Captain America: Super Soldier Review

dinsdag, 19 juli 2011 om 18:00
Bij superhelden denken we al snel aan Spider-Man, Batman, Superman en natuurlijk Mega Mindy. Captain America zal je waarschijnlijk wat minder bekend in de oren klinken, maar deze fictieve superheld bestaat toch alweer zeventig jaar. Kan deze sterke Amerikaan het kwaad tegenhouden en ons behoeden voor een nieuwe oorlog?
Superheld Captain America is bedacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door de dreiging van de oorlog was de behoefte aan superhelden groot. Mensen vermaakten zich toentertijd uitstekend met simpele verhalen waarin superhelden het kwaad bestrijden. In de eerste strips vocht de stoere Amerikaan, die het sterkst van de hele wereld is en het beste uithoudingsvermogen heeft, tegen nazi’s, Japanners en andere vijanden van Amerika toentertijd. Dit deed hij samen met zijn onverwoestbare schild.
Stop de nazi's
In deze game, die overigens gebaseerd is op de film Captain America: The First Avenger die eind deze maand in de bioscopen verschijnt, kruip je in de huid van de Amerikaanse superheld, die normaal Steve Rogers heet. De nazi’s werken aan een groot dreigement voor de aarde en aan jou de taak om hen te stoppen. Samen met je trouwe vriend het schild trek je op pad door omgevingen om hordes aan vijanden uit te schakelen.
Super Soldier
Direct valt op dat dit op vele manieren gedaan kan worden. Zowel met je vuisten als met je benen heb je veel mogelijkheden om de vijanden om te leggen. Met het schild kan het zelfs van een afstandje, waarbij je het schild simpelweg van je af gooit en één of meerdere vijanden in één keer raakt. Hierbij vult je levensbalk, indien je geraakt bent, zichzelf bij en ook een soort van boost meter vult zich automatisch. Deze bestaat uit vier balkjes, waarbij elk balkje voor een speciale actie staat. Als deze meter compleet gevuld is, kun je door middel van een knoppencombinatie de Super Soldier modus activeren waarin een vijand met één slag of schop een kop kleiner is gemaakt. Deze modus blijft circa tien á vijftien seconden geactiveerd waarna de boost meter weer leeg is en je opnieuw mag beginnen.
Aanvallen makkelijk te ontwijken
Eindbazen gaan hier niet direct dood van, maar daar gaat dan alsnog een groot stuk van de levensbalk af. Deze zijn hierdoor een stukje moeilijker te verslaan, vooral omdat er geregeld meerdere keren op een speciale knop gedrukt moet worden. Toch is het moeilijkheidsniveau niet heel hoog en stellen de vijanden je niet erg op de proef. Enkel wanneer je tegen de tijd aan het vechten bent, kan het nog wel eens misgaan. Daarnaast zijn aanvallen van vijanden makkelijk te ontwijken door iedere keer weg te springen, zelfs als je er een halve meter afstaat.
Erg gescript
Wat toch wel erg opvalt, zijn de gescripte levels. Het is vaak op maar één manier mogelijk om ergens vanaf te springen en vooral in het begin van het verhaal kun je maar één kant op als je een ruimte binnenkomt. Ook al is dit geen game waar je veel vrijheid in krijgt, dit had toch wel een stuk beter uitgewerkt mogen zijn. De camera laat ook vaak te wensen over, deze volgt je niet altijd helemaal lekker.
Idem dito voor de graphics, die in de meeste gevallen erg onderdoen voor de gameplay. Hoewel effecten er geregeld best leuk uit zien, kan dit niet gezegd worden over de omgevingen waarin je rondloopt. Hierin is bar weinig details te vinden. Daarnaast lijkt de framerate, vooral bij de video’s tussendoor, behoorlijk in te kakken. Gelukkig heb je hier tijdens het spelen zo goed als geen last van.
Geen multiplayer
Zoals bij zoveel games die gebaseerd zijn op films is de singleplayer zowat het enige wat de game te bieden heeft. Het verhaal bestaat uit achttien hoofdstukken die je samen voor ongeveer vijf uur moeten vermaken. Gelukkig zijn hiernaast nog tien challenges te spelen, waarin je binnen een bepaald aantal minuten opdrachten moet uitvoeren. Doe je dit perfect, dan krijg je hier een gouden medaille voor. Doe je er iets langer over, dan wordt het zilver en anders brons. Een leuke bijkomstigheid en leuk om even te doen, maar meer ook niet. Een multiplayer heeft de game niet en of het een goed plan was geweest om dit in de game te verwerken betwijfelen we, want bij zoveel dezelfde soort games pakt dit averechts uit.
Vijf uur redelijk vermaak
Het vijf uur durende avontuur is leuk om te doorlopen en het is eigenlijk nooit saai. Ook al schort er behoorlijk wat aan deze game, en dan met name de gescripte levels en de teleurstellende graphics, plezier valt er wel uit te halen. Helaas rechtvaardigt dit het niet ten opzichte van de adviesprijs, als je de game dan ook over een tijdje in de budgetbakken tegenkomt, schroom dan niet om 'm dan aan te schaffen.
Cijfer: 6