Battleborn Review - Stylish en boordevol actie

vrijdag, 06 mei 2016 om 11:50
Eindelijk is het zover. De nieuwe game van Gearbox Software, de ontwikkelaar van de Borderlands-series, ligt in de winkel. Online in een team, alleen, splitscreen, tegen de AI of tegen andere spelers; de mogelijkheden zijn eindeloos in Battleborn. Of dit dan ook werkelijk goed uitpakt lees je in de Battleborn review!
Battleborn is een mix van een heleboel dingen. Zelfs de stijl wordt beschrijven als een mix van Pixar-achtige films tot Japanse anime. Wij zijn de afgelopen dagen flink aan de slag gegaan met Battleborn en al zijn mogelijkheden. Nu is het tijd om een oordeel te vellen!

Bescherm Solus!

Het verhaal van Battleborn draait om het beschermen van de laatste ster in het universum: Solus. De bad guy Rendain en zijn Varelsi willen deze vernietigen, dus de overige facties komen bij elkaar om hem tegen te houden. Hoewel het verhaal leuk is bedacht, is het wat moeilijk te volgen. Dit komt door het onhandige systeem wat in de online modus gebruikt wordt.
Alleen of met een eigen team moet je alle acht de missies op volgorde uitspelen, maar online is die optie er niet. Het systeem zoekt vier teammaten voor je en vervolgens mag er gestemd worden op een willekeurige missie. Als je geluk hebt staat jouw volgende missie ertussen en krijgt die genoeg stemmen. Anders speel je zomaar de zevende missie in plaats van de tweede.
De missies zijn daarnaast wat eentonig. Je bent steeds een half uur tot drie kwartier lang iets aan het beschermen van vlagen vijanden met hier en daar een gevecht tegen een eindbaas. Je bent er vrij snel doorheen en het opnieuw spelen van missies voelt meer als een grind dan een leuke ervaring. En dan is er nog een puntje dat het allemaal ietsjes irritanter maakt...
Mocht je team vlak voor het einde nog falen met de missie, dan moet je helemaal opnieuw beginnen met een nieuw team. De checkpoints in levels zijn enkel om te respawnen wanneer je dood gaat. Zolang het team nog levens over heeft natuurlijk. De laatste missie kun je overigens pas online spelen wanneer je hem alleen of met een eigen team gehaald hebt.
Battleborn review

Alleen, splitscreen of een team?

Battleborn kan op vele manieren gespeeld worden en elke vorm biedt een andere ervaring. Wil je echt voor het verhaal gaan, speel dan alleen of splitscreen. Je kunt werken op je eigen tempo en de kans dat je faalt is kleiner omdat er minder vijanden zijn. Voor splitscreen raden we wel aan op een aardig grote tv te spelen of dichtbij te gaan zitten zodat je alles goed kan lezen.
Tijdens het spelen levelt je personage en kun je nieuwe vaardigheden gebruiken uit het Helix Systeem. Deze tekst is splitscreen alleen bijzonder klein, dus het kan wat moeite kosten om te lezen wat al je aanvallen doen. Verder is splitscreen een enorm leuke ervaring en je kunt splitscreen ook gewoon online spelen met en tegen andere spelers.
In een online team van random spelers is alles wat meer chaotisch. Er komen veel meer vijanden en je moet er echt op vertrouwen dat je team goed meewerkt. Wanneer iedereen maar wat aan het doen is, wordt het een stuk minder leuk. Zowel in de verhaal- als de PvP-modus. Een eigen team van vijf mensen is bij verre de beste optie om Battleborn te spelen.
Battleborn review

