Carps and Dragons Review

Review
dinsdag, 12 november 2013 om 14:00
xgn google image
Wie de Nintendo-klassieker The Legend of Zelda: Ocarina of Time speelde, weet dat je ten noordwesten van Lake Hylia je gedachten kon verzetten en een lekker potje kon vissen. De mini-game werd een hit en op internet gonst het nog steeds van spelers die lopen te pochen met hun zwaarst gevangen visjes. Veel spelontwikkelaars zagen dat succes en besloten om met volwaardige ‘visgames’ op de proppen te komen. De hoeveelheid daarvan is inmiddels buitenproportioneel. Met Carps & Dragons voor de Nintendo 3DS wordt die verzameling weer doodleuk uitgebreid.
Games die volledig in het teken van de vissport staan, hebben het nooit goed gedaan. In Hyrule was het een prima tijdverdrijf, maar om het helemaal in een game de boventoon te laten voeren én het te laten boeien, daar heb je een interessant concept voor nodig. Carps & Dragons is niet de meest traditionele visgame in de zin van het woord. Je gaat als visboer namelijk niet op zoek naar potentieel eten; het eten komt jóuw kant op. Het idee is simpel: met je visnet moet je zoveel mogelijk omhoogspringende vissen vangen, voordat ze weer in het water terechtkomen. Tegelijkertijd moet je waken voor het allesvernietigende vuur van de draken.
Veel bewegingsvrijheid heb je daarvoor niet. De speler kan enkel naar links of naar rechts lopen en een sprong uitvoeren. Qua spelmechanieken is Carps & Dragons te vergelijken met Fruit Ninja. Ook hier moet je snel handelen en oppassen voor ontploffende bommetjes en voor vissen die helemaal niet in je collectie horen. Timing en precisie zijn dus van vitaal belang, wil je aan het einde van ieder level een mooie score neerzetten. En om het nog een beetje extra spannend te maken, kun je de game moeiteloos delen met een andere 3DS-speler, zodat je het onmiddellijk tegen elkaar kunt opnemen.

Vuurspuwende draken

In de game zijn er verschillende vissen te vangen. Ze hebben allen een andere hoeveelheid punten, afhankelijk van hun score. Zo is de groene vis vijftig punten waard, terwijl de gele en rode respectievelijk honderdvijftig en tweehonderdvijftig punten opleveren. Bovendien zijn er nog speciale vissen die bij tijd en wijle plots opduiken, maar die ook weer snel het water zullen opzoeken. Het is daarom verstandig om de normale vissen dan even te laten voor wat ze zijn, en je zinnen op de jackpot te zetten. Die keuze is lang niet altijd makkelijk als je bijvoorbeeld helemaal aan de andere kant staat.
Daarnaast moet je als visser je vermannen tegen je grootste vijand: de draak. Naarmate je in Carps & Dragons verder komt, worden zijn vuurballen groter en krijgen ze een hogere frequentie. Als je geraakt wordt, ben je tijdelijk verlamd en moet je snel met je pookje op en neer bewegen. Wie een hoge score wil neerzetten moet de visser snel weer op been krijgen, aangezien er een timer loopt die je liever niet op nul seconden wil hebben. Wil je liever niet onder tijdsdruk presteren, dan zijn er nog twee andere modi voor je: Challenges en Fishtris.

Beperkt en problematisch

De eerstgenoemde modus zegt genoeg: hier moet je opdrachten uitvoeren. Denk daarbij aan het vangen van vijf dezelfde vissen zonder dat je een andere vangt. Interessanter worden de missies echter niet en dus zul je hier snel op uitgekeken zijn. Fishtris is daarentegen een stuk interessanter. In deze modus moet je zoveel mogelijk dezelfde kleur vissen vangen om niet af te gaan. Vang je tussendoor nog andere kleuren, dan loopt je ketting vast en wordt de score aanzienlijk lager. We hadden graag nog meer modi willen zien, omdat Carps & Dragons hierdoor wel erg beperkt blijft.
Bovendien stelt de game visueel zelfs voor 3DS-begrippen teleur. De omgevingen op de achtergrond ogen vrij eendimensionaal en zowel in de vissers, de visjes als de draken zit geen enkel detail. Als Carps and Dragons er grafisch uitgewerkter uitzag, was de game een stuk leuker om te spelen. Zeker als je de suffe, herhalende soundtrack meerekent die je na een minuutje wel alweer gehoord hebt. De controls zijn soms ook behoorlijk problematisch. Het is niet altijd duidelijk waar de vis precies moet zijn in relatie tot jouw personage, waardoor je vaak met je netje op en neer aan het zwiepen bent.

Goedkoop, maar snel saai

Het probleem met Carps & Dragons is dat het al na een uurtje behoorlijk saai wordt. De downloadbare titel heeft dan wel een goedkoop prijskaartje van vijf euro, maar dat betekent niet dat het spel daarmee weg mag komen. Het idee is hartstikke leuk en dat je tegen je vriend of vriendin kunt spelen is een prachtige optie, maar helaas bieden de bommen en de draken niet de gewenste uitdaging die Carps & Dragons zo nodig heeft.
Cijfer: 5.5

Populair Nieuws