Bee Simulator Review – Een bee-zonder avontuur

zondag, 08 december 2019 om 9:30
De laatste jaren zijn dierenspellen een soort trend geworden met de komst van Ancestors, Untitled Goose Game en de aankomende game Maneater. Een spel waarin je speelt als een bij is dan natuurlijk onmisbaar, maar is dit concept wel goed uitgewerkt? Lees deze Bee Simulator review om daar achter te komen!
Om te beginnen heeft deze game een verhaalmodus en begint deze optie best interessant. De game start met een informatief, geanimeerde cutscene met daarbij een voice-over en avontuurlijke muziek waarin het verhaal wordt Alle informatie over de bijen wordt goed in beeld gebracht. Je voelt wel meteen aan dat de doelgroep van dit spel niet op volwassenen is gefocust, maar op kinderen. De cutscenes voelen namelijk kinderlijk aan, wat natuurlijk geen probleem is als je je hiervan bewust bent.
Je wordt wakker als een klein bijtje dat net is geboren. Nadat je het wezentje een naam hebt gegeven (ondergetekende heeft zijn bij Gerard Joling genoemd) moet dat arme beestje gelijk gaan werken. Zo begint er een tutorial waarin je leert hoe je moet vliegen en stuifmeel moet verzamelen. De tutorial is vrij goed uitgelegd en de game begint met een goede start. De besturing voelt lekker aan en het spel speelt soepel. Verder is de tutorial leuk om doorheen te vliegen en grafisch ziet de game er goed uit. Daarnaast heb je ook ‘’Bee Vision’’ waar je kijkt uit de ogen van de bij en de bloemen uit je omgeving gekleurd worden op basis van zeldzaamheid wat een goede toevoeging is. Je zou bijna denken dat je écht een bij bent!
190914 413203 beesim e32019 screenshot5f1596096710

Een groot speelpark voor jezelf

Nadat je de tutorial hebt gedaan, kom je terecht in een gigantische open wereld (voor een bij). Je bent namelijk in een park waar de hele game zich in af speelt. Je kan er voor kiezen om gelijk met het verhaal verder te gaan of de wereld te verkennen. Zo kan je zij-missies vinden in de game, uitdagingen voltooien en dieren/planten in je informatieve boek stoppen.
Helaas voelt de wereld niet levend aan. De omgevingen zijn leuk en vooral als je als een klein bijtje speelt voelt het groot aan, maar er is weinig interactie met de omgeving. Als je bijvoorbeeld een kind als bij gaat steken, dan staart het kind je droog aan alsof het niks is. Slechts zelfden hoor je een kind huilen. Als je volwassenen steekt, dan reageren ze ook nauwelijks. Niet één persoon rent weg en dat is toch jammer. Het voelt namelijk niet aan alsof je mensen aan het terroriseren bent.
Hetzelfde geldt voor de dieren in de omgeving. Er is een gebied in het spel dat de ‘’Dierentuin’’ heet wat bomvol zit met dieren zoals leeuwen, beren en krokodillen. Maar geen van de dieren vallen je echt aan als je hen begint te steken. Dit geeft een teleurstellend gevoel en daarmee straalt alles uit dat het een spel is voor kids. Wat wel een pluspunt is, is dat er wel leuke dieren zijn om te bekijken, zoals de Ara’s in de Tropische Zone.
ss c18bfc9b20f9693d3a70402599975cec35c9429c1920x1080f1575464474

Een overvloed aan minigames

In het verhaal worden verschillende minigames uitgelegd die je kan spelen. Denk aan een strategische vechtgame, een achtervolgingsspel waar je door verschillende ringen heen moet, en een soort memoryspel. Bij de laatste optie moet je dansen om een ander diertje de weg te laten wijzen. Geen idee wat hier de logica van is.
De meerderheid van de game draait om deze drie minigames. Er is een overvloed aan uitdagingen in de open wereld, maar ze gaan allemaal over deze drie minigames. In de verhaallijn heb je ook vaak deze minigames en in de zij-missies is het haast onvermijdbaar dat je niet één van deze drie minigames moet gaan doen waardoor de game eentonig en saai aan gaat voelen. Wat best jammer is aangezien de game zo goed begon.
bee simulator screenshot 03f1575464586

Interessant verhaal

Gelukkig kan je de uitdagingen en zij-missies ook overslaan tenzij je een trofeeënjager bent. Alleen blijft de game dan wel kort. Het verhaal duurt niet lang en bevat acht missies die overigens wel leuk en leerzaam zijn. De cutscenes zijn leuk in elkaar gezet, de muziek van de game past er bij en het is leerzaam.
Je komt in het verhaal in verschillende situaties terecht die echte bijen ook mee maken. Alleen kan je dit geen simulator noemen, aangezien de game niet realistisch is.

Bee Simulator Review – Een gemixt bijtje

Bee Simulator had kort gezegd dus een betere game kunnen zijn met meer variatie aan missies en uitdagingen. De gamewereld voelt niet levendig aan, omdat er weinig interactie is met de omgeving. Door deze twee punten voelt het spel helaas merendeels saai aan. De minigames zijn leuk, maar worden te vaak gebruikt. Grafisch is de game goed, het spel is informatief en leuk voor kinderen, de besturing voelt goed aan en het voelt net alsof je een bij bent. Ook is bee-vision een goede toevoeging. De verhaalmodus is leuk, maar kort en daardoor is de conclusie dat de game niet je 40 euro waard is en je het beter kan spelen als de game voor de helft is afgeprijsd.