Brink - Agents of Change Review

zondag, 14 augustus 2011 om 15:00
Brink is al enige tijd uit, maar voldeed niet aan de verwachtingen. Dit kwam onder andere door een aantal bugs en andere problemen met de game. Die problemen zijn inmiddels gepatched en als goedmakertje heeft ontwikkelaar Splash Damage het DLC-pakket 'Agents of Change' voor een periode van twee weken gratis beschikbaar gemaakt. Maar is het dan ook de moeite waard om Brink weer uit de kast te trekken, of brengt Agents of Change te weinig verandering?
Agents of Change is een tamelijk uitgebreid DLC-pakket. Met twee nieuwe maps komen er uiteindelijk vier nieuwe missies bij die broodnodig waren. In de originele game zaten namelijk maar weinig maps. In onze recensie van Brink kun je onder andere lezen hoe de game precies in elkaar zit en wat de bedoeling is in de game. In deze recensie gaan we dieper in op de maps en de andere toevoegingen.
Labs
Labs is een van de twee nieuwe maps en speelt zich af in een laboratorium dat zich onderwater bevindt. Tenminste, in het tweede deel van het level dan. Je zult als 'Resistance' eerst het lab moeten zien te bereiken met behulp van een lift. Eenmaal de liftschacht bereikt, zul je een pakketje moeten bemachtigen en vervolgens met behulp van een kleine onderzeeër moeten ontsnappen. Dit alles om contact te kunnen leggen met de buitenwereld. 'Security' zal zijn handen vuil moeten maken om Resistance tegen te kunnen houden.
Founders' Tower
De tweede map van het DLC-pakket speelt zich af in de iconische toren die uitkijkt op de gehele 'Ark'. Je doel als Resistance is om de bovenkant eraf te blazen. De bom is al geplaatst, dus het is vooral noodzakelijk om de Security tegen te houden. Als Security zul je de toren in moeten klimmen om bij de bom te komen en deze weg zien te krijgen. Ook dit level bestaat uit meerdere fases, zoals we dat van Brink gewend zijn.
Tevens ligt de nadruk op actie in de verticale richting, want je wordt echt van verschillende hoogten beschoten. Dit is een welkome afwisseling op het spel, dat zelf vooral uit maps met weinig hoogteverschil bestaat. Deze verticale actie zit overigens ook verwerkt in de Labs map.
Meer content
Alhoewel de maps de grootste toevoeging aan Brink zijn, zijn er nog genoeg andere noemenswaardigheden die Agents of Change te bieden heeft. Zo zul je twee volledig nieuwe outfits tot je beschikking hebben, één voor Security en één voor Resistance. Security krijgt de 'Limey', een soort dertien-in-een-dozijn-politieagentenpak uit slechte actiefilms, terwijl Resistance het sinistere 'Sad Punk'-pak kan dragen, wat zich kenmerkt door de uitgelopen clownsschmink.
Maar gelukkig draait het in Brink niet alleen om het cool maken van je karakter, je zult ook je wapens mogen pimpen met gloednieuwe hebbedingetjes. Zo kun je voortaan een bajonet op je geweer zetten, wat close combat een stuk effectiever maakt. Dat ontbrak namelijk nog een beetje in het origineel. Heb je liever een schild op je geweer? Ook goed. Dan zet je een klein antirellenschild op je geweer voor extra bescherming. Dit is vooral handig wanneer je achter een laag muurtje staat, want dan ben je normaal gesproken gemakkelijk te raken. Het duurt echter wel een stuk langer om je geweer te pakken met een schild erop, dus je zult goed moeten overwegen of je liever veilig dan mobiel bent.
Nog meer content
Naast deze maps, kostuums en wapentoevoegingen is het ook nog mogelijk om vijf nieuwe abiliteiten te gebruiken. Deze zijn stuk voor stuk zeer nuttig en breiden je arsenaal aan mogelijkheden in een positieve zin uit. Zo heb je een op afstand bestuurbare UAV-helikopter waarmee je haast ongemerkt het gebied van je tegenstander kunt begluren. Mocht je dan gezien worden, kun je deze nog altijd laten ontploffen voor extra schade.
Verder zijn er nog de Napalm Grenade en de Pyro Mine, die beiden doen wat je van ze verwacht: een grote hoeveelheid schade aanrichten. Vooral de Napalm Grenade werkt goed tegen groepen vijanden, aangezien de napalm in de granaat naar buiten gestoten wordt en dus schade aanricht in een groot gebied.
Ben je meer een Medic? Dan heb je de Field Regen Unit tot je beschikking, die je kunt plaatsen waar je maar wilt. Teamgenoten die hierbij in de buurt staan worden automatisch genezen, dus als je deze tactisch gebruikt, kun je mooi het tij keren in een heftig vuurgevecht. De Tactical Scanner is een universele vaardigheid die je altijd zult kunnen gebruiken als je deze eenmaal aangeschaft hebt. Je kunt hiermee zien welke tegenstander welke buffs heeft, dus je kunt dan gemakkelijk prioriteiten stellen.
Hierbij moet wel gezegd worden dat het even duurt voordat je al deze abiliteiten kunt gebruiken. Ze kosten namelijk vijf credits per stuk en zijn daarmee de duurste abiliteiten. Daarnaast kun je ze pas gebruiken als je rang vijf bent. Dat wil dus zeggen dat je level twintig moet zijn om ze te kunnen kopen. Gelukkig is de level cap verhoogd naar 24, dus kun je nog wat levels erbij halen als je al op level twintig zit.
Meer dan genoeg waar voor je geld
Agents of Change voelt aan als een logisch vervolg op Brink zelf. Het verhaal wordt mooi aan elkaar geknoopt, twee nieuwe levels bieden uiteindelijk vier nieuwe scenario's (twee per factie) en de nieuwe abiliteiten, wapenuitbreidingen en outfits zijn welkome toevoegingen die de gameplay van Brink op een goede manier meer diepgang geven. Ben je echter iemand die niks zag in Brink, dan zal Agents of Change je ook niet kunnen overtuigen. Daarvoor lijkt de downloadbare content gewoon te veel op de content uit de originele game en dan kan Agents of Change nog steeds tegenvallen. Op dit moment is de DLC echter nog drie dagen gratis beschikbaar en heb je met zoveel nieuwe content niets te klagen. Daarna kost het DLC-pakket 10 euro.