Staren met een lach

De eerder genoemde mix van Pixar en anime is goed tot zijn recht gekomen in Battleborn. De game ziet er indrukwekkend uit met zijn eigenzinnige stijltje en de actievolle gameplay laat zijn overeenkomsten met anime goed zien. Je moet alle mappen, ook in de PvP-modus, wel een aantal keer spelen voor je alle details en geheime plekjes hebt gevonden.
Daarnaast is Battleborn gevuld met leuke dialogen. Voornamelijk tussen de personages die je helpen op de achtergrond, maar soms ook tussen de personages van de spelers. Het leukst is eigenlijk nog de proloog omdat je daar met een vooraf gekozen personage speelt. Het was eerst niet mogelijk om deze opnieuw te spelen, maar deze optie werd op de tweede dag na de release al toegevoegd.
In de overige missies kies je zelf met welk personage je speelt. Na de proloog speel je er zeven vrij en langzamerhand steeds meer. Voor sommige personages moet je wel echt flinke moeite doen waardoor ze eigenlijk al niet voor de casual gamer bereikbaar zijn. Zo krijg je Ghalt bijvoorbeeld pas wanneer je account level 40 is of je alle missies op geavanceerd hebt gehaald met een zilveren rating of hoger.
Battleborn review

Laat je skills zien!

Naast het verhaals is er ook nog de PvP-modus waarin je andere spelers een kopje kleiner mag maken. De PvP-modus kent drie verschillende modi: Capture, Incursion en Meltdown. Elke modus heeft twee verschillende mappen en een potje duurt ongeveer vijftien tot dertig minuten. In het begin is alles behoorlijk chaotisch en overweldigend omdat er een heleboel dingen tegelijkertijd gebeuren.
Je moet tegenstanders afmaken, Shards verzamelen voor upgrades en monsters verslaan om je team te helpen. Het duurt even voor je alles door hebt. Zodra dat eenmaal gebeurd is, speelt het heerlijk weg. In Capture vechten beide teams om drie punten op de map vast te houden, in Incursion escorteer je minions naar de vijandelijke basis om hun eindbaas uit te schakelen en in Meltdown help je minions om zelfmoord te plegen.
Capture is hierin de makkelijkste en handig om een beetje in te komen. Incursion is de meest chaotische omdat er heel veel tegelijk gebeurt. De matchmaking kan soms wat lang duren, maar verder heeft de PvP-modus een goede indruk achtergelaten. In de toekomst worden er ook gratis meer personages, mappen en modi toegevoegd. Naast de betaalde DLC die nieuwe missies, skins en taunts brengen.
Battleborn review

Farmen voor loot

Naast het Helix Systeem om je personage nieuwe vaardigheden te leren, kun je ook loadouts gebruiken. In een loadout zitten drie verschillende gear-onderdelen die bijvoorbeeld je vaardigheden meer schade laten toebrengen of je levenspunten verhogen. Deze effecten kun je tijdens het spelen met Shards kopen. Alleen dan moet je dus wel gear hebben om in die loadouts te stoppen.
Op willekeurige momenten tijdens het spelen krijg je gear-kistjes die je daarna in het Command Center kunt openen. Een kistje bevat meestal drie of vier gear-onderdelen. De onderdelen die je interessant lijken bewaar je en de rest verkoop je voor credits. Met die credits kun je vervolgens weer kistjes kopen. In sommige kistjes kunnen ook nog skins of taunts voor je personages zitten.
Het verzamelen van gear is dé reden om de missies wat vaker te spelen. Volgens Gearbox Software zijn er meer dan 100.000 verschillende onderdelen, maar je kunt er in de eerste instantie maar 39 bewaren, dus verkoop wat je niet nodig denkt te hebben. Deze loadouts en het Helix Systeem zijn in ieder geval een toffe manier om je personage sterker te maken.
Battleborn review

Battleborn Review - Uitgebreid, maar toch te weinig

Battleborn is een hele vette game geworden. De stijl is goed tot zijn recht gekomen en de actie voelt heerlijk aan. Hoewel de PvP-modus goed is uitgewerkt, valt dat van de verhaalmodus erg tegen. De missies voelen eentonig aan en het verhaal is lastig te volgen door het onhandige online systeem. Splitscreen is daarentegen wel leuk, maar het interface werkt niet lekker.
De personages voelen uniek aan met hun vaardigheden en het Helix Systeem met de loadouts voegen daar wat extra personalisatie aan toe. Je kunt je personage echt spelen zoals jij dat wilt. Hoewel Battleborn dus een hoop te bieden heeft, voelt het ook erg schraal aan af en toe. Misschien weet de toekomstige DLC daar verandering in te brengen.
Battleborn is nu verkrijgbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Om je op weg te helpen hebben we alvast wat tips en tricks voor je op een rijtje gezet.