Blur Review

zaterdag, 05 juni 2010 om 16:00
Blur, vrij vertaald naar vervagen, is een game waarin Mario Kart-achtige taferelen gecombineerd worden met iets serieuzere gameplay en mooiere graphics. Maar is de game net zo vaag als de naam of is Mario in gevaar? Je leest het in deze recensie.
Zowel Jeffry als Rox hebben beiden de game Blur al mogen spelen en hadden hoge verwachtingen van het eindresultaat. Toen de game dan ook op de deurmat plofte was ik aangenaam verrast en ben direct begonnen, maar al snel verdween de controller uit mijn handen...
Winnen, fans en lichtjes
In Blur draait het allemaal om racen. Daarom zit er eigenlijk geen verhaal in, alleen dat je de beste ter wereld wil worden in het gene waar jij goed in bent; racen. Gedurende je weg naar de top zul je de races moeten winnen waardoor je lichtjes en fans verdient. De lichtjes zorgen ervoor dat je andere bazen en hun wereld vrijspeelt en deze win je door eerste te worden en bepaalde doelstellingen te halen. Daarnaast krijg je ook een grote menigte fans achter je aan. Deze fans zorgen ervoor dat jij nieuwe bolides tot je beschikking krijgt, want al dat gestunt en gerace mag best beloond worden.
Bolides
De bolides die je tot je beschikking krijgt zijn dan ook erg vet. Bizarre Creations heeft zo’n beetje alle merken van stal gehaald, waaronder Nissan, Audi, Dodge en natuurlijk Vipers. De wagens lijken allemaal op hun echte evenbeeld, maar kennen hier en daar toch wat wijzigingen. Het grootste verschil is natuurlijk de mogelijkheid om verschillende wapens vanuit je auto af te vuren.
Blur Screenshot 144002 Blur Screenshot 127098 Blur Screenshot 125211
Wapens
Zo is er bijvoorbeeld de Shunt, een bal die je naar voren of achter schiet, waarna hij een tegenstander opzoekt die hij probeert te raken. Probeert inderdaad, want je kunt de Shunt ontwijken door op het laatste moment een flink draai aan het stuur te geven. Ook zijn er de Bolts. Dit zijn eigenlijk de groene schildjes die je kent uit Mario Kart. Je hebt er drie van tot je beschikking en zorgen ervoor dat je vijand even geen controle meer heeft over zijn wagen.
Natuurlijk kunnen mijnen niet ontbreken. Deze kun je zowel voor je uitschieten als op de weg neerleggen. In beide gevallen krijgt de tegenstander een flinke opdonder. Ook de elektromagnetische velden zijn leuk te gebruiken. Deze worden tijdelijk op de baan geactiveerd en kun je gebruiken om de koplopers mee te treiteren.
De Barge is ook een handig wapen. Dit wapen kun je het beste in de bochten gebruiken als je paar tegenstanders om je heen hebt. Als je dit doet knallen ze alle kanten op, wat een heerlijk gevoel geeft. Maar we hebben ook de Repair en de Shield power-ups, die wel voor zich spreken.
En als laatste is er de welbekende Nitro, waarmee je een boost kunt krijgen. Deze is direct te gebruiken als turbo maar ook om een scherpe bocht te nemen door hem naar achteren te schieten. Als je dit doet, vertraagd het spel tijdelijk en kun je een hoek kiezen waarin je de bocht wilt nemen, iets dat erg lekker werkt.
Blur Screenshot 139047 Blur Screenshot 127102 Blur Screenshot 144004
Verschillende modi
Maar de wapens zijn natuurlijk het leukste als je ze kan gebruiken. En dit kan op de maarliefst 63 banen in de game. Dit doe je in een aantal verschillende modi waar we er maar een paar van gaan opnoemen. Zo heb je het racen, waarin het de bedoeling is om eerste te worden (spannend!), de Destruction modus, waarin je binnen een bepaalde tijd een aantal punten moet behalen om de lichtjes te verdienen en tot slot Checkpoint, waarin je als een gek door alle poortjes heen moet racen.
Heerlijk arcade
Maar genoeg over de content van de game. Want veel content maakt een game nog niet goed. Een game moet natuurlijk wel lekker spelen en dat doet Blur erg goed. De wagens hebben allemaal hun eigen manier van rijden, maar het sturen wordt nooit overdreven moeilijk zoals in bijvoorbeeld Forza 3. Het blijft echt een arcade titel. Het enige wat je moet doen is de rechter trekker in drukken om gas te geven, het linker pookje te gebruiken om te sturen en de richting van je power-ups te bepalen en de A-knop om de wapens af te vuren. Mocht je van wapen wisselen dan druk je op de linker bumper terwijl je knoppen als remmen (linker trekker) niet snel zal gebruiken in deze game.
Blur Screenshot 111265 Blur Screenshot 139045 Blur Screenshot 139043
Gigantische replaywaarde
Wat je ongetwijfeld wel zal gebruiken bij Blur is je internetverbinding of in ieder geval de multiplayer. Blur is namelijk een party game, maar dan iets meer serieus. Blur kent een gigantisch uitgebreide multiplayer met tal van verschillende modi waarvan er teveel zijn om ze te kunnen beschrijven in deze recensie. Online is de game al erg leuk met 20 man, maar met maximaal vier vrienden op de bank is de pret nog groter. Deze game wordt de party racer die de komende tijd bij feestjes uit de kast getrokken gaat worden.
Mocht je geen extra controllers en geen internetverbinding hebben, dan is de game echter wat minder leuk. De computer lijkt soms erg accuraat te kunnen schieten en opeens vijf Shunts op je ass krijgen waardoor je op het laatste moment van de eerste naar de vijfde plek valt, lijkt op vals spelen.
Blur Screenshot 127100 Blur Screenshot 111261 Blur Screenshot 125219
Geen grafische Ferrari
Wat bijna de enige vorm van kritiek is, is de audio en het grafische gedeelte van Blur. De game is namelijk niet erg mooi te noemen. Zo had er best wat meer eye-candies in de game gemogen en hadden de omgevingen wel wat gedetailleerder gekund. Ook heeft de game heel af en toe last van pop-up. De auto’s zien er dan wel goed verzorgd uit, maar al met al had Bizarre iets beter haar best mogen doen op het grafische gebied.
En de audio is ook niet ijzersterk. De motoren klinken in het begin lekker, maar als je eenmaal op gang bent is het eerder irritant dan vermakelijk om naar te luisteren. De muziek is dan wel weer prima, maar begint na een tijdje ook wat te herhalen. Daarnaast is de voice acting, die overigens best beperkt aanwezig is, wel weer erg goed.
Voor de party- en core gamers
Blur weet een groot publiek aan te spreken dankzij de combinatie van arcade racen en Mario Kart-achtige taferelen. Hierdoor kan de game door iedereen opgepakt worden. Grafisch is de game niet erg sterk en het zelfde geldt voor het geluid. Gelukkig maakt de replaywaarde en de verslavende gameplay een hoop goed! Oh ja, en de controller wordt erg snel door non-gamers, bijvoorbeeld je vriendin, in beslag genomen... door haar verdween mijn controller vrijwel meteen uit m'n handen.