Battlefield: Bad Company 2 Review

door Timo
dinsdag, 02 maart 2010 om 23:20
Bijna twee jaar geleden kwam ontwikkelaar DICE met Battlefield: Bad Company, een nieuwe game in de Battlefield-franchise die voor het eerst een volledige singleplayer bevatte. Echter was dit geen regelrechte topper. De vier mannen van de B-company zijn dit jaar weer terug in hun nieuwste game. Maar wordt Battlefield: Bad Company 2 dit jaar wel een absolute topper?
B-Company is back!
B-company, waar al het uitschot van het leger in geplaatst wordt, is terug, wat serieuzer geworden en weer klaar zijn voor een uitdaging. Sergeant Redford, Sweetwater, George Haggard Jr. en jij als Preston Marlowe gaan opnieuw de oorlog in. Dit keer zul je op veel verschillende, diverse locaties de strijd aangaan. De B-Company is nu achter een superwapen aan dat in de handen is van de Russische Federatie, en zoals gewoonlijk worden de vier mannen als eerste er op afgestuurd voordat de dure delta forces worden uitgezonden.
Echter heeft de commandant meer vertrouwen in de vier bad guys gekregen en heeft de B-Company dit jaar gepromoveerd. Je wordt nu op een speciale missie gezet om te voorkomen dat de Russen dit superwapen niet nog een keer gebruiken. Je kunt de singleplayer goed vergelijken met die van Modern Warfare 2. Het is kort maar intens, en de actie is van het begin tot eind goed.
Echter voelt het niet altijd als één groot, epische actie aan. Dit komt mogelijk door de tussenfilmpjes. De overgang tussen de gameplay en de filmpjes is namelijk niet al te best. Als je bijvoorbeeld naar een bepaald punt moet en je nog vol aan het knallen bent om je een weg naar dat punt te banen, zal iedereen, als het tussenfilmpje begint, weg zijn en is het in één keer helemaal rustig. Maar gelukkig is de actie vrij divers. Je zult moeten racen, snipen, uit een vliegtuig springen en uiteraard veel knallen. De gehele singleplayer duurt maar rond de zeven uur. Dit is echter helemaal niet erg, want dan kun je tenminste beginnen met de geweldig uitgebreide multiplayer.
Defining. Online. Warfare.
De multiplayer van Bad Company 2 bestaat simpelweg uit de vier verschillende modi: Conquest, Rush, Squad Rush and Squad Deathmatch. Zoals je in onze eerdere impressies kon lezen, waren we al erg onder de indruk van de multiplayer, en hier is weinig aan veranderd. Het is uitgebreid, actievol en bovendien goed uitgebalanceerd. Zoals je al weet, bevat Bad Company 2 voertuigen en als je denkt dat de balans hierdoor vestoord wordt, heb je het mis. Oké, je bent in een tank voor kogels beter beschermd dan te voet, totdat er echter iemand met een RPG komt aanlopen.
Hoewel Battlefield natuurlijk bekent staat om haar grootschalige gevechten online, bevat Bad Company 2 nu ook, zoals je eerder kon lezen, de modi Squad Rush en Squad Deathmatch, waarin het spelen als een team nog belangrijker is. In Squad Deathmatch heb je niet twee teams die tegenover elkaar staan, maar zijn er vier squads van vier die tegen elkaar strijden op wat kleinere mappen. En in Squad Rush zijn er twee teams van vier die om twee wapenkratten zullen vechten. Dit zijn twee interessante, nieuwe toevoegingen, vooral omdat het afwijkt van de grootschalige gevechten. En omdat er in Squad Deathmatch maar één bepantserd voertuig in het spel beschikbaar is.
Maar hier houdt de multiplayer nog niet mee op. Je hebt namelijk nog de vier klassen waar je uit kunt kiezen: de Medic, Engineer, Recon en Assault klassen. Je kunt per klas kiezen uit totaal 46 verschillende wapens en pistolen, vijftien gadgets en dertien karakter specificaties. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld bij Assault een XM8 als hoofdwapen kiest, een M9 als pistool, een 40mm grenade launcher voor je XM8 als gadget, en dan nog drie karakter specificaties, zoals een betere bescherming, een spuitje waardoor je langer overleeft en bijvoorbeeld lichtere bescherming waardoor je sneller kunt rennen.
