Catfish - Seizoen 2: Geen nieuw jasje, wel een verrassing! Review

vrijdag, 13 september 2013 om 14:00
Iedereen heeft wel een vriend of vriendin die hij of zij alleen van internet kent. Je gaat ervan uit dat diegene is wie jij denkt dat-ie is, maar dat is heel vaak niet het geval. In de MTV tv-serie Catfish wordt op het internetfenomeen ingespeeld. Het eerste seizoen was leuk, maar hoe zit dat met nummer twee?
Als je het over Nev hebt, dan weet iedereen die Catfish kijkt meteen over wie je het hebt. Toch is de romanticus en presentator van deze serie pas echt bekend geworden na het eerste seizoen van Catfish: The TV Show, dat werd uitgezonden op MTV. Toch was het eigenlijk de indiefilm Catfish waarmee zijn carrière is begonnen. Nev was namelijk een gewone jongen die verliefd was geworden op Megan, een meisje dat hij kende via Facebook.
Let op, dit artikel kan spoilers bevatten! In de film wordt meer uitgelegd over hun relatie, wat ze zoal op internet deelden, met natuurlijk veel foto’s erbij van de knappe Megan. Vervolgens springen Nev en zijn broer in de auto met de camera en rijden ze naar de plaats waar Megan zou wonen. Eenmaal op het adres aangekomen, blijkt Megan niet bepaald te zijn wie Nev had verwacht…
Hij schijnt nog steeds vrienden te zijn met de 'catfish' die Megan pretendeerde te zijn. Veel tijd om nog bij die persoon langs te gaan, heeft Nev helaas niet. Hij is namelijk met vriend Max een televisieserie genaamd Catfish gaan maken voor MTV. Het eerste seizoen is achter de rug en het tweede seizoen is inmiddels in volle gang op MTV. Hoe leuk is dat, kijken of iemands online relatie blijkt te zijn wat hij of zij hoopt? Als Nev en Max het maken, dan is het heel leuk.
Geen lange aanloop, maar actie
Hoewel de meeste Amerikaanse televisieseries altijd veel te lang doen over de aanloop naar een bepaald moment, laten Nev en Max er vaak geen gras over groeien. Elke aflevering begint met de twee jongemannen op een hotelkamer, waarbij Nev een mail voorleest die hij heeft gekregen van iemand die helemaal verliefd is op een internet’kennis’. Meestal staat er al in dat mailtje dat ze nog nooit gepraat hebben via video om allerlei redenen en dan hebben Nev en Max natuurlijk meteen hun bedenkingen. Toch wil Nev met zijn hopeloos romantische instelling altijd wel iemand helpen, dus vaak pakken ze vrij snel nadat ze met hun mailschrijver hebben gechat voor wat meer uitleg, het vliegtuig.
Eenmaal aangekomen ontmoeten ze die persoon in het echt en wordt gepraat over hoe het contact dan liep met die online lover. Ondertussen zie je allerlei smsjes en foto’s voorbij schieten en hoor je Max meestal steeds cynischer worden. Dat wordt versterkt als de mannen naar de hotelkamer gaan en zelf wat onderzoek gaan doen. Vaak worden foto’s vergeleken, telefoonnummers gecheckt en vriendenlijsten bekeken. Eigenlijk is het nog nooit gebeurd dat de mannen geen bedenkingen hadden.
Dat zie je ook in dit tweede seizoen weer precies zo gebeuren. Na hun bedenkingen te hebben gedeeld met de kandidaat, bellen ze de Facebookbuddy op om een afspraak te maken en dan vliegen ze er met zijn drietjes naartoe. Vooral de autorit naar de locatie toe is altijd leuk om te zien. Het lijkt een beetje op die o-zo bekende aflevering van Peter R. De Vries waarin Joran van der Sloot uit de school zou klappen over wat er met Natalee Holloway gebeurd zou zijn. Maar dan iets minder geheimzinnig, want de kandidaat weet natuurlijk dat hij of zij gefilmd wordt en de zenuwen spatten ervanaf.
