Batman: Arkham City - Harley Quinn's Revenge Review

woensdag, 13 juni 2012 om 14:30
De romance tussen Harley Quinn en Joker kwam in oktober vorig jaar tot een abrupt einde. Batman heeft definitief een einde gemaakt aan Joker en zijn regime in Arkham City. Het vriendinnetje van Joker blijft in tranen achter en is er kapot van dat ze Joker niet meer bij haar heeft. Maandenlang heeft ze getreurd, maar nu heeft ze er genoeg van. Batman moet boeten voor wat hij gedaan heeft. Tijd voor een wraakplan.
Het is ongeveer acht maanden geleden dat Batman: Arkham City in de winkels kwam te liggen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Wij waren behoorlijk blij met deze release. De game bleek erg goed gepolijst te zijn en we konden niet anders dan een erg hoge 9,6 geven in onze recensie. Later konden we de game weer opstarten voor de downloadbare content omtrent Robin en Nightwing. Deze was iets minder spectaculair, maar deed het alsnog netjes met een 7,5 in de recensie. Dit keer wordt het verhaal uitgebreid. Weet deze content kwalitatief in de buurt te komen van de originele game?
Harley neemt de boel over
Hoewel er inmiddels enkele maanden voorbij zijn gegaan speelt Harley Quinn’s Revenge zich enkele weken na het einde van het hoofdverhaal af. Arkham City is volledig geëvacueerd, maar Harley Quinn is nog niet klaar om te vertrekken. Harley heeft de thuisbasis van Joker overgenomen en daar haar eigen versieringen aangebracht. Daar bovenop heeft ze haar eigen handlangers ingehuurd. De politie van Gotham City wil haar daarom weg hebben voordat het mis gaat, maar zonder ook maar iets wijzer te zijn dan de vorige keer worden de ernaartoe gestuurde agenten gevangen genomen. Dus waar blijft die superheld?
Robin is ook van de partij
Die laat nog even op zich wachten want voordat Batman van stal komt, mogen we eerst aan de slag met Robin. Niet iedereen zal de eerdere DLC met Robin gekocht hebben aangezien dat alleen maar om Challenge mappen ging. Voor heel veel gamers zal dit daarom de eerste keer worden dat ze Robin onder handen nemen. Net als Batman en Catwoman merk je dat er veel tijd is gestoken in Robin. Hij komt met een heel eigen scala aan gevechtsbewegingen en heeft ook zijn eigen gadgets om schurken uit te schakelen.
In de eerdere content konden deze gadgets alleen maar gebruikt worden in gevechten. Doordat we nu ook een stuk verhaal mogen spelen met Robin kunnen we de gadgets creatiever toepassen. Zo is zijn kogelvrij schild niet alleen handig tegen kogels, maar ook om ongedeerd langs hogedrukspuiten te lopen. En Robins Snap Flash, een explosief, wordt nu ook een stuk nuttiger door die op bewegende voorwerpen te plakken. Even wachten tot het explosief langs een vijand komt en boem! Het enige waar wij een opmerking over hebben is het feit dat Robin alleen in dit verhaal bestuurd kan worden. Je kunt niet met Boy Wonder door Arkham City ronddwalen en bijvoorbeeld op zoek gaan naar zijn eigen Riddler trofeeën zoals dat wel met Catwoman kan.
Batman is aan de beurt
Het verhaal zal zich afwisselen tussen Robin en Batman. Robin heeft mogen aftrappen dus nu ligt de bal bij Batman. Hij is nog steeds de brute kracht die hij was in het originele verhaal. Hij zal met gemak de verschillende ruimtes doorlopen en tussendoor een aantal schurken bij het grof vuil zetten. De missies van Batman zijn helaas niet echt bijzonder. Hij moet steeds op en neer lopen, dan om vijanden te verslaan en dan om bommen onschadelijk te maken. In het originele verhaal heeft Batman wel eens wat interessantere taken mogen volbrengen.
Het einde volgt snel
Dit is wellicht te wijten aan het feit dat Harley Quinn’s Revenge aan de korte kant is. Na anderhalf tot twee uur heb je de verhaallijn wel voltooid. In zo’n korte tijd kun je uiteraard minder uitbundig zijn met de missies. Maar zelfs qua zijmissies wordt er niet veel gedaan in deze DLC. Slecht één zijmissie is aanwezig; het kapotmaken van Harley ballonnen. Daarmee worden we niet vastgehouden om deze DLC te blijven spelen. Dan starten we liever nog een keer de singleplayer op om daar door Arkham City te vliegen.
Goede DLC met zure nasmaak
Er zit dan ook een beetje een zure nasmaak aan deze content. Aan de ene kant is het meer van hetzelfde en is dat precies wat we wilden toen we de singleplayer hadden uitgespeeld. Aan de andere kant is het allemaal wel heel snel voorbij en iets om ons terug te laten komen is niet aanwezig. Harley Quinn’s Revenge is bedoeld om het verhaal van Arkham City af te sluiten, maar doet dat kwalitatief toch minder dan de rest van het verhaal. Natuurlijk ligt die lat wel heel hoog. We zullen dan maar vooral blij zijn dat we een reden hebben gehad om Arkham City nog eens op te starten en met Robin te spelen. Voor tien euro is dit dan ook geen miskoop, maar verwacht er niet te veel van.