Blazing Angels 2: Secret Missions of WWII Review

zondag, 30 september 2007 om 13:54
Het is relatief een klein groepje gamers dat van vlieggames houdt en daarom zul je niet veel van dergelijke games aantreffen. Na Blazing Angels te hebben gelanceerd, is nu deeltje 2 Secret Missions of WWII uitgebracht voor de Xbox 360.
Enkel nog de Xbox 360 versie
Deel een, Blazing Angels Squadrons of WWII, was niet heel erg succesvol. Toch heeft menig Playstation 3 en Xbox 360 bezitter zich kunnen vermaken met deze game. Gezien dat spel een half jaar geleden uitgebracht werd, vonden de makers het tijd voor een opvolger, en zie daar: Blazing Angels 2: Secret Missions of WWII ligt in de winkelschappen. Het gaat hier echter om de Xbox 360 variant, de PS3-versie laat nog even op zich wachten. Dat terzijde, wat kunnen we van dit spel verwachten?
Gevoel van authenticiteit is er niet volledig
Het spel speelt zich af, zoals de titel al doet vermoeden, in de Tweede Wereldoorlog. Het is dus geen fictieve game en gebaseerd op ware gebeurtenissen. In 1940 werd er namelijk door de Amerikaanse regering een illegaal team het leven in geroepen: Operation Wildcard. Dit team kon doen en laten waar ze zin in had want regels waren er niet. Het spel handelt hierover, het gaat over 3 piloten die in een speciaal geheim team geplaatst worden. Doel van dit team is om de meest moeilijke missies uit te voeren en je moet elke crisis oplossen die een normale piloot niet op zou kunnen lossen. Hoe doe je dit? Simpel, je krijgt elk toestel (meer dan 50!) waar je om vraagt, beschikt over elke nieuwe technologie etc. Dit is kort gezegd het verhaal en dat klinkt zeer spannend en interessant. Helaas komt het gevoel van authenticiteit niet goed over in de game zelf. Tussen de missies door wordt het verhaal verteld door middel van een soort digitaal stripboekje, dit ziet er echter lelijk uit en de voice overs zijn niet om over naar huis te schrijven. Tussen andere missies wordt gebruik gemaakt van deze zelfde voice over waarbij enkel een landkaart getoond wordt die er al even lelijk uitziet en dus eigenlijk niets toevoegt. Dit is jammer, want hier had meer in gezeten.
Je wordt toch niet helemaal in de game gesleurd, terwijl dat op een andere manier wel bewerkstelligd had kunnen worden. Tijdens de missies zijn de gesprekken tussen de piloten wel netjes uitgewerkt maar al met al mist de game een rode draad wat betreft het verhaal. Waardoor je ook niet helemaal goed bij de game betrokken wordt, is de rest van het geluid. De voice overs zijn dus niet in orde, maar tijdens de missies zelf is de soundtrack niet echt boeiend en vliegtuigen missen hun eigen unieke geluid. Gelukkig zit het op grafisch vlak wel goed met deze game en zijn steden zeer gedetailleerd uitgewerkt. De locaties van de geheime missies zijn Caïro, Moskou, China, het Himalaya gebergte en Rome. Als je daar vliegt, heb je ook echt wel het idee dat je je daar even bevindt.
Campaign mode
Het is duidelijk, je vliegt wat af in de game maar wat moet je precies doen? De hoofdmodus van het spel is gewoon de campaign mode. Dit is het hart van de single-player gamevariant. Je bevindt je in de oorlog en dus betekent dit dat je je bezig gaat houden met dog fights: gewoon tig vliegtuigen aan de lucht uitschakelen. Op een gegeven moment voelen de missies wel wat eentonig aan herhalend aan, hoewel ik daarbij moet vermelden dat ik persoonlijk geen liefhebber ben van vliegtuig games, dus misschien krijg jij er wel nooit genoeg van. Wel is er variatie in de game aangebracht. Er zijn totaal 18 missies en je zult ook verschillende doelen hebben zoals het vernietigen van bruggen, het stelen van geheime wapens of het neerhalen van zeppelins. En de gameplay wordt deels aantrekkelijk omdat je je vliegtuig kunt opwaarderen wat toch wel een uitdaging met zich meebrengt.
Frustraties en irritaties
De missies zelf kunnen best frustrerend en irritant zijn. Allereerst is daar de camera positie die het af laat weten, je kunt niet vrij om je heen kijken wat bepaalde stukken echt onnodig lastig maakt. Er zijn ook momenten waarop de gameplay het zelf laat afweten. Zo moet je in een bepaald stuk boven een trein vliegen om spionnen erop te krijgen, als jij denkt dat je goed vliegt, wordt er beweerd dat je toch niet goed boven de trein vliegt. Sowieso moet je soms erg laag vliegen, en bij smalle straatjes in steden kan een klein onduidelijk obstakel een dooddoener zijn waardoor je niet helemaal lekker door kunt vliegen. Toch zal dit de fans er niet van weerhouden om vliegtuigjes neer te halen of andere missies te voltooien. Aan de besturing zelf is niet veel veranderd ten opzichte van het vorige deel. Aardig is dat er twee manieren zijn om je vliegtuig te besturen: een makkelijke manier en een moeilijke. Bij de moeilijke variant vond ik het alleen niet logisch dat je de rechter analoge stick gebruikt om gas te geven en aan die besturing kon ik persoonlijk dan ook niet wennen.
3 Manieren multiplayer
Er zijn heel wat mogelijkheden om dit spel te spelen en daarmee kun je heel wat uurtjes uit de voeten met dit spel. Je kunt de game op 3 manieren multiplayer spelen: solo game variant, co-op variant en squadron gamevariant. De solo gamevarianten zijn: dogfight, aces high en seek and destroy. De co-op gamevarianten zijn: kamikaze, campaign en skirmish. En de squadron gamevarianten zijn: dogfight, assault, kamikaze, capture the flag en epic battles. Wat dit allemaal inhoudt, staat nauwkeurig en overzichtelijk beschreven in de handleiding. Je kunt in ieder geval met 16 spelers online.
Eindoordeel
Je wordt niet helemaal bij het spel betrokken omdat het verhaal niet helemaal samenhangend wordt voorgeschoteld aan de gamer en de soudtrack had beter gekund. Grafisch oogt de netjes en zijn steden zeer gedetailleerd uitgewerkt. De missies worden op een geven moment wat eentonig, hoewel het leuk is dat je je niet simpel en enkel bezig houdt met het neerhalen van je tegenstander. De besturing is soms ietwat lastig en de gameplay laat het soms afweten, als je bijvoorbeeld laag moet vliegen, en dat levert onnodig irritaties op. Toch zal het de vliegtuigfans er niet van weerhouden om dit spel te spelen. En met de vele mogelijkheden kunnen zij nog heel wat vlieguurtjes vol maken.
Cijfer: 7.3