Kortom, de multiplayer is nog groter en beter dan deel één. Veel feedback van het eerste deel heeft DICE verwerkt in de multiplayer van deze nieuwste titel. De balans is beter, er zijn meer wapens en voertuigen, en er zijn meer interessantere modi toegevoegd. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat, als je eenmaal deze online oorlogsvoering in stapt, je er voorlopig niet mee zal willen stoppen.
Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 136713 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 136711 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 135661
Realisme ten top...
Battlefield: Bad Company 2 ziet er niet alleen realistisch uit, maar speelt ook realistischer dan menig andere shooter. Je wapen staat namelijk niet stil midden in het scherm, maar beweegt realistisch mee met het lopen, rennen en springen. Voor veel mensen zal dit even wennen zijn en zal het richten wat moeilijker gaan, maar uiteindelijk kom je er achter dat het juist lekker en bovendien realistischer werkt. Alleen is online het spelen als een sniper soms wat onrealistisch. De scope staat namelijk stil en dit maakt het richten en schieten dus wel erg makkelijk. Enkel wanneer jij een kogel afvuurt, zal de scope alle kanten opvliegen.
Het realisme zie je ook weer terug in de geweldige destructieve omgevingen. Met de geüpgradete Frostbite Engine van DICE ziet de game er op grafisch gebied over het algemeen echt geweldig uit. Van dichtbij zien objecten er slecht gedetailleerd uit. Maar je kunt in de levels wel ongelofelijk ver kijken en de gebouwen storten ook weer geweldig mooi in. Gebouwen kunnen nu volledig met de grond gelijk gemaakt worden, echter zul je daar natuurlijk wel iets voor moeten doen.
In tegenstelling tot deel één, staan er niet bij elk gebouw toevallig een paar rode tonnen die je kapot kunt knallen waardoor het hele gebouw instort. Een muurtje gaat ook niet meer zo makkelijk kapot als in deel één, maar een gebouw stort wel veel beter in. Dit is niet alleen mooi, maar biedt uiteraard ook een tactisch voordeel en zorgt dan ook voor een belangrijk en misschien wel uniek gameplay element.
…ook qua geluid
Niet alleen ziet en speelt de game realistisch, het geluid is ook nog eens uitermate goed verzorgd. De wapens reageren ongelofelijk lekker en klinken overweldigend goed. Als je bijvoorbeeld in een gebouw zit, klinkt een wapen anders dan dat je buiten bent. Aan alles is gedacht, en natuurlijk voelt het ook geweldig aan om vanuit een tank een paar huizen met de grond gelijk te maken, terwijl de epische, herkenbare Battlefield-muziek door je speakers blaast.
Natuurlijk is het niet perfect, en kun je gaan mierenneuken over enkele geluidjes die heel soms missen of niet precies op het juiste moment te horen zijn. Maar al met al klinkt het geluid in Battlefield: Bad Company 2 overweldigend goed en realistisch. Het is misschien wel het beste geluid dat we ooit in een shooter hebben gehoord.
Zelfde formule, maar dan beter
Battlefield: Bad Company 2 bevat precies dezelfde formule als zijn voorganger, maar dan beter. De singleplayer is kort maar intens. Daartegenover staat echter een geweldige, uitgebreide mutliplayer. Hierin is de destructieve omgeving uniek en een belangrijk gameplay element. Door de goed doorgedachte modi, de vier zeer uitgebreide klassen en vette mappen, zul je waarschijnlijk nog lang de multiplayer van het spel blijven spelen. Op grafisch gebied ziet de game er ook nog eens geweldig uit. Het geluid in het spel is tevens zo goed dat het misschien wel het beste is dat we ooit in een shooter gehoord hebben. Het is een geweldige game, die je echter niet moet halen voor de singleplayer maar om de fantastische multiplayer.