Celluon PicoBit S Review - Een projector op zakformaat

maandag, 13 november 2017 om 10:50
Een projector op zakformaat klinkt ongelooflijk fijn om overal je persoonlijke bioscoopervaring te creëren. Door het formaat moeten deze beamers vaak inleveren op een technisch vlak, maar daar wil Celluon een einde aan maken. In deze Celluon PicoBit S review lees je of deze kleine projector je geld waard is.
Het is verrassend hoe klein de Celluon PicoBit S is zodra je hem in handen hebt. De laserprojector is kleiner dan de meeste smartphones met een lengte van 13,8 centimeter en een breedte van 6,6 centimeter. Hij glijdt zo je broekzak in om mee te nemen naar school voor een presentatie bijvoorbeeld of om bij je vrienden een film te kijken. Het apparaatje bevat naast de projector ook een speaker, touchscreen en de nodige aansluitingen.

Een pakket van 499 euro

Wanneer je het pakket binnenkrijgt, vind je de volgende componenten in de doos:
  • De Celluon PicoBit S projector.
  • Stroomadapter.
  • USB-C-kabel.
  • Quick Start handleiding.
Deze inhoud is genoeg om meteen aan de slag te kunnen met de beamer. Al merk je in de praktijk wel dat het pakket makkelijk aangevuld had kunnen worden voor een betere gebruikerservaring met bijvoorbeeld een micro HDMI-kabel of een kleine tripod. Voor een adviesprijs van 499 euro wil je doorgaans op je wenken bediend worden en niet nog verder in de buidel tasten voor extra accessoires.
Celluon PicoBit S Review

Voldoet technisch aan de eisen

Wat je voor die 499 euro wel krijgt is de helderste HD laser pico projector met een ingebouwd Android 5 besturingssysteem. De beamer projecteert beelden in een resolutie van 1280 bij 720 dat digitaal opgedraaid wordt tot 1920 bij 720. Helaas geen full HD of 4K-kwaliteit, maar alsnog indrukwekkend voor zo een klein apparaat. Je kunt met de PicoBit S een muur van ruim 2,5 meter omtoveren in een bioscoopscherm, waarbij het apparaat automatisch scherpstelt.
Sony heeft de laser verzorgd in deze machine die schijnt met een helderheid van 63 ANSI-lumen. Kleuren worden weergegeven in een contrastratio van 80.000 : 1. Dat zorgt vooral voor een mooi helder beeld wanneer je in een donkere kamer zit. De projector wordt door al deze techniek gevaarlijk heet na een tijdje, maar Celluon laat via een officiële waarschuwing weten dat de temperatuur geen schade zal toebrengen aan de beamer.
Celluon PicoBit S Review

Lekker gamen of een film kijken kost wat meer moeite

De PicoBit S heeft een accu waarmee je 2,5 uur lang kunt projecteren. Bij het kijken van een film gaat de beamer net een uur mee, dus voor een filmavondje moet je de projector in de buurt van een stopcontact zetten of een externe oplader aansluiten. Voor de ultieme filmervaring draai je de PicoBit S op een tripod en koppel je via Bluetooth of een kabeltje speakers aan. Het geluid uit de projector zelf klinkt helaas een beetje hol en komt niet altijd boven het gedraai van de ventilator uit.
Je kunt de beamer via Wi-Fi verbinden om bijvoorbeeld YouTube of Netflix te kijken. Als je je eigen foto’s of video’s wilt projecteren dan kun je er rechtstreeks een micro SD-kaartje in duwen of via een micro HDMI-kabel een connectie maken met je PC of console. Hartstikke handig en onwijs cool om op een complete muur te gamen, maar het doet wel een beetje de gepromote draagbaarheid van de projector ongedaan.
De PicoBit S kampt daarnaast met een probleem waar veel beamers onder leiden en dat is dat de beeldkwaliteit beduidend minder is op klaarlichte dag. In een verduisterde kamer werkt de PicoBit S fantastisch, maar zolang het nog licht is buiten vervaagt het beeld volledig. Voor een projector die wordt aangeprezen klein en draagbaar te zijn is het onhandig dat de optimale kwaliteit beperkt wordt tot de avonduren. Een presentatie geven op kantoor of school zit er met de PicoBit S niet in als je een kamer niet kunt verduisteren.
Celluon PicoBit S Review

Celluon PicoBit S Review – Afhankelijk van omstandigheden

Ondanks de goede capaciteiten van de Celluon PicoBit S zijn er hier en daar wat kanttekeningen te maken. Zo wordt het kleine formaat niet benut en heeft het apparaat moeite om te presteren in een verlichte ruimte. 499 euro is dan ook vrij prijzig voor een apparaatje dat het beste werkt op een vaste plek in een donkere kamer. Onder ideale omstandigheden is de PicoBit S desondanks een uitstekende beamer die iedere muur om kan toveren tot een bioscoopscherm.