Bordspel: Wobble Review

zondag, 17 april 2011 om 16:39
Het zal je maar gebeuren, je bent vrachtwagenchauffeur en bedenkt onderweg een gouden formule. Het overkwam de Nederlander Ad Bruynzeel. Zijn spel Wobble is in zeven landen al meer dan 100.000 keer verkocht. Dat belooft dus veel goeds.
Lekker wiebelen! Dat klinkt gek, maar dat is wel wat centraal staat in Wobble. Een bordspel waarbij je balletjes in gaatjes moet krijgen door het speelbord in beweging te krijgen. Lachen, gieren, brullen dus! Als je Wobble koopt, kun je de volgende inhoud verwachten: een speelbord, 20 schijven, 4 wobble pionnen, 2 ballen, 16 pionnen, dobbelsteen, 2 speelstokjes en een opbergzakje.
Wobble
Type: bordspel
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Duur: ca. 30 min.
Uitgever: Identity Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 25,-
Snel beginnen
Wobble is geschikt voor praktisch iedereen, vanaf 6 jaar kun je het spel al spelen. Dat kun je alleen doen of met maximaal vier spelers. Het eerste wat je moet doen als je wilt beginnen met spelen, is het Wobble speelbord in elkaar zetten. Gelukkig is dit een heel eenvoudig kliksysteem, dus een kind kan de was nog doen. De spelregels doorlezen doe je ook binnen een paar minuten, dus je kunt al snel aan de slag.
Kleurvolgorde kiezen waarheen de bal moet
Het speelbord bestaat uit vier gaten die in vier gekleurde vakken staan: geel, rood, wit en blauw. Iedere speler moet één kant van het speelbord kiezen en daar vier verschillende pionnen in de gaatjes plaatsen. Dit is van links naar rechts de kleurvolgorde waarin de bal door de speler in de gaten gespeeld moet worden. De bedoeling is dus simpel, om te winnen moet je ervoor zorgen als eerste de bal in de gaten rollen in de volgorde van kleuren zoals je dat van te voren hebt uitgekozen.
Schijven plaatsen en wiebelen maar
En daar komt het wiebel-aspect door de bocht. Als je de bal op een vlakke ondergrond zet, kun je het speelbord in beweging brengen. De bal moet in het midden geplaatst worden, maar komt in beweging door schijven die op het speelbord gelegd worden. Een speelronde werkt simpel. Degene die aan de beurt is, moet met de dobbelsteen gooien. Het aantal ogen betekent dan hoeveel schijven je totaal in de beurt mag gebruiken. Je hebt dan twee mogelijkheden: of schijven op het bord leggen of juist verwijderen.
Het idee is eigenlijk zoiets als De toren van Pisa, door poppetjes te plaatsen, wordt er dan druk gezet waardoor de toren een kant op gaat leunen. Het idee bij Wobble is hetzelfde. Door ronde schijven op het speelbord te plaatsen, gaat het speelbord die kant op leunen en op die manier moet een bal in een gat rollen. Gezien je tegenspeler(s) dat ook doet, is het dus handig juist schijven te verwijderen van het bord.
Schrijven mogen op het speelbord geplaatst worden met de handen. Dit kan op elk mogelijke manier. Daarbij moet gezegd worden dat voorzichtig een schijf plaatsen en per stuk niet de ideale oplossing is om een gat in een bal te rollen. Beter werkt het om meerdere tegelijk te gebruiken en hierbij wat kracht te gebruiken. Je mag ze ook op het speelbord gooien, maar de vraag is hoeveel er dan op het speelbord terecht komt en blijft liggen. Want het is wel zo, alles wat weer van het bord valt, blijft van het bord af. Dit mag niet meer opnieuw erop gelegd worden.
Je zult merken dat het qua idee simpel klinkt en dat is het ook, toch is het een hele uitdaging om een bal in een gat te krijgen. En het is even uitvogelen welke methode het beste bij je werkt. Het is in ieder geval erg origineel bedacht; een wiebelend speelbord met schijven die er met stokjes afgehaald moeten worden. Zeker niet iets wat je dagelijks doet. Mocht je de standaard speelvariant zat zijn, dan biedt het spel ook nog een tweede optie. Dit is het zogeheten 'Wobble expert'. Hier komen de pionnen door de bocht. Alle regels blijven in principe hetzelfde, behalve als je één gooit met de dobbelsteen. Dan speel je 1 schijf en pak je ook nog een pion. Die pion draagt een extra gewicht wat nuttig kan zijn om het speelbord goed in je voordeel te gebruiken. Of je de pion meteen wilt gebruiken of later in het spel, bepaal je helemaal zelf.
Klein nadeeltje
Klinkt allemaal origineel en leuk, helaas kent Wobble wel een nadeel en dat is het aanbod aan schijven. Het spel telt 20 schijven en soms is dit iets te weinig. Nu is het zo dat elke keer als een speler een bal in het gat krijgt, alles weer opnieuw begint: dus bal in het midden en alle speelschijven weer van het bord af. Maar soms gebeurde het bij ons dat we net een speelschijf te kort hadden omdat niemand nog een bal in het gat had, en het speelbord vol lag met schijven. Ietsje meer was dus gewenst geweest.
Leuk, origineel, maar niet voor uren geschikt
Verder geldt dat je binnen een klein half uurtje al klaar bent met spelen en daarna valt er niet wat te doen, behalve weer opnieuw spelen. Zelfs als je de Wobble expert-variant speelt, kun je je voorstellen dat je dit een paar keer doet, maar zeker niet uren lang op een avond. dat maakt Wobbel een erg origineel spel, dat de aankoop waard is, maar wat je als extra moet hebben in je kast. Wiebelen is leuk, maar niet om avond na avond te doen, dan raak je moe. Toch als je het spel vergelijkt met andere spellen met een korte speelduur, springt Wobble er bovenuit qua originaliteit!