Brink Review

vrijdag, 27 mei 2011 om 21:00
Sommige ontwikkelaars en uitgevers creëren een enorme hype rondom haar games. Ook Splash Damage deed dit bij Brink. Het spel beloofde een ware revolutie, dat staat zelfs op de cover. Gaat Brink erop, eroverheen of eronderdoor?
Dat is de grote vraag die veel gamers zichzelf stellen. De recensies zijn tot nu toe erg divers en variëren van een beschamende 2 tot een hogere 8. De meningen lopen erg uiteen over deze shooter. Laten we eens wat dieper in het spel gaan graven.
Ontsnap of red de Ark
Brink speelt zich af in een grote stad genaamd de Ark. Deze stad zweeft boven de door water overstroomde aarde. De Ark is dan ook gebouwd om mensen te huisvesten voordat de aarde zou overstromen. Op de Ark zijn er twee groeperingen, wel te kennen de Resistance en de Security. Zoals je al verwacht liggen de twee partijen met elkaar overhoop. Zo wil de Resistance van de Ark af, op zoek naar het vasteland, en wil de Security dit voorkomen. Helaas is het verhaal niet erg diepgaand.
Afhankelijk van de zijde die je kiest, zul je acht dagen doorlopen waarin je de uiteindelijke opdracht zult vervullen. Tijdens deze dagen moet je steeds opdrachten vervullen. Elke dag is hierbij een aparte map. De opdrachten komen in veel verschillende soorten en maten. Zo moet je de ene keer een object, bijvoorbeeld een hijskraan, opblazen en de andere keer een persoon escorteren waarna je vervolgens een systeem moet hacken.
Wat wordt jij?
Brink heeft ook vier soorten klassen waar je uit moet kiezen. Dat zijn de Soldier, de Medic, de Engineer en de Operative. De Soldier is vooral gericht op het afslachten van vijanden en het opblazen van objecten. Als je als Medic speelt moet je je leven op het spel zetten door je vrienden te helpen als ze zijn neergeschoten. De Engineer is dan weer gespecialiseerd in het opknappen van een robot en de Operative kan systemen hacken. Deze skills komen van pas bij de opdrachten die je moet uitvoeren. Zo moet bijvoorbeeld een Operative een deur hacken zodat deze opengaat, moet de Engineer de robot die achter de deur staat opknappen waarna je deze met z'n allen naar de juiste bestemming moet brengen. Ieder klasse vervult dus een bepaalde rol en je zult elkaar echt nodig hebben.
Iedere klasse brengt ook zogenaamde abilities met zich mee. Deze variëren van het plaatsen van turrets tot het tijdelijk kunnen zien van vijanden door muren heen. Deze abilities speel je vrij naarmate je steeds een hogere rang bereikt en je voldoende munten hebt. De rangen verdien je door ervaringspunten te halen en de munten door simpelweg levels te spelen.
De klok tikt
Als je eenmaal je klasse hebt gekozen en je in het level bent gedropt, zul je de opdrachten moeten uitvoeren. De opdrachten hebben allemaal een bepaald tijdslimiet. Eigenlijk is het altijd zo dat één partij aanvalt en de tweede partij verdedigt. Hierdoor ben je vrijwel altijd in de actie verwikkelt. Maar houdt de klok goed in de gaten, want als je één opdracht niet haalt, wint het andere team.
Daarom moet je goed te communiceren met wie welke klasse neemt. Maar wees niet gevreesd, je kunt altijd van klasse wisselen bij één van de Command Posts. Daarnaast kan het ook voorkomen dat je Overtime krijgt. Dit houdt in dat je nog een aantal minuten extra over een opdracht mag doen. Deze Overtime wordt ingeschakeld zodra je op het laatste moment bezig bent met een opdracht. Mocht je bijvoorbeeld drie seconden voordat de tijd voorbij gaat beginnen met hacken, dan zul je die poging mogen afmaken. Hetzelfde geldt voor alle primaire missies.
