Blades of Time Review

woensdag, 30 mei 2012 om 17:30
Van een mooie vrouw mag iedereen genieten. Dat moet uitgever Iceberg Interactive gedacht hebben. Het bracht het op 15 maart verschenen Blades of Times onlangs naar de PC. Onderscheidt deze versie zich van de Xbox 360- en PlayStation 3-uitvoering?
Blades of Time werd in maart al goed ontvangen door collega Tom. Hij beloonde de game met een 7,0 in de recensie. PC-gamers hebben echter iets langer moeten wachten op dit actievolle avontuurtje. In de tussentijd werd er onder meer gewisseld van uitgever. Konami blijft de console-versie ondersteunen, terwijl Iceberg Interactive over de PC gaat. Is dat het wachten waard geweest?
Retourtje Dragonland
Je volgt in Blades of Time het verhaal van Ayumi, een goed uitziende blonde dame die niet bang is om een vijand om te leggen. Dat is maar goed ook want bij het starten van het spel word je direct aangevallen door een horde monsters. Zij zijn één van de vele schepsels die Dragonland rijk is. Gedurende het openingsfilmpje zie je hoe het hoofdpersonage in die wereld terechtkomt. Ze wil namelijk antwoorden vinden en daar heeft ze Dragonland bij nodig. Het klinkt allemaal een beetje alsof we het eerder gespeeld hebben in . Ayumi zou dan ook het zusje van Lara Croft kunnen zijn. Helaas heeft Ayumi wel één afknapper: haar stem. Het irritante accent dat behoorlijk slecht is ingesproken, hoor je voortdurend. Ze kan werkelijk waar haar mond niet houden.
Goed bedenken wat je doet
Toch lijkt Blades of Time qua gameplay niet veel op Tomb Raider. In het begin zul je voornamelijk de indruk hebben dat er veel action adventure en hack ’n slash elementen in zit. Ayumi zwaait lustig met haar zwaarden rond om haar vijanden te vermoorden. Het hard op je muis klikken, lijkt dan ook een goede oplossing, maar schijn bedriegt. Ondanks de levensbalk die je met de Q-toets kunt herladen, is het verstandig om goed te ontwijken. Door op de shiftknop te drukken, glijd je effectief en snel weg. Zorg dat je weer met een volle levensbalk de actie ingaat, want de moeilijkheidsgraad moeilijk betekent hier ook echt moeilijk.
Om je toch enigszins te helpen, heeft ontwikkelaar Gajin Entertainment iets bedacht. Je kunt namelijk de tijd terugspoelen om op die manier met meerdere Ayumi’s te vechten. Dat betekent in feite dat je met tien klonen tegelijkertijd kunt vechten. De andere herhalen dan de bewegingen die jijzelf hebt uitgevoerd. Een erg goede manier om bepaalde vijanden te bestrijden, die ook echt alleen met deze functie verslagen kunnen worden. Het zorgt ervoor dat je tactisch gaat spelen in Blades of Time. Tegelijkertijd kun je ook nog grotendeels lekker hersenloos erop loshakken.
Of toch gewoon schieten?
Een andere mogelijkheid is om dit spel al schietend te spelen. De vraag is alleen of dat aan te raden is, gezien de golven vijanden. Schroom echter niet om op de F-toets te drukken om je geweer te trekken bij een vijandje of vier. Door gebruik te maken van de muis gaat het richten prima. Het is alleen niet zo effectief als het gebruik van zwaarden. Zo kun je er namelijk voor kiezen om op luchtvijanden te springen en er dan een zwaard in te steken. Het geweer is dus eigenlijk vrij optioneel, maar leuk voor de mensen die liever schieten.
Afwisselend
Blades of Time zit echter niet alleen vol met actie. Het zoekt ook de afwisseling op door middel van puzzels. Daarbij is het vooral noodzakelijk om gebruik te maken van de terugspoel-optie. Vaak wordt er van je gevraagd om op twee knoppen tegelijkertijd te staan, maar er is ook een level waarin je bijna alleen maar puzzelt. Je bent dan in de woestijn waar de zon dodelijk warm is. Breng een paar seconde in de zon door en je bent dood. Het is dus echt noodzakelijk om in de schaduw te blijven. Het jammerlijke van die puzzels is alleen dat ze nooit echt uitdagend worden en daardoor geen toegevoegde waarde hebben.
Uiteraard brengt het wel lekker wat variatie in deze toch al afwisselende game. Zo zien de locaties die je bezoekt er bijna allemaal anders uit. Sneeuwvlaktes, jungles en woestijnen komen allemaal voorbij en zijn stuk voor stuk prachtig vormgegeven. Het ene level maakt je door de kleurrijke omgeving vrolijk, terwijl de duistere werelden weer voor een deprimerend gevoel zorgen. Een bezoekje aan Dragonland is dan ook een ervaring op zich.
Lompigheid
De simpele puzzels zijn echter niet het enige probleem in Blades of Time. Zo zit je wel eens op een knop te drukken die niet geregistreerd wordt. Wil je net wegglijden van een gevecht om even lekker te genezen en dan lukt het niet. Erg frustrerende momenten die voor de nodige adrenaline zorgen. Adrenaline tijdens het gamen zorgt weer voor onzorgvuldigheid en frustraties, waardoor je gaat schelden op de game. Het woord lomp zal dan regelmatig uit je mond vloeien.
Gelukkig is Ayumi niet de enige die lompe beperkingen opgelegd krijgt. De AI laat het namelijk ook wel eens afweten. Terwijl jij gevlucht bent om dekking te zoeken, weet de tegenstander niet hoe hij moet lopen. Van zo’n vijf meter afstand loopt hij dan tegen de muur aan, omdat de looplijnen niet goed gecoördineerd worden. Dat zorgt voor merkwaardige momenten waardoor je even moet lachen.
Onspeelbare multiplayer
Voorgaande minpunten zijn feitelijk allemaal onnodig. De ontwikkelaar heeft er namelijk voor gekozen om online componenten aan de game toe te voegen. Daarmee wordt het mogelijk om zowel competitief als coöperatief te spelen. Het jammerlijke daaraan is dat je echt zelf een vriend moet zoeken om er mee aan de slag te gaan. Zoek je onbekende tegenstanders, dan vind je die in negen van de tien gevallen niet. Gajin Entertainment had die tijd dan ook beter in het perfectioneren van de singleplayer kunnen stoppen. Daar draait het in Blades of Time namelijk allemaal om.
Een leuke ervaring
De kritiek klinkt allemaal wat negatief, maar toch is de game uiterst vermakelijk. Weinig uitdagende puzzels, een onspeelbare multiplayer en een zo nu en dan een lompe knopregistratie en AI zorgen voor lachwekkende momenten. Op die manier worden de minpuntjes verzacht en heb je veel plezier in het spelen van Blades of Time. De variatie qua gameplay en levels zijn daar mede verantwoordelijk voor en maken van deze game een behoorlijke ervaring. Iets dat de hack ’n slash liefhebber niet mag missen.