Bordspel: De Kolonisten van Amerika Review

zondag, 01 mei 2011 om 18:00
Eerder al recenseerden wij het familiespel Kolonisten van Catan. Iets dat lijkt op De Kolonisten van Amerika, maar toch ook weer geheel anders is. Neem De Kolonisten van Amerika mee naar buiten, picknicken en spelen maar, of toch niet?
Zodra je De Kolonisten van Amerika opent, krijg je een mega groot bordspel (lees: grote tafel is een vereiste!) met allerlei items én een handleiding. Die handleiding is zeer uitgebreid en als je nog nooit een Kolonisten-spel hebt gespeeld, moet je er rustig de tijd voornemen. De Kolonisten van Amerika is dus geen spel dat je meteen de eerste keer in een oogwenk kunt spelen. Wij hebben zeker een uur rustig de tijd genomen alle regels te lezen, waarna de pret kon beginnen!
Type: bordspel
Aantal spelers: 3- 4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Duur: ca 2 uur
Uitgever: 999games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 43,-
Het verhaal en spel-idee
Veel bordspellen hebben geen verhaal en anders dan bij video games is er dan dus geen filmische ervaring, wat overigens niet noodzakelijk is. Want ook zonder verhaal heb je ontzettend leuke bordspellen. De Kolonisten van Amerika is een spel dat wel een verhaal hebt, al merk je daar tijdens het spelen weinig van. Toch zullen we de achtergrond wel even uit de doeken doen.
De Kolonisten van Amerika is een historisch avonturenspel, één dat zich afspeelt aan het begin van de 19e eeuw in Amerika. Het is de tijd van immigratie, kolonisatie én de industriële revolutie. Iedereen die een beetje geschiedenis heeft gehad op school weet dat een belangrijke uitvinding van dit tijdperk de stoomlocomotief was. En dankzij allerlei spoorlijnen konden opeens steden van heel Amerika met elkaar verbonden worden. Het is dan ook dit wat centraal staat in De Kolonisten van Amerika. Aan jou de taak om kolonisten westwaarts te sturen om nederzettingen te stichten en het spoortnetwerk uit te breiden. De missie van het spel om te winnen is duidelijk: breng als eerste acht goederen (of tien, bij drie spelers) naar de steden van de andere spelers en je hebt gewonnen! Zelf hebben wij het spel getest met drie spelers.
Grondstoffen en goud om bezit uit te breiden
Maar hoe gaat dit nu in zijn werk zul je afvragen? Allereerst is daar het bordspel, hierop staan de Verenigde Staten. Tevens afgebeeld zijn allerlei landschapssoorten: weide, heuvels, akkers, bos en gebergte. Elk van deze soort produceert een grondstof: vee, steenkool, graan, hout of erts. En het zijn deze grondstoffen die je nodig hebt om te bouwen en je bezit uit te breiden. In het kort gezegd komt het hierop neer: elke ronde verdient iedere speler sowieso (dus ook als je niet dobbelt) grondstofkaarten en soms goud. Hiermee kun je je bezit uitbreiden. Wat je kunt kopen zijn sporen, steden, treinen (maximaal 2), kolonisten (ook maximaal 2) en goederen. Ofwel, niets krijg je in de schoot geworpen en daarmee wordt dan ook duidelijk waarom de speelduur twee uur of langer in beslag neemt. Heerlijk om te doen dus op een zondagmiddag of een avondje met vrienden of familie!
Toch klinkt dat tot zover allemaal wel erg abstract en daarom zullen we wat dieper ingaan op het verloop van het spel. De Kolonisten van Amerika speel je met drie of vier personen, dat is dus een verschil met Catan, waarbij je aan twee spelers al genoeg kan hebben. Iedere ronde wordt er door de spelers gedobbeld en daarna kent het spel drie fases:
  • De productiefase
  • De actiefase
  • De buitengewone bouwfase
Productiefase
De speler die aan de beurt is gooit met twee dobbelstenen. Ja, geluksfactor is dus een bepalende factor in dit spel. Je hebt helaas geen volledige controle over het spel. Hoewel dit jammer is, kan juist daardoor het verloop van het spel elke kant op gaan en ziet De Kolonisten van Amerika er iedere keer weer anders uit als je het speelt. Hoe dan ook, de uitkomst van de twee dobbelstenen bepalen hoeveel goederen er geproduceerd worden. Iedere speler start namelijk met het bezit van drie steden, deze steden zijn gekoppeld aan getallen en zo worden de goederen bepaald. Want jij staat wel of niet met een of meerdere van jouw steden op zo'n getal op het speelbord.
Actiefase
Daarna start de belangrijkste fase, de actiefase. Nu mag de speler grondstoffen en/of goud met de andere spelers of de voorraad ruilen. De voorraad is een soort bank als bij Monopoly. En dan is het bouwen en kopen geblazen. Immers is jouw doel 8 of 10 goederen, afhankelijk met hoeveel spelers je speelt, als eerste te weten verplaatsen naar steden van andere spelers. Dan heb je gewonnen. Nu is het wel zo dat er allerlei regels zijn en dat maakt De Kolonisten van Amerika enorm diepgaand, het gaat verder dan het gemiddelde bordspel en dat is juist leuk.
