Big Ben Shoot Active Gun Review

vrijdag, 17 april 2009 om 17:00
De Wii heeft een enorme hoeveelheid accessoires tot haar beschikking. Allerlei third-party fabrikanten ontwikkelen deze voor de console. Zo is er voor de shooters ook een arsenaal aan hulpstukken in de vorm van geweren verkrijgbaar. Big Ben heeft nu een pistool op de markt gebracht voor zulke games, maar is dit wel een handig ding?
De third-party accessoiresfabrikanten hebben het er maar druk mee. De Nintendo Wii biedt namelijk allerlei verschillende games, die steeds weer met een ander hulpstuk gespeeld kunnen worden. Zo is er de Nyko Wing voor de klassieke games en een hulpstuk in de vorm van een stuur voor racegames zoals Mario Kart Wii.
Voor titels als House of The Dead: Overkill en Ghost Squad moet de speler met de Wiimote op het scherm richten en op de B-knop drukken om te schieten, maar dit blijkt niet altijd even handig te zijn. Daarom zijn allerlei fabrikanten aan de slag gegaan om een zo mooi mogelijk, en vooral een zo makkelijk mogelijke, accessoire te ontwikkelen voor dit soort spellen. Nintendo heeft bijvoorbeeld al snel de Wii Zapper uitgebracht, welke ruimte biedt aan zowel de nunchuk als de Wiimote.
Compact en handzaam
Een nadeel van de Wii Zapper zou kunnen zijn dat het hulpstuk met twee handen vastgehouden moet worden. Third- Party accessoirefabrikant Big Ben heeft nu een versie van de Wii zapper uitgebracht, welke met één hand bediend kan worden. De Shoot Active Gun, zoals deze accessoire heet, is namelijk in de vorm van een handpistool gemaakt.
Het mooie van het model is al te zien, terwijl deze nog in de verpakking zit. Hij is namelijk niet overdreven groot en de Wiimote valt eigenlijk helemaal weg in de bovenkant van het pistool. Big Ben heeft ook rekening gehouden met de vorm van het handvat, want aan beide zijkanten van het pistool is een gedeelte voorzien van ribbels, waardoor dit hulpstuk niet snel uit de handen van de speler zal glijden.
Als de speler dit pistool dan eindelijk uit de volledig gesealde verpakking gehaald heeft en deze in zijn handen houdt, wordt meteen het prettige gevoel van het handvat duidelijk. Er is namelijk rekening gehouden met de vingers van de speler. Big Ben heeft aan de voorkant van het handvat een drietal golven gemaakt, waar de ringvinger, de middelvinger en de pink geplaatst moeten worden. De duim moet, zoals bij een echt pistool, aan de zijkant boven het handvat geplaatst worden, en ook hier heeft Big Ben een speciaal plekje voor ingericht op het hulpstuk. Verder is het pistool nog erg licht te noemen, maar dan zit de Wiimote er natuurlijk nog niet in.
Veilig en compleet
Big Ben heeft naast het comfort voor de speler ook rekening gehouden met de brokken die een rondvliegende Wiimote kan maken. De speler klikt de Wiimote in de bovenkant van het pistool, waar een aansluiting zit die normaliter voor de nunchuk bedoeld is. Vooraan in de loop zit een inkeping waar de B-knop in komt te liggen. Aan het uiteinde van de loop is een draaibaar gedeelte bevestigd dat de speler, als de Wiimote in het hulpstuk geplaatst is, over de Wiimote heen kan draaien. Hierdoor kan de Wiimote niet meer uit het hulpstuk schieten. Dit alles is erg gemakkelijk te doen, zonder wrikken of wringen.
Als de aansluiting voor de nunchuk van de Wiimote bezet is door de Wii Gun, vraag je je natuurlijk af waar de nunchuk dan wel niet moet blijven. Big Ben heeft hier een hele makkelijke oplossing voor bedacht. Op de onderkant van het handvat is een aansluiting gemaakt, waar de nunchuk op aangesloten kan worden. Hierdoor kan de speler deze makkelijk aansluiten wanneer dat nodig is, en weglaten als de nunchuck niet gebruik wordt.
Dit kan erg handig zijn, maar bij sommige spellen ook weer vervelend. Er loopt dan namelijk nog steeds een kabel tussen het pistool en de nunchuk, omdat er geen ruimte is voor een zender voor de draadloze nunchuk. Hier heeft Big Ben jammer genoeg dan ook geen rekening mee gehouden.
Handig en toch weer niet
De Shoot Active Gun heeft, naast de externe aansluiting voor de nunchuk, nog een andere handige oplossing, die de speler een realistischere ervaring moet geven tijdens het spelen. Doordat de B-knop, zoals eerder genoemd in een soort gat in de loop valt, sluit deze aan op een schuifsysteem. Dit staat vervolgens weer verbonden met een heuse trekker, die je ook op een echt pistool tegenkomt. Als de speler deze dus overhaalt, drukt hij feitelijk de B-knop op de Wiimote in. Bij de meeste shooters zoals House of The Dead 2 & 3 Return en Ghost Squad dient deze knop namelijk als schietknop.
Doordat de trekker naadloos op de B-knop aansluit, werkt deze net zo soepel als de knop zelf en maakt het de speelervaring alleen maar echter. Het enige jammer is dan nog dat er geen extra knop op het geweer zit, waarmee van wapen gewisseld kan worden of tussentijds herladen kan worden. Deze toetsen zitten namelijk op de Wiimote die feitelijk bovenin het pistool ligt. De speler zal dus, om deze toetsen te bedienen, zijn andere hand vooralsnog moeten gebruiken. Dit kan bij sommige games erg lastig zijn, maar goed, het pistool blijft een hulpstuk en geen controller. En bij de meeste shooters gebeurt het herladen door de Wiimote even te schudden, wat betekent dat je nu het pistool simpelweg even heen en weer beweegt.
Knallen!
Big Ben heeft met de Shoot Active Gun een erg handig hulpstuk uitgebracht, waardoor het spelen van games als House of the Dead: Overkill een hele nieuwe ervaring met zich meeneemt. Dit komt vooral door de ingebouwde trekker, die naadloos op de B-knop aansluit. De aansluiting voor de nunchuk onder op het model is erg makkelijk, maar de slingerende kabel van de nunchuk kan dan soms wel vervelend zijn. Degenen die van shooters op de Wii houden en nog op zoek zijn naar een goede accessoire, hoeven voor de zeven euro die dit hulpstuk kost, niet lang na te denken.