Birdgame + Review - Een kort maar zeer charmant vliegavontuur

zaterdag, 18 mei 2019 om 14:00
birdgame review 150787
Fladder als een vogel en voel je vrij. Is dat de boodschap van Birdgame +? Nee, zeker niet. Terwijl je diverse gevaartes de baas moet zien te worden, zijn er alleen wel af en toe momenten dat je lekker vrij kunt rond fladderen en voel jij je bijna net een echte vogel. Welkom bij de Birdgame + review.

Vlieg als vogel door een zwart-wit wereld

Birdgame + is een ID@Xbox titel gemaakt door Bryan Tabor. De game oogt simpel met enkel wat getekende lijntjes. Lijnen die laten zien dat jij een vogel bent, dat er een omgeving bestaat uit onder meer bomen, vissen en andere wezens die rondvliegen. Meer dan dat is het eigenlijk niet. Een kleurenpenseel is er niet aan te pas gekomen en een verhaallijn is er ook niet. Je denkt bijna naar een kindertekening van een peuter te kijken als je de game opstart.
Laat je vooral niet misleiden door deze eenvoud, want na enkele seconden valt op dat je zelf als een blij vogeltje speelt. De serene rust van een mooie soundtrack weet indruk te maken en zodra de achievements je om de oren vliegen, kun je niets anders dan gniffelen. Dit spelletje is best wel leuk. De prijs is ook nog eens leuk, maar vijf euro. Vijf euro? Nee, niet op je muil. Een pure investering.
Birdgame + vliegdiploma

Van vliegdiploma A naar C

Birdgame+ biedt in totaal drie hoofdstukken die oplopen in moeilijkheidsgraad. Elk einde van een level laat zich afsluiten door een eindbaas. Zo neem je het op tegen onder meer een gestoorde kikker en slang. Nu vraag jij je misschien af hoe, gezien het enige wat jij doet is rondvliegen. De kracht van Birdgame+ is dat je steeds gebruik moet maken van de krachten van de vogel én de omgeving. In het begin is dat vooral het laatste en stapsgewijs wordt de (eenvoudige) besturing uitgelegd. Een kind kan de was doen.
Steeds zal je door en langs objecten heen moeten vliegen, zoals hekjes, bomen en andere dingen in de omgeving. Nooit is het moeilijk. Het wordt ietsje moeilijker zodra de wind je komt bezoeken, maar ook dan leer je anticiperen. Door de X-knop ingedrukt te houden, vlieg je in een soepele ‘move’ mee met de wind en word je bijna één met diezelfde wind. Een fijn gevoel. Het is nog net niet alsof je zelf rondvliegt. Serieus, het heeft wat magisch deze game en het is verslavend leuk.
De eerste twee bazen zijn niet echt moeilijk, maar wél leuk. Pas in hoofdstuk 3 worden de skills van de gamer aangesproken. De gaatjes waar je heen moet vliegen worden smaller, het meebuigen met de wind wordt lastiger en er komen steeds meer stukken waarin timing essentieel is. Opeens leer je in de lucht te ontwijken en moet je op steeds meer dingen letten, want deuren openen op één moment is ook essentieel om verder te komen. Waar Birdgame+ dus heel makkelijk start, wordt het gaandeweg lastiger en de eindbaas heb je misschien niet eens 1,2,3, verslagen. Je zal zien dat de aanhouder wint.
Kikkereindbaas

Gekkigheid

De gameplay is in ieder geval om van te genieten. Je bent een paar uurtjes bezig en bent dan een ervaring rijker. Het enige wat vreemd is, is dat je alle achievements al kunt halen voordat je de gehele campaign hebt uitgespeeld en dat voelt niet helemaal goed. Zo haalde ondergetekende de volledige 1000 punten voordat de laatste eindbaas zijn laatste adem had uitgeblazen.
Hier had beter over nagedacht moeten worden. Een groot deel van de punten kun je halen in de hoofdmodus en verder is het een kwestie van ergens anders de instellingen wijzigen en punten harken in de endless modus. wat een oneindige modus is waarbij je punten verdient door steeds verder te komen. Dit is iets lastiger, omdat je maar een X-aantal keren geraakt mag worden. In de campagne zitten genoeg checkpoints om steeds verder te komen.
Birdgame + vliegen

Birdgame + Review - Verslavend spelletje

Al met al is Birdgame+ een hele charmante game. Kort, maar krachtig en één die een verslavend systeem biedt. Vijf euro is bovendien bijzonder weinig geld voor zo’n leuke ervaring. Het is alleen jammer dat er niet helemaal goed is nagedacht over het beloningssysteem. Niemand wil alle achievements al binnen hebben, terwijl niet alle bazen zijn verslagen, toch? Desalniettemin is deze zwart-wit titel meer dan een simpele tekening van een peuter en de moeite waard om eens onder de knoppen te nemen!