Bulletstorm Review

zondag, 27 februari 2011 om 17:00
In ons koude kikkerlandje krijgen we ieder jaar allerlei weersomstandigheden voorgeschoteld. Sneeuw, regen, zonneschijn en onweer we hebben het allemaal al gezien. Een kogelstorm is echter nieuw voor ons. Maar kunnen we van dit weer genieten of kunnen we niet wachten tot deze storm is opgeklaard?
Bulletstorm is gemaakt door de ontwikkelaars Epic Games en People Can Fly. De eerste kennen we natuurlijk van de Gears of War games en de tweede bracht ons onder andere de populaire PC-game Painkiller. Ze hebben beide dus genoeg ervaring met shooters en samen zijn ze aan de slag gegaan om een ouderwetse shooter te maken. Eentje die je speelt voor het plezier, niet eentje die alles zo realistisch mogelijk wil hebben. En dat is hen met Bulletstorm zeker gelukt.
Bulletstorm Screenshot 164554 Bulletstorm Screenshot 156573 Bulletstorm Screenshot 156581
Ontmoet Grayson Cunt… uh Hunt
Je stapt in Bulletstorm in de kistjes van Grayson Hunt. Deze huursoldaat heeft al heel wat mensenlevens op zijn teller staan. Gelukkig is de wereld er een betere plek van geworden. Althans, dat dacht Hunt. Al in de eerste minuten komt hij erachter dat hij onschuldige mensen van hun leven heeft beroofd. Wanneer hij verhaal gaat halen bij zijn opdrachtgever krijgt hij meteen de wind van voren. Hunt pikt dit niet en gaat er met zijn eenheid vandoor, waardoor er een mooie prijs op hun hoofd komt te staan.
Vervolgens gaat Hunt achter zijn voormalige opdrachtgever aan om wraak te nemen. Dit gaat al snel fout, want hier jaagt hij zijn hele eenheid mee de dood in. Na een crashlanding op een of andere planeet hier ver vandaan is zijn eenheid nog maar met drie personen. Gelukkig is de arts nog in leven die een zwaargewonde medesoldaat nog net met robotische aanpassingen kan redden. Hiermee is zijn werk gedaan en wordt hij ook al snel vermoord. Nu zijn alleen Hunt en Ishi Sato, de half-cyborg, over. Later voegt zich nog een dame bij het gezelschap en zo ontstaat een trio dat er klaar voor is om wat kont te schoppen.
En kont zal geschopt worden. En hoofd, en buik, en been en ga zo maar door. In het ontzettend voorspelbare verhaal dat volgt komt genoeg geweld aan bod. De manier waarop dit geweld wordt vertoond zijn erg vulgair en obsceen. Daar moet je niet tegenop kijken, want je wordt echt doodgegooid met de penisgrappen en er zijn merkwaardig veel synoniemen voor het woord shit te horen. Wat je dan misschien niet zou verwachten is dat de personages opvallend veel diepgang hebben. Het verhaal is er dan ook zeker niet alleen bij gestopt om al het geweld aan elkaar te praten.
Bulletstorm Screenshot 142942 Bulletstorm Screenshot 156579 Bulletstorm Screenshot 153486
Sadistische trekjes
Toch ligt de nadruk vooral op het geweld, het is van begin tot einde non stop actie. Deze actie staat vooral in het teken van skillshots. Skillshots zijn dan ook erg goed uitgewerkt en erg leuk om uit te voeren. Met je ledematen, de zweep en het wapenarsenaal kun je combinaties opstapelen en vijanden aan hun einde brengen om er zoveel mogelijk punten mee verdienen. Deze punten kun je vervolgens weer gebruiken om te investeren in verbeteringen voor je wapens.
Door de levels heen liggen dropboxes verspreid. Hier kun je je wapens upgraden en aan meer ammunitie komen. Hier kun je ook meteen kijken welke skillshots je al gebruikt hebt en welke nog niet. Het is natuurlijk het leukste om de skillshots gevarieerd te houden en niet iedereen op dezelfde manier te vermoorden. Hier kun je dan mooi even kijken of er nog iets nieuws is dat je kunt proberen.
