Blade Kitten Review

zaterdag, 02 oktober 2010 om 18:30
"Poesje mauw kom een gauw ik heb lekkere melk voor jou...". In Blade Kitten zul je geen lieve poesjes tegenkomen of oude kinderliedjes zingen. Om je toch niet helemaal teleur te stellen kun je wel harde actie en veel klim- en klauterwerk verwachten in de game. Maar is de game het ook waard of koop je hiermee een kat in de zak?
Blade Kitten is gebaseerd op de gelijknamige comic. In de hoofdrol vinden we Kit Ballard, half meisje en half kat. Door haar grote rivaal Justice Kreel komt zij op de vreemde planeet Hollow Wish terecht. Beide willen hier de slechte Terra-Li verslaan, maar Justice lijkt Kit net overal een stapje voor te zijn. Jij bent niet welkom op de planeet en er staan dan ook al robots klaar om jou tegen te houden. Kit Ballard kan echter niet weg omdat Justice haar schip heeft opgeblazen. Dan maar ongewenst op de planeet rondneuzen en op zoek gaan naar Terra-Li, en wie weet ontdek je nog wel een paar geheimen over de planeet.
Blade Kitten Screenshot 156781Blade Kitten Screenshot 156774Blade Kitten Screenshot 156541
Een kat en een zwaard
Voor je dit kunt doen moet je eerst een heel leger aan robots in stukjes hakken. Dit doe je met je zwevende zwaard. Je kunt dit zwaard voor je uitgooien om zo robots te slaan of om voor jou onbereikbare schakelaars om te zetten. Door wat vaker op de knoppen te drukken kun je ook leuke combo's uitvoeren. Dit werkt allemaal op een makkelijke manier. Ben je goed op dreef met je combo's dan vul je een meter. Wanneer deze vol is kun je op een erg spectaculaire manier, in slow motion, robots doormidden hakken.
Mocht je niet tevreden zijn met je zwaard kun je een nieuw en beter zwaard kopen. In de game kun je geld bij elkaar sprokkelen die je in het menu kunt verbrassen. Ieder moment in de game kun je op de startknop drukken en nieuwe dingen kopen. Behalve een nieuw zwaard kun je ook Kit veranderen. Je kunt eten en drinken kopen dat ervoor zorgt dat je meer leven en uithoudingsvermogen krijgt. Ook kun je nieuwe kleding kopen zodat je geheel op eigen wijze de levels kunt doorkruisen.
Blade Kitten Screenshot 156779Blade Kitten Screenshot 156787Blade Kitten Screenshot 156545
Vrolijk, maar gemiddeld
Ongeacht je kledingskeuze ziet Blade Kitten er erg vrolijk uit. De sfeer van de comics is goed overgebracht naar de game. Het ziet er erg helder uit en er worden vooral lichte kleuren gebruikt. Kit Ballard zelf heeft bijvoorbeeld felroze haar en draagt een strak paars pakje met gele accenten. De meeste robots zijn brandweerwagen rood en zien er pas gewassen uit. Ook wanneer eerder genoemde combo's gebruikt worden blijft alles soepel lopen en er fris uitzien. Op de leuke, vrolijke kleurtjes na ziet de game er echter niet speciaal mooi uit. De graphics komen gedurende de game nooit boven het gemiddelde.
Voor het geluid hoef je de game ook niet te kopen. Alle geluiden in de game hangen net als de graphics rond het gemiddelde, maar de voice acting is echt onvoldoende. Misschien dat geprobeerd is om zo de sfeer van de comic beter over te brengen, maar zo voelt het niet. Het is gewoon erg slecht en ook behoorlijk storend in de tussenfilmpjes.
Blade Kitten Screenshot 156775Blade Kitten Screenshot 156780Blade Kitten Screenshot 156782
Een alien en een dinosaurus, toch niets speciaals
In het begin van het verhaal leer je Skiffy kennen. Dit is een alienachtig wezen dat veel weg heeft van een schattig, zwevend hondje. Skiffy kan jou helpen met het verzamelen van geld, maar kan ook bepaalde schakelaars omzetten en machines kapot maken. Met één druk op de knop zend je Skiffy er op uit om jouw werk te doen en dit werkt dan ook erg gemakkelijk. Naast je alien vriendje kun je ook rijden op een wezen dat lijkt op een dinosaurus. Met hem kun je door muren breken, een van de specialiteiten van de dinosaurus want hij heeft een heel hard hoofd. Je kunt zijn hoofd uiteraard ook gebruiken om vijanden kapot te slaan. Het rijden op de dinosaurus brengt een leuke afwisseling in de gameplay.
Kit zelf kan ook een paar kunstjes. Naast het omgaan met haar zwaard kan Kit klimmen als de beste en dit zul je dan ook vaak moeten doen. Langs muren en langs het plafond kun je jezelf omhoog werken om op geheime plekken te komen. In deze plekken vind je dan een schatkist, waarvan er enkele door de levels verspreid liggen. Verzamel je alles dan speel je gratis een nieuwe outfit vrij.
Het probleem met de gameplay is dat het eigenlijk niet veel voorstelt. Het werkt allemaal goed, maar het doet niets speciaals. Na een tijdje de game gespeeld te hebben, snak je nou niet naar meer. Het is allemaal maar nietszeggend. Als je de game aan het spelen bent, zul je je prima vermaken, maar zodra je de game uitzet, zul je deze helaas niet zo snel weer willen oppakken.
Dat is erg jammer, want er is zeker nog genoeg te doen na een speelsessie. De game kent dan wel geen multiplayer of co-op modus, maar er is zoveel te verzamelen dat je de game wel opnieuw moet spelen als je alles eruit wilt halen. Om de singleplayer uit te spelen heb je ongeveer zeven uurtjes nodig, erg netjes voor een downloadbare game. Zou je dat dus twee keer doen, dan heb je zeker waar voor je geld met een prijs van 1200 Microsoft Points op Xbox Live of €12,99 op het PlayStation Network.
Het is jammer dat Blade Kitten geen sterke indruk achter kan laten. Het voelt allemaal maar wat gewoontjes aan omdat het niets speciaals doet. Alles is maar middelmatig, zowel de graphics, het geluid als de gameplay. Hierdoor wordt het een nietszeggend spel dat je helaas snel weer zult vergeten. Houd je wel van het nodige klim- en klauterwerk in een game dan kun je Blade Kitten wel een kans geven.