Call of Duty: Black Ops II - Uprising DLC Review

dinsdag, 16 april 2013 om 22:45
Call of Duty: Black Ops II mag met de Uprising content weer vier nieuwe multiplayermappen en een nieuwe zombiemap aan zijn arsenaal toevoegen. Dit keer kun je de ondoden bestrijden in de huid van vier beruchte mobsters en brand jij je voeten aan de lava op de map Magma.
In Revolution werd de originele formule van vier multiplayermappen en een zombiemap doorbroken door een nieuwe zombiemodus en de Peacekeeper, een nieuw wapen voor in de multiplayer. Het tweede pakket met downloadbare content voor Treyarch’s nieuwste game, genaamd Uprising, neemt echter weer afstand van de nieuwe formule en gaat weer over op het vertrouwde pad.
Het oude concept
Het nieuwe pakket levert dan ook als vanouds vier nieuwe mappen voor de multiplayer en een nieuwe map in de zombiemodus van de game. Die kleine stap naar de oude indeling hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de content van mindere kwaliteit is. Of Uprising de kwaliteit van de Revolution DLC kan evenaren of zelfs verbeteren, kun je lezen in deze recensie.
Het populairste onderdeel van Call of Duty: Black Ops II is en blijft de multiplayermodus. Elk jaar worden er miljarden digitale kills geregistreerd en de fanbase groeit nog steeds razendsnel. Met de komst van Uprising kun je dus weer vier nieuwe mappen verwelkomen, en ook deze keer reis je weer naar verschillende plaatsen verspreid over de aardbol, om elkaar digitaal om te brengen.
Camera, licht, actie!
Een daarvan is een oude bekende. Studio is een map waarin je van de ene filmset in de andere terecht komt. Als je echter naar de indeling kijkt, zul je zien dat Studio eigenlijk een remake van Firing Range is; een map uit het originele Black Ops. De fans hebben massaal gevraagd om de terugkeer van de map en Treyarch heeft daar gehoor aan gegeven. De die hard spelers zullen zich dan ook al snel thuis voelen op deze dodelijke filmsets.
Zo heeft Vertigo ook een zeker herkenningspunt. Het gebouw waar je op en doorheen rent is namelijk van hetzelfde bedrijf dat de drone’s maakt in de single- en multiplayer van de game. Vertigo biedt een smalle map met meerdere verdiepingen. Door middel van ladders en normale trappen kun je van boven naar beneden komen en omgekeerd. Soms is het zo hectisch, dat je er duizelig van wordt. De gameplay komt echter goed tot zijn recht op de map en mag er dan ook zeker zijn.
Heet onder de voeten
De vreemde eend in de bijt kan gevonden worden in Magma. Voor het eerst is er namelijk lava te vinden in een multiplayermap. Niet alleen als versiering, maar ook als gameplay-element. Als je niet oppast, loop je namelijk regelrecht je dood tegemoet en blijft er slechts een hoopje as over. Magma biedt aan de ene kant ruimte voor gevechten op langere afstand, terwijl de andere kant van de map perfect is voor close quarters.
Encore is de hekkensluiter voor het multiplayeraspect van de Uprising DLC en speelt zich af in London. Een concert is namelijk veranderd in een digitale strijd tussen leven en dood. Encore biedt een heleboel actie van dichtbij en past daardoor prima in het rijtje van de andere mappen. Voor de multiplayer kun je weer rekenen op flink wat uren aan nieuw speelplezier en Treyarch heeft weer goed werk verricht.
Treyarch introduceerde met Call of Duty: World at War een nieuwe modus: Call of Duty: Zombies. Door de jaren heen heeft de ontwikkelaar een grote groep aan kunnen trekken en in Black Ops II wordt de zombiemodus door duizenden mensen gespeeld. In Revolution kon je al aan de slag met Die Rise, een map die zich afspeelt in het grootse China. Uprising komt opnieuw met een nieuwe map en dit keer wordt Alcatraz aangedaan.
Groter, uitgebreider en verbeterd
Er mag wel gezegd worden dat Mob of the Dead, wat de officiële naam voor de nieuwe zombiemap is, de kern van deze DLC vormt. Met een introductie cinematic, een berg aan nieuwe elementen en een gigantische map is dit de meest memorabele zombiemap die de serie tot nu toe kent. Wanneer je de map opstart, begin je als geest en moet jij jezelf eerst reviven voor je verder kunt. Deze ‘geestmodus’ wordt door de game Afterlife genoemd. Nadat je een aantal keer de dood vindt, merk je dat er een heleboel in de map verstopt zit. Deuren die alleen in Afterlife werken of gigantische wolvenkoppen die dode zombies eten, niets is te gek in Mob of the Dead.
Alle oude perks zijn weer van de partij en daarnaast wordt er een nieuwe perk geïntroduceerd. Electric Cherry geeft je de mogelijkheid om zombies te elektrocuteren, elke keer dat je je wapen herlaadt. Hierdoor heb je vaak net wat extra ruimte om te ontsnappen en is een handige toevoeging aan de game. Mob of the Dead biedt zoveel nieuwe puzzels, dat je alleen al aardig lang bezig bent om te snappen wat iets is, om vervolgens uit te vogelen waarvoor je het kunt gebruiken. Van upgrades tot vliegtuigen bouwen, uitrusten is er niet bij in deze volgeladen gevangenis.
De lijn blijft stijgen
Treyarch heeft het met Uprising voor elkaar gekregen om een bijna ultieme DLC op tafel te leggen. De mutliplayermappen spelen weer heerlijk weg en Mob of the Dead is de beste zombiemap uit de serie. Met Mob of the Dead heeft de ontwikkelaar laten zien dat het na vier jaar zombies nog steeds met originele en leuke ideeën kan komen. Een beetje zombiefan moet dan ook niet twijfelen, want Mob of the Dead is een must-have voor deze groep. Treyarch heeft nogmaals laten zien dat het de koning van de Call of Duty-DLC is. Op naar de volgende uitbreiding!