Wat je nodig hebt is een kolonist, want daarmee verover je een stad. Als je genoeg grondstoffen hebt, kun je dus een stad bouwen. Zodra je een stad bouwt, komt er een blokje (blokjes zijn de goederen) vrij zodat je deze mag vervoeren. Uiteraard heb je hier een trein voor nodig. Je begint automatisch met één trein al op het speelbord, je kunt er nog één bij kopen later, mits je genoeg grondstofkaarten hebt. Die trein vervoer je over spoorwegen en je begint maar met één spoor. Dit betekent dan ook dat je moet aanbouwen, een spoor zit aan elkaar vast, dus je kan niet zomaar ergens op het speelbord een rails aanleggen. Tenzij je dus die tweede trein erbij koopt, dan kan dat weer wel. Via het rails vervoer je de goederen naar een andere stad. Maar ook dit kost weer geld, dus grondstoffen. Je mag overigens via iemand anders zijn of haar rails reizen, maar dan moet je diegene goud betalen. Je mag ook een spoorweg ernaast aanleggen (maximaal twee naast elkaar). Het is dan ook even uitpuzzelen wat voor jou het handigste werkt, en hoe je het minste betaalt voor alles.
Als je dit allemaal gedaan hebt, ben je in staat om één blokje te vervoeren naar een stad en je hebt er een aantal te gaan. En een blokje komt pas vrij om te vervoeren als je een stad hebt gebouwd. Daarom moet je dus flink wat rondes met z'n allen dobbelen, anders krijg je nooit genoeg grondstoffen en geld bij elkaar. Het leuke is dat naarmate je bezig bent, je bezit toeneemt; meerdere steden betekent automatisch meerdere grondstoffen. Dan speelt het allemaal wat sneller. Ook heb je altijd een optie om een 'ontwikkelingskaart' te kopen. Je weet nooit wat de tekst op de kaart je aanbiedt, maar het zal altijd in je voordeel zijn. Het is dan ook verstandig regelmatig even niet te bouwen, maar eens zo'n kaart aan te schaffen. Je bepaalt namelijk zelf wanneer je die gebruikt in het spel.
Buitengewone bouwfase
In welke volgorde je alles doet in een ronde, dus of eerst een spoor aanleggen of eerst een kolonist kopen, dat bepaal je allemaal zelf. En het is de vrijheid en keuzes die je allemaal kunt maken die het spel dan ook sieren. Wel komen er nog een paar regels om de hoek, die we hier nu niet allemaal gaan bespreken, want anders wordt het wel heel uitgebreid. Door dus met de volgende fase. De laastste fase is de buitengewone bouwfase. Dit houdt in dat als de speler die met de dobbelstenen gegooid heeft, alles gedaan heeft, iedere speler mag bouwen of kopen: kolonisten, treinen, sporen en/of ontwikkelingskaarten. De spelers die niet gedobbeld hebben deze ronde mogen alleen dit doen en dus niet handelen, geen ontwikkelingskaarten spelen, niet zijn treinen of kolonisten verplaatsen en geen goederen afleveren.
Iedereen is dus bezig met het doel om als eerste de goederen te verplaatsen naar een andere stad. Het kan soms dan ook voorkomen dat twee spelers het voorzien hebben op dezelfde stad om daar hun blokje af te leveren. Het is dan een kwestie van wie meer geluk heeft. Degene met de juiste worp aan dobbelstenen krijgt meer grondstoffen en zal eerder kunnen bouwen. Het is enerzijds een nadeel dat het spel zo diep gaat en dat je dan eigenlijk weer heel weinig controle hebt als het er echt om spant, omdat de dobbelstenen alles bepalend zijn. Toch is het zo, hoe snel dat geluk uit je handen wegglipt, hoe snel het tij weer kan keren. Wie weet gooi jij de volgende ronde wel weer veel beter dan een ander.
Aanrader!
Al met al is De Kolonisten van Amerika een enorm goed bordspel geworden dat zijn prijs zeker waard is. Mensen die bekend zijn met Kolonisten van Catan kunnen deze nieuwe variant ook zeker waarderen. Je zult veel overeenkomsten zien, maar toch is het ook totaal weer anders, waardoor het fris aanvoelt. Het is jammer dat De Kolonisten van Amerika niet met twee mensen te spelen is, maar het plezier voor drie of vier is juist des te meer. Je moet het spel spelen als je echt de tijd hebt, want je bent er zeker een paar uur zoet mee. De dobbelstenen bepalen voor een groot deel het geluk en dat is jammer. Maar grondstoffen en goud verdienen om vervolgens je bezit uit te breiden werkt enorm verslavend. Eenmaal dit gespeeld te hebben, denk je meteen: volgende week weer? Een aanrader dus!