Bordspel: Asara Review

zondag, 04 maart 2012 om 17:00
Asara is prachtig vormgegeven bordspel dat je meeneemt naar een sprookjeswereld. Als je denkt aan palijzen, torens en muren van wit albast en koepels van goud, dan denk je aan Asara. Jij wordt een poortmeester en aan jou de taak om zoveel mogelijk torens zo hoog mogelijk te bouwen.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 9 jaar
Duur: 90 minuten
Uitgever: Ravensburger
Huidige adviesprijs: € 39,99
Voorbereiding
Voordat je met Asara begint met spelen, moet je één ding goed weten: ga aan een grote tafel zitten! De vierkante doos is bedrieglijk, want het speelbord waar je straks mee zult spelen, zal nog groter zijn. Voorbereiding, dat is het halve werk. Gelukkig is het met het opzetten van het spel zo gebeurd, want zo'n goede handleiding als Asara heeft is zeldzaam. Het is zo ontzettend gestructureerd dat je binnen een aantal minuten goed voorbereid bent en kunt beginnen.
Het spel-idee
Maar dan, wat is precies de bedoeling? Het voert te ver door om alles te bespreken in deze recensie, omdat er van alles bij Asara komt kijken. Gelijktijdig is het niet nodig, want de perfecte handleiding spreekt boekdelen. Het idee is in ieder geval dat je als speler in de huid kruipt van een bouwmeester. Binnen vier jaar moet je de meeste, hoogste en mooiste torens weet te bouwen. Doe je dit beter dan de andere spelers (maximaal vier), dan win je.
Spelers spelen om de beurt waarvan een beurt er als volgt uitziet:
  • Inkoper op pad sturen (kaart uitleggen)
  • Actie uitvoeren (bv. een onderdeel van een toren nemen en betalen)
Inkoper op pad sturen
Spelers beginnen in het eerste bouwjaar en krijgen aan het begin van het spel een aantal inkopers toebedeeld. Welke inkopers dit zijn wordt uiteraard bepaald door het geluk. Zodra een speler aan de beurt is moet hij of zij als eerste een inkoper ergens op het speelbord neerleggen om als het ware een zet uit te voeren. Geen dobbelsteen dus, maar een kaart ergens neerleggen. Alles is kleur gecodeerd. Zodra iemand aan de beurt is legt diegene een inkoper op een van de zones van de markt. De volgende speler moet hierna altijd kleur bekennen. Dus plaatst speler een een groene kaart, dan moet de volgende speler ook een groene inkoper daar plaatsen. Lukt dit niet, omdat een speler de kleur niet heeft, dan mag hij twee willekeurige inkopers met de rugzijde naar boven plaatsen.
Actie uitvoeren
Er een paar mogelijkheden waar de inkoper geplaatst kan worden. De acties die uitgevoerd kunnen worden zijn: torenelement kopen, torenbouw, extra geld, omkoping of de gunst van de kalief. Als de speler ervoor kiest een torenelement te kopen, kan hij kiezen uit een basiselement, middenelement, venster of torenspits. Dit is zinvol omdat je wint met de meeste, hoogte en mooiste torens. Maar ook kan hij ervoor kiezen om te gaan staan op een vakje van de bank om geld te krijgen. Tot slot kan hij ervoor kiezen om zijn inkoper te leggen op de vakjes 'gunst van de kalief' of 'huis van de spion'.
Geld spreekt voor zich, dat heeft de speler nodig om bouwelementen te kopen. Hoewel iedere speler bij ieder bouwjaar - totaal vier - geld krijgt, zul je zien dat het geld er sneller doorheen gaat dan je lief is. Dit komt omdat alle bouwelementen diverse kleuren hebben en je betaalt daarvoor. Zo zullen witte bouwstenen je op het einde van het spel meer opleveren dan bruine bouwstenen. Ach, dat spreekt ook voor zich. Want wie wil er nu in een poepkleurige woning leven? Hoe dan ook, soms een bezoekje brengen aan de bank is een must.
Het kan een enorm slimme zet zijn om als inkoper op het vak 'huis van de spion' te gaan staan. In een bouwjaar liggen er op speelbord standaard bepaalde bouwelementen en alleen daaruit kun je in dat bouwjaar kiezen, dat dus kopen. In een nieuw jaar worden de lege vakken opgevuld met een stapel die niemand kent. Als 'huis van de spion' heb jij de optie om een stapel te bekijken en indien zinvol er een kaart uit te pakken. Ook 'gunst van de kalief' is zinvol, dat levert je altijd profijt op. Dit levert ten eerste sowieso een prestigepunt op en ten tweede mag diegene het volgende jaar het spel starten.
Prestigepunten
Prestigepunt? Ja, prestigepunten. Daar draait alles om. Alle spelers beginnen bij nul en de bedoeling om zo hoog mogelijk te eindigen, want na bouwjaar vier wint degene met de meeste prestigepunten. In een bouwjaar de 'gunst van de kalief' zijn, levert op voorhand al een prestigepunt op. Maar de meeste punten worden uiteraard behaald door het bouwen van torens: de mooiste, de grootste en de hoogste. Zodra alle inkopers op zijn, worden de punten namelijk geteld. Iedere tot dan toe gebouwde toren, ongeacht hoogte en kleur levert één prestigepunt op. Maar ook ieder torenelement met een goudversiering (hiervan zijn er een paar) van de tot dan toe gebouwde torens levert één prestigepunt op. Sowieso is het verstandig om vanaf het begin de jacht op goud te openen, want elk bouwjaar levert dit opnieuw prestigepunten op.
Zo worden er in totaal vier bouwjaren gespeeld waarna na elk jaar punten geteld worden. Maar na het einde van bouwjaar vier volgt er nog een slotpuntentelling. Spelers die de hoogste toren hebben, de mooiste en de meeste kunnen hier flink punten verdienen, waardoor het tot het einde nog spannend blijft wie er precies gaat winnen.
Super origineel!
Torens bouwen en de jacht op goud openen, wie wil dat nou niet? Asara is een ontzettend mooi vormgegeven spel en ook nog eens leuk om te spelen. Hoewel er een kleine geluksfactor zit in de kaarten die iemand toebedeeld krijgt, loont het om strategisch goed te spelen. Daardoor is Asara nog een redelijk diepgaand spel. Is het dan heel moeilijk? Nee, juist heel toegankelijk door de goede handleiding en hoewel er veel bij komt kijken, wordt het al snel duidelijk wat de bedoeling is. Dan is het niet meer moeilijk, maar juist hartstikke leuk. Zin om eens een avond anderhalf uur zoet te zijn met een betoverend bordspel? Dan is Asara absoluut jouw ding. Een absolute aanrader!