort dus erg goed op het vlak van de replaywaarde.
Eenvoud is ook niet alles
Om je goed in de game te houden moet het beeld niet te afleidend zijn. Daarom is voor Chime ook een heel eenvoudig uiterlijk gekozen. Het is jij en het veld, verder niets. De poespas is volledig weggelaten. Alleen je score wordt nog weergegeven aan de bovenkant van het scherm. Hier is voor gekozen zodat niets op het scherm je afleidt. Deze simpele uitstraling heeft natuurlijk ook wel zijn negatieve kant. Omdat alles zo simpel is gehouden kun je als ontwikkelaar ook weinig fout doen. Hoewel het erg goed bij Chime past is de uitstraling misschien wel te simpel. Er had net dat kleine beetje extra power in gemogen om de game er helemaal geweldig uit te laten zien.
Conclusie
Chime laat een erg goede indruk achter. De game is lekker uitdagend en hoewel het concept misschien niet zo origineel is (het lijkt wel erg veel op een mengeling van Tetris en Lumines), is Chime erg goed uitgewerkt. Het hele idee om door meer van het veld te bedekken er meer muziek te laten klinken is erg subtiel verwerkt. De muziek klinkt in het begin al goed en wordt naarmate je vordert alleen maar beter. Zodra je in een soort trance voor je televisie zit, weet je dat Chime je weer eens te pakken heeft gekregen en ben je alweer een paar uurtjes van je leven verder. Omdat het zo verslavend is om een nummer te blijven spelen en je jouw scores steeds weer kunt verbeteren, maakt dit Chime een game die je niet snel zult wegleggen.
Cijfer: 8