Barbie And Her Sisters Puppy Rescue Review - Schattig voor kids

donderdag, 24 december 2015 om 15:58
Als iets tijdloos is, dan is het Barbie wel. En na de DVD Barbie and Her Sisters in the Great Puppy Adventure was het tijd voor de volgende stap. Barbie And Her Sisters Puppy Rescue is uit en wij testten de game voor de Wii U.
De games zijn in essentie nagenoeg gelijk: je moet puppy’s verzamelen en een kennel runnen. De game opent met Barbie op haar fietsje en dan mag ze rondcrossen in een stadje. Voorop heeft ze een mandje en dat is bedoeld om een pup in te vervoeren. Op de Wii U krijg je al snel een telefoontje waarna je op de plattegrond ziet waar een puppy zich begeeft.

Plattegrond is wat onhandig

Aan jou de taak om er naartoe te fietsen. Hier vallen meteen twee dingen op: de plattegrond moet je handmatig aanklikken en wordt dus niet standaard afgebeeld en dat is onhandig. Want hoewel er wel vaak een roze (jