Bionic Commando Review

Review
maandag, 18 mei 2009 om 10:00
xgn google image
In 1987 verscheen Bionic Commando in de arcade hallen. Nu, meer dan twintig jaar later, keert de franchise terug. Is dit een geslaagde zet, of is de overstap naar 3D niet zo goed verlopen?
Zoals gezegd zul je in deze nieuwe Bionic Commando titel wederom de rol aannemen van Nathan Spencer. De beste man verrichte in het origineel vele heldendaden en werd daarvoor beloond met een enkele reis richting de gevangenis. De bionische soldaten werden namelijk als een gevaar gezien en daarom opgesloten of zelfs ter dood veroordeeld.
Dat laatste zou ook met Spencer gebeuren, maar net als hij geëxecuteerd zou worden, krijgt hij een keuze. Hij kan zich wederom in dienst stellen van de overheid om een gevaarlijke situatie in Ascension City op te lossen om zijn eigen leven te redden. Eerst voelt hij hier niet zoveel voor, maar ook wordt hem informatie over zijn vermiste vrouw belooft en kan hij niet weigeren.
Bionic Commando Screenshot 42754 Bionic Commando Screenshot 46751 Bionic Commando Screenshot 44052
Tegen terroristen vechten
Een terroristische organisatie heeft namelijk een grote bom op Ascension City gegooid, en de gehele bevolking is het slachtoffer geworden. Spencer moet nu uitzoeken wie er achter deze aanval zit en ze stoppen voordat er een nieuwe aanval komt. Het verhaal is een sterk punt in Bionic Commando en bevat enkele grote verrassingen, die we hier uiteraard niet gaan onthullen. Het hele verhaal wordt vergezeld van lekkere over-the-top voice acting die soms daadwerkelijk nergens op slaat. Het past echter wel bij het karakter van Spencer en is ook iets dat in de klassieke titel voorkwam.
Nadat je Ascension City hebt bereikt, zul je even kennis maken met het schieten en slaan in de game. Je kunt simpelweg in het rond schieten, maar ook even de rechter thumbstick indrukken om over de schouder van Spencer mee te kijken, zodat je wat beter kunt richten. Dat is eigenlijk altijd nodig, want anders zul je weinig raken. Het schieten zelf voelt niet heel lekker aan, en bij het normale pistool zul je soms denken een proppenschieter af te vuren. De schietonderdelen zijn niet slecht, maar ook niet het sterkste punt van de game. Vele andere third-person shooters hebben dit beter uitgewerkt.
Nadat je bekend bent geraakt met het rondrennen en schieten, zul je de bionische arm vinden. Er volgt een korte tutorial met de beginselen van het gebruik hiervan, en daarna zul je meteen naar buiten gaan, om lekker rond te slingeren door de straten van de stad. Verwacht echter geen sandbox game, want Bionic Commando is een lineaire titel geworden. Je zult meestal via krappe paden lopen en slingeren, om zo weer bij een wat meer open gebied te komen. Die plekken zijn wel ruim genoeg om een eigen strategie te bepalen. Zo kun je de vijanden van verschillende kanten benaderen, en is er genoeg ruimte om je even terug te trekken als het niet volgens plan verloopt. Ga echter niet te ver van het uitgezette pad, want dat wordt al snel je dood.
Bionic Commando Screenshot 44053 Bionic Commando Screenshot 69313 Bionic Commando Screenshot 66237
Vervelende limitaties
Om te zorgen dat je niet te ver kunt gaan, heeft ontwikkelaar GRIN namelijk enkele tactieken gebruikt om te zorgen dat je binnen de paden blijft. Als eerste is er nucleaire radiatie van de bom. Deze blauwe wolken zijn verspreid over de hele stad en erg dodelijk. Als je ermee in aanraking komt, zul je binnen enkele seconden het loodje leggen. De tijd die je hebt om weer om te draaien is te kort, waardoor je meer dan eens dood zult gaan door per ongeluk de verkeerde kant op te slingeren. Ook is er nog water. Doordat Spencer een zware mechanische arm moet meedragen, kan hij niet zwemmen. Je zult heel erg snel zinken, en hebt misschien drie seconden om te ontsnappen. Je kunt je echter totaal niet bewegen, dus zult de haak van je bionische arm ergens op af moeten vuren, en vervolgens die kant op schieten. Doordat de tijd die je daardoor hebt erg kort is, zul je op sommige stukken helaas meerdere keren verdrinken, wat erg vervelend kan worden.
Kleine vijanden, grote vijanden en nog grotere vijanden
Als je echter aan deze tekortkomingen bent gewend, kun je helemaal los gaan op de vijanden. Er zijn uiteraard normale soldaten, die geen grote uitdaging vormen voor de krachten van Spencer. Sommigen dragen echter een rocket launcher, wat het al iets lastiger maakt. De echte dreiging komt echter van de Biomechs. Deze grote robots zullen vaak in groepjes van twee of drie opduiken om jou het leven lastig te maken. Sommige vliegen constant rond, terwijl andere op de grond blijven. Je normale pistool heeft weinig effect op deze gepantserde vijanden, en je zult dus ook wat andere technieken moeten gebruiken om van ze af te komen.

Iets dat altijd goed werkt is het gooien van zware objecten. Met je bionische arm kun je auto’s, kisten en meer dingen in de lucht gooien, om deze vervolgens naar de vijand te trappen. Ook kun je deze dingen met je arm simpelweg richting de vijand slingeren. En als je vervolgens één van de vijanden hebt verslagen, kun je zijn wrakstukken weer gebruiken om richting de volgende te gooien. Een andere manier is je bionische arm aan de vijand vast te maken, om vervolgens met grote snelheid richting hem te vliegen en een flinke trap te verkopen. Mochten er rocket launchers of grote shotguns in de buurt zijn, dan kun je deze uiteraard ook gebruiken. Maar het meeste plezier zul je toch beleven door vooral gebruik te maken van de aanvallen die je speciale arm biedt.
Naast de normale vijanden, zijn er ook nog enkele eindbazen. Deze zul je niet even snel kunnen verslaan en zijn soms enorm groot. Je zult eerst moeten uitzoeken wat het zwakke punt van deze vijand is, om daar vervolgens gebruik van te maken. Nadeel is wel, dat je daardoor tijdens het gehele gevecht vrijwel dezelfde aanval zult gebruiken, omdat andere aanvallen geen tot weinig effect hebben.
Bionic Commando Screenshot 71524 Bionic Commando Screenshot 71520 Bionic Commando Screenshot 71526
Lastig slingeren
Dat aanvallen met je arm werkt erg goed, maar het slingeren gaat wat minder. Je zult het in het begin onder de knie moeten krijgen, wat even kan duren. Bionic Commando biedt wel een tutorial waarin alles uitgelegd wordt, maar het slingeren zal bij de meesten niet meteen soepeltjes verlopen. Als je slingert moet je namelijk goed timen wanneer je los laat, om je arm vervolgens aan een ander object vast te maken. Als je helemaal aan het einde van de beweging los laat, zul je als een baksteen naar beneden vallen en als je te vroeg los laat zul je maar een hele kleine afstand overbruggen. Gelukkig biedt de interface wel een hulpmiddeltje, want een icoontje in het scherm geeft aan wanneer je het best kunt loslaten. Na enkele levels zul je het allemaal wel goed begrepen hebben, en vrolijk van gebouw naar gebouw slingeren.
Audiovisueel goed voor elkaar
Een punt waarop de GRIN een groot compliment kunnen geven, is het grafische gedeelte. Bionic Commando ziet er erg netjes uit zoals op de screenshots en in de video’s te zien is, maar dat is niet het enige. De bewegingen van Spencer zijn erg realistisch, en datzelfde geldt voor de vijanden. Ook loopt alles erg goed, framedrops en andere technische problemen zijn wij in ieder geval niet tegengekomen tijdens het spelen. Het geluid is net zo goed verzorgd met een indrukwekkende soundtrack en goede voice overs.
Bionic Commando Screenshot 109111 Bionic Commando Screenshot 109113 Bionic Commando Screenshot 109125
Online knallen en slingeren
Uiteraard kent de game ook een multiplayer optie. Hierin kun je het online tegen de rest van de wereld opnemen via Xbox Live of het PlayStation Network. Je kunt met maximaal tien man tegelijk in een level, wat vergeleken met andere games niet zoveel is. Echter slingeren alle spelers alle kanten en moet je constant opletten of er niet alleen iemand van links, rechts voor of achter komt, maar ook van boven en beneden. Veel meer spelers zou het overzicht dus niet geholpen hebben. Om deze reden is er waarschijnlijk ook besloten om iedereen kleurrijke pakjes te geven. Al met al is de multiplayer een vermakelijke toevoeging, waarin je met enkele vrienden online kunt rondslingeren, maar het spel moet het echt hebben van de singleplayer.
Conclusie
Bionic Commando is geen perfecte titel geworden. De gameplay laat bij het slingeren wat steekjes vallen, en ook het schieten hebben andere games beter gedaan. Daarbij komt een wat korte singleplayer, waar je op de normale moeilijkheidsgraad rond de zes uur over doet. De leuke gevechten en ervaring die je beleeft als je eenmaal aan de mogelijkheden en tekortkomingen van je bionische arm bent gewend, maken dit voor een groot deel goed.
Cijfer: 7