Bordspel: Het Logo Bordspel Review

Review
zondag, 06 februari 2011 om 17:30
xgn google image
Merken gaan gepaard met logo's, de manier om ons merken te laten herinneren. Maar weten we eigenlijk wel waar al die merken voor staan of kennen we de ontstaansgeschiedenis van een merk? Test het in Het Logo Bordspel!
Als je denkt aan vraag- en antwoordspelletjes, denk je al snel aan het zeer bekende Trivial Pursuit. Kennis testen is populair en gezellig om op een avondje te doen. Is de ander heel slim, of kun je gewoon iemand heel hard uitlachen omdat die zo slecht is? Behalve Trivial Pursuit, doet zich nu een nieuwe kans voor om hier achter te komen in Het Logo Bordspel.
Het Logo Bordspel
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Duur: ca. 45 minuten
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: €30,-
Individueel spelen of in teams
Het Logo Bordspel speel je met twee tot zes spelers of met twee teams. Gezegd moet worden dat in teamverband spelen een stuk leuker is dan individueel. Dan kun je namelijk overleg voeren en plezier is dan gegarandeerd. Wil je super serieus het spel spelen, dan kun je natuurlijk beter voor de individuele variant gaan.
Iedereen begint met het neerzetten van zijn of haar pion op start. Je speelt namelijk met een speelbord dat bestaat uit gekleurde vakken, via deze vakken moet je in het midden van het bord belanden. Als je daar twee vragen goed beantwoord heb je namelijk gewonnen.
Soorten vragen
Dit winnen doe je door vragen te beantwoorden. Er zijn drie soorten vragen:
  • Fotokaarten - vragen over de foto's op het kaartje.
  • Algemene kaarten - algemene vragen over logo's en merken.
  • Themakaarten - vragen over een specifiek thema.
De kaarten moeten dus even goed door elkaar geschud worden en dan kan de pret beginnen. Ongeacht welke categorie kaart je krijgt, op elke kaart staan vier vragen en deze zijn kleur gecodeerd. Zo zijn er de kleuren paars, groen, geel en rood. Deze kleuren zijn ook terug te zien op het speelbord. De bedoeling is namelijk dat je bij een goed antwoord stappen naar voren zet op het speelbord. Naar welk gekleurd vakje je mag, wordt bepaald door de goede vragen die je beantwoordt en de kleur die daaraan gekoppeld is. Een creatieve manier om een bordspel zonder dobbelstenen te spelen.
Algemene vragen
Maar wat belangrijker is zijn de soorten vragen: zijn deze leuk, zijn ze te doen? Het leuke aan Het Logo Bordspel is, is dat het spel enorm gevarieerd is, zowel aan vragenaanbod (1600 vragen!) als in de moeilijkheidsgraad. Zo bevat één van de Algemene kaarten de volgende vier vragen:
  • Hoe heet de eend waar Donald Duck al jarenlang op verliefd is? (Katrien Duck)
  • Hoe heet de versie van Windows die uitkwam in 2009?
    (Windows 7)
  • Welke kleur heeft de muts die het meisje van het rozijnenmerk Sunmaid Raisins op heeft?
    (Rood)
  • Hoe heet de voetbal van Adidas waarmee op het WK 2010 gespeeld werd?
    (De Jabulani)
Lastige fotokaarten-vragen
Je zult merken dat de vragen leerzaam zijn en dat is dan ook meteen de meerwaarde van een bordspel als dit. Zo is de categorie Fotokaarten best lastig. Op een kaart staat bijvoorbeeld het logo van 'Maggi', met daarbij de volgende vragen:
  • Met welke groot bedrijf is Maggi in 1947 gefuseerd?
    (Antwoord: Nestlé)
  • Hoe heet de nieuwsbrief die Maggi gebruikt?
    (Maggi'zine)
  • Waar komt de oprichter van Maggi vandaan?
    (Zwitserland)
  • In welke Europese hoofdstad begin de oprichter van Maggi zijn handelsopleiding?
    (Bazel)
Gevarieerdheid bij de themavragen
Zulk soort vragen zijn niet echt te vatten onder 'algemene kennis', maar het moet eerder iets zijn van jouw generatie of iets dat je maar net toevallig moet weten. Het kan dus vrij pittig worden en daardoor is het soms niet te doen. Daarom is het ook beter om in teams te spelen. En dan is het advies om de leeftijden te mixen. Ook de themakaarten zijn soms lastig, maar soms ook totaal niet. Als het thema 'Duomerken' is, is de slagzin Hennes & ...? simpel af te maken als ook 'Vroom &...?' Dit wordt alweer wat lastiger als de themakaart over Amerikaanse presidenten gaat en de vraag is: Welk stofzuigermerk heeft dezelfde naam als de 31e Amerikaanse president? (antwoord: Hoover)
Als jij het niet weet, dan iemand anders misschien?
Stel nou dat het ene team, of persoon de vraag niet weet, maar de andere partij wel, wat dan? Daar heeft Het Logo Bordspel een heel creatief antwoord op bedacht. Dan mag diegene het antwoord geven! En indien dit goed beantwoord wordt, worden er vakjes naar voren geschoven (ook weer kleur gecodeerd) op het speelbord. Op elke kaart staan steeds vier vragen en één speelbeurt bestaat uit het beantwoorden van al die vier vragen door één team. Tenzij iemand het antwoord dus niet weet, dan mag de ander het antwoord zeggen. Uiteindelijk komt iemand als eerste in het middelste gedeelte van het speelbord. De sleutel tot succes is twee goede vragen beantwoorden als je daar staat.
Een aanrader
Het mag duidelijk zijn dat Het Logo Bordspel een succesvol bordspel is geworden! Het heeft minder te doen met algemene kennis, maar spitst zich echt toe op logo's en merken. Daardoor zijn de vragen soms wat lastig, maar dat is dan ook het enige nadeel van dit spel. Want verder is het ontzettend leerzaam en leuk, zeker om in teamverband te spelen. Saai wordt het dan ook niet snel, want als de ene partij het niet weet, mag de ander gewoon antwoorden. Raden wij dit bordspel aan? Ja!
Pluspunten:
+ individueel te doen als ook in teamverband
+ leerzaam
+ bij een fout antwoord, is de ander aan de beurt
Minpunten:
- soms te lastig
Cijfer: 9