Hij is een meisje!
Dat gaat door tot er wordt aangebeld en bekend is of het inderdaad die persoon is waarmee de kandidaat al die jaren (soms zelfs wel acht jaar lang) mee gepraat denkt te hebben. Vaak komt het voor dat het inderdaad een compleet ander mens is (soms andere sekse, andere huidskleur en heel vaak andere lichaamsbouw dan op hun profielfoto’s), maar heel af en toe worden zelfs Nev en Max verrast. Zelfs aan het begin van een aflevering kan al iets opmerkelijks gebeuren, zoals een jongen die zijn internetvriendinnetje duizenden dollars heeft gegeven voor hij haar ook maar heeft gezien.
Zulke verrasingen gebeuren regelmatig in het tweede seizoen, waardoor de serie heel interessant blijft om naar te kijken. Op zich is het concept van Catfish simpel, maar doeltreffend. Bovendien wijken Nev en Max af en toe af van hun normale invulling van de show. Nu zijn dat geen enorme verschillen, maar het zijn leuke kwinkslagen die de show nog interessanter maken. Wat Catfish-fans zal opvallen, is dat Nev en Max overduidelijk meer hun mening laten zien in dit seizoen. Het komt zelfs voor dat ze enigszins onaardig doen, terwijl ze er ook regelmatig compleet naast zitten. En ze steken zelfs (terecht) de belerende vinger in de lucht.
Het tweede seizoen is weer een feestje om naar te kijken. Hoewel de show natuurlijk draait om de kandidaat en zijn Facebookvriend, merk je dat je als kijker steeds meer het gevoel krijgt Nev en Max te kennen. Nev is altijd die cupido die leeft op romantische gedachten en altijd van het beste uitgaat, terwijl Max juist het duiveltje op de schouder van de kandidaat is, die rake dingen zegt en, zo zal blijken in seizoen 2, zijn werk niet altijd even leuk vindt.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal
Er gebeuren hele bizarre dingen in dit tweede seizoen, waardoor je bijna zou gaan twijfelen aan de authenciteit. Het is immers vaker voorkomen bij ‘realityshows’ dat vooral acteurs worden ingezet en soms lijkt dat bij Catfish ook het geval te zijn. Er komen echt bijzondere verhalen voorbij en je kunt je soms niet voorstellen dat er mensen bestaan die echt zo handelen. Nu is recentelijk een artikel gepubliceerd waarin wordt aangegeven dat het vaak juist de catfishes (dus de nepperds) zijn die contact opnemen met MTV, in plaats van andersom en dat de mensen vaak hun relatie nog even doorzetten voor de televisieshow. Eigenlijk willen we daar niet aan, want het is een veel te mooie serie om nep te zijn, dat mag gewoon niet.
Er is nog een andere reden waarom we dat liever niet geloven, want Catfish is op veel gebieden een hele goede en ook leerzame serie. Je leert niet alleen dat je niet zomaar alles moet geloven of naaktfoto's moet sturen naar iemand die je überhaupt nog nooit hebt zien bewegen (ook niet digitaal), maar er wordt ook heel normaal gedaan over homo of transgender zijn. Nev en Max komen absoluut niet bevooroordeeld over en het is heel verfrissend om iets uit Amerika te zien komen waarin holebi's en transgenders worden behandeld zoals alle andere mensen, zoals het hoort.
Plus, Nev en Max zijn in hun gewoonheid simpelweg hartstikke vriendelijke goedzakken en hun oprechtheid en liefde voor het programma is overduidelijk niet gespeeld. Soms is het echte leven nou eenmaal keihard en moeten mensen uit hun online zeepbel stappen om hun zenuwen en de realiteit onder ogen te zien. Die ontmoetingen heel fascinerend zijn om naar te kijken, bewijzen Nev en Max dubbel en dwars, of het nou helemaal echt is of slechts gedeeltelijk.