Samen werken om te winnen
Het is dus van belang dat je goed samenspeelt, met de maximaal acht man in je team, en dat je met je teamleden afspreekt wie welke rol inneemt. Brink is dan ook bedoeld om met meerdere mensen te spelen. Daarbij moet je ook aardig op elkaar gaan inspelen. Want met hoe meer echte spelers je in een team zit, hoe slimmer de bots worden. Maar in de singleplayer valt dat dan weer vies tegen. Want als je alleen speelt komt het regelmatig voor dat je langs een vijand loopt en hij doodleuk eerst een aantal tellen om zich heen blijft kijken voor hij een kogel afvuurt, terwijl ze de andere keer je keer op keer doodknallen. De kwaliteit van de AI wisselt hier nogal. Daarnaast houden de bots zich voornamelijk bezig met het veroveren van Command Posts. Deze Command Posts geven je team een boost, zoals meer leven. Maar ze kunnen zich beter bezighouden met de hoofdopdracht.
SMART
Splash Damage zette met de promotie van Brink hoog in op het SMART-gedeelte. Dit zou het mogelijk maken om snel van A naar B te komen door op en over obstakels te springen en te klimmen. Hoewel het systeem goed werkt, zullen de meeste gamers teleurgesteld zijn in het systeem.
Velen hadden namelijk Mirror's Edge-achtige taferelen verwacht maar helaas is het niet meer dan een vervanging van het springen geworden. Even een vergelijking met Call of Duty, in die game moet je over een muurtje heen springen, iets dat erg traag werkt. In Brink houd je de SMART-knop ingedrukt, rent op het muurtje af en je staat binnen één seconde aan de andere kant. Je kunt ook hele combo's maken door via de muur op een brug te klimmen, maar het nut is eigenlijk ver te zoeken. Je zult het immers al druk genoeg hebben met schieten en het uitvoeren van je opdrachten.
Eigenzinnige stijl
Op grafisch gebied weet Brink goed mee te gaan met de hedendaagse games. Hier en daar zijn er wat ruwe textures te vinden, maar over het algemeen ziet de game er goed uit. De karakters zien er typerend uit door de stijl die Splash Damage heeft gekozen. De stijl laat zich moeilijk omschrijven en wellicht dat je daarom het beste naar de screenshots kunt kijken.
Het geluid is ook erg goed te noemen. Muziek is niet echt aanwezig, maar daardoor is er meer ruimte voor het geratel van je SMG. De geluiden klinken lekker rauw en zoals je zou verwachten van een shooter. Daarnaast zijn er een stuk of tien stemmen die je aan jouw karakter kunt toewijzen. Deze stemmen zijn goed ingesproken, maar veel verschillende zinnen zijn er niet. Ze dienen dan ook alleen ter informatie voor je teamgenoten.
Unlockables
Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat Brink bijna oneindig veel aanpassingsmogelijkheden heeft. Door de levels uit te spelen ontgrendel je steeds meer spullen waar je je personage mee kan uitrusten. Zo zul je een hockeymasker, broeken en tatoeages kunnen vrijspelen. Voordelen bieden deze dingen niet maar het is leuk om je personage naar jouw smaak te kunnen aanpassen. Daarnaast zijn er ook speciale objecten te ontgrendelen welke je kan gebruiken op je wapen. Hierbij kun je denken aan grotere magazijnen, een demper of een grip waardoor je wapen minder terugslag geeft.
Brink kent in totaal zestien levels. Als je een aantal avondjes flink doorgamed zul je al snel de aftiteling op het scherm krijgen. Elke level neemt namelijk hoogstens een half uur in beslag. Na het hoofdverhaal kun je altijd nog de challenges doen en online gamen, waar het spel uiteindelijk voor bedoeld is. Een pluspunt is wel dat de game met zestien man te spelen is. Elk team kan dan acht menselijke spelers toegewezen krijgen waardoor het een waar multiplayer festijn wordt. Mocht het zo zijn dat er niet genoeg spelers zijn, dan vullen bots de lege plekken op. Hierbij geldt: hoe meer spelers er in de game zitten, hoe slimmer de bots zijn, ook weer een pluspunt.
Erop of eronder?
Brink is een leuke shooter, maar weet helaas niet tegen de hype op te boksen. Het SMART-systeem is niet erg diepgaand en het spel is binnen no-time uitgespeeld. Natuurlijk is de game vooral op de online multiplayer gericht en deze is wel leuk om te spelen. Je zult hier echt goed moeten samenwerken om de missies te volbrengen. Maar echt speciaal of revolutionair kunnen we het allemaal niet noemen. Als Splash Damage in een vervolg waar maakt wat ze had beloofd, kan Brink uitgroeien tot een geliefde franchise.