Call of Duty: Black Ops II - Apocalypse DLC Review

vrijdag, 06 september 2013 om 18:00
Call of Duty: Black Ops II heeft nieuwe downloadbare content mogen ontvangen in de vorm van Apocalypse. Zowel de multiplayer als de zombies modus wordt hiermee uitgebreid.
Het einde van een tijdperk is nabij. De nieuwe consoles staan klaar om de huiskamers van miljoenen gamers over te nemen, terwijl de Xbox 360 en PlayStation 3 een langzame dood zullen sterven. Ook Call of Duty - een van de grote series van de huidige generatie consoles - maakt de overstap naar de nieuwe hardware. Maar voordat we met een next-gen deel aan de slag kunnen is het tijd voor de laatste DLC voor Call of Duty: Black Ops II.
Een, twee, drie, vier
Apocalypse is het vierde en laatste pakket met digitale oorlog actie voor de populaire shooter. Vier nieuwe multiplayermappen en een zombies map, dat is wat je binnenhengelt. Met nieuwe mappen en remakes van oude slagvelden kan de multiplayerfanaat er weer flink tegenaan.
In Frost wordt er voor het eerst afgereisd naar het pitoreske… Nederland! Een ijzig Amsterdam staat garant voor een heleboel actie en chaos. De map kent meerdere verdiepingen en dankzij de ijskou is al het water bevroren, waardoor ook de grachten gebruikt kunnen worden als voetpad. Sneeuwmappen kent Black Ops II niet heel veel en dat maakt Frost sowieso al een goede toevoeging. De layout van de map is niet helemaal perfect, want bij sommige modi zal de ene partij makkelijker bij de objective komen dan de tegenstander. Frost is desalniettemin een goede aanwinst voor de multiplayer.
Mislukte utopia
Een iets minder gegroeide stad is de map Pod. In deze vervallen gemeenschap vind je een aantal verlaten wooncapsules waardoor een minidoolhof ontstaat dat met wat wapens heel dodelijk wordt. Je kunt van alle kanten beschoten worden en dat haalt de overzichtelijkheid een beetje uit de map. Grafisch weet de map ook niet te imponeren vanwege het grauwe kleurenpalet waarvoor is gekozen. Vervallen gebouwen zijn misschien niet kleurrijk, maar grijze mappen heeft de game al genoeg.
Als je dan toch kleur wilt, kun je beter een potje opstarten op Takeoff. Deze remake van de map Stadium uit de eerste Black Ops, brengt je naar het zonnetje van de Grote Oceaan. Bovenop een drijvend raketplatform vecht jij tussen de steigers en de fonteinen. Zoals eerder genoemd, kent de map veel kleur en de muren hebben dikwijls een kleurig likje verf over zich heen gekregen. De gameplay voelt natuurlijk bekend aan, dat is wel vaker zo bij remakes. Stadium was een sterke map en ook Takeoff is een solide map om op te spelen.
Opgraving in het Midden-Oosten
De vierde en laatste map is eveneens een remake: Dig, ook wel bekend als de World at War klassieker Courtyard. De opgraaflocatie in Afghanistan is small en biedt een hoop gangetjes om elkaar snel en koelbloedig om te brengen. Met een tweetal grote knooppunten zit het met de actie helemaal goed, en vooral de nieuwe gamemodus One Flag Capture the Flag is heel erg vermakelijk op Dig. Zodra iemand de vlag heeft bemachtigd, is het nog maar de vraag hoe lang je het volhoudt.
Toch is ook dit keer de zombies map het stuk content dat het meest imponeert. Treyarch pakt groots uit en vertelt in de map Origins hoe alles begon. De komst van de zombies, de introductie van de vier originele karakters, alles komt aan bod. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is Parijs het toneel voor dé zombies ervaring. Opnieuw is er een grote easter egg aanwezig en is de map interactiever dan ooit. Zonder spoilers te geven is de boodschap in ieder geval duidelijk, fans van de zombies modus moeten deze DLC in huis halen.
Niks baanbrekends
Apocalypse markeert het einde van de ontwikkeling voor de negende Call of Duty: Black Ops II DLC en maakt de weg vrij voor Call of Duty: Ghosts, die al over twee maanden uitkomt. Met de mappen Frost, Pod, Takeoff en Dig kan de online soldaat er weer even tegenaan en met Origins beleeft de speler het grootste zombie-avontuur tot nu toe. Apocalypse doet niks baanbrekends, maar is wel een solide afsluiter waar de Call of Duty fan tevreden mee kan zijn.