Blijft leuk
Een van de angsten vooraf was dat Bulletstorm al snel in herhaling zou vallen en daardoor niet lang leuk zou zijn. Gelukkig is dit helemaal niet het geval. De ongeveer acht uur durende singleplayer is zo gevarieerd qua omgevingen dat je steeds weer nieuwe mogelijkheden hebt om skillshots toe te passen. Dan is er ook nog de variatie in vijanden, het steeds weer vrijspelen van nieuwe wapens en de upgrades voor deze wapens. Bulletstorm zal je dan ook van begin tot eind weten te vermaken zonder veel in herhaling te vallen.
Bulletstorm Screenshot 164552 Bulletstorm Screenshot 159059 Bulletstorm Screenshot 159061
Echoes…choes…oes
Wil je toch even het verhaal aan de kant zetten en iets anders doen dan zijn er de Echoes. Dit zijn de missies waarvan je er ook al één mocht uitproberen in de demo. Deze Echoes zijn goed te vergelijken met de time trials uit Mirror’s Edge en de Autolog uit Need of Speed: Hot Pursuit. Alleen probeer je nu niet steeds de snelste tijd neer te zetten, maar de hoogste score. Hier moet je echter ook snel voor zijn, want je krijgt bonuspunten als je binnen een bepaalde tijd het einde bereikt.
In de Echoes moet je zoveel mogelijk skillshots uitvoeren en punten verdienen. Je krijgt voor je poging maximaal drie sterren en je kunt nieuwe levels vrijspelen wanneer je een vastgesteld aantal sterren hebt behaald. De scores worden op een scoreboard bijgehouden waar je ook meteen ziet welke scores je vrienden hebben behaald. Ben je een beetje competitief ingesteld dan kun je met de Echoes een hele tijd vooruit.
Samen spelen
Speel je liever samen dan kun je de Anarchy modus proberen. Dit is de enige multiplayer modus die Bulletstorm bevat en is met maximaal vier personen te spelen. Wil je de game met meerdere personen spelen zorg dan wel dat je allemaal een headset hebt om te communiceren. Er zijn speciale skillshots die je met meerdere personen moet uitvoeren en wil je deze succesvol uitvoeren dan zul je goede afspraken moeten maken. De modus heeft veel weg van de Horde modus uit Gears of War 2 en is nog een leuke toevoeging aan de game.
Bulletstorm Screenshot 164558 Bulletstorm Screenshot 161825 Bulletstorm Screenshot 142948
Prima geluid en graphics
Het geluid trekt je helemaal in de game. Je raakt er niet emotioneel gebonden door, maar de grofheid van de skillshots komt des te beter over als je de vocale uitingen van de personages kunt waarderen. Er wordt heel wat gescholden en de onderlinge communicatie tussen de personages is ook niet echt lieflijk. Toch past het er helemaal bij en zul je je hier niet aan storen. Ook de effecten zoals de explosies zijn niet onaangenaam om te horen. Prima in orde dus.
Datzelfde kunnen we zeggen over de graphics. De gamewereld is vervallen en ziet er kleurrijk uit wat een beetje doet denken aan de wereld uit Enslaved. Sommige dingen hadden wel wat beter gekund, zoals de gezichtsanimaties van zowel de hoofdpersonages als de vele vijanden. Storend slecht zal het echter nooit worden.
Wat soms wel storend slecht kan zijn zijn je medepersonages. Wanneer er een tiental vijanden op je afstormen dan zul jij al het werk moeten doen. De andere personages houden een vijand bezig waar ze vervolgens mee blijven spelen tot jij hen komt helpen en de vijand vermoord. Er zitten helaas ook nog wat kleine bugs in de game en daardoor is deze een paar keer vast blijven hangen. Maar het zijn gelukkig geen bugs die niet met een patch te verhelpen zijn.
Geweld(dad)ige game
Op de kleine oneffenheden na is Bulletstorm hartstikke leuk om te spelen. Het skillshot systeem is perfect uitgewerkt en het voelt goed om een spectaculaire combinatie te maken. Het blijft de hele game leuk om zo vijanden te vermoorden omdat het steeds weer op een andere manier gebeurt. Ook na de singleplayer raast Bulletstorm nog door met de Echo missies. Het is Epic Games en People Can Fly dan ook gelukt om een geweldige, en extreem gewelddadige, game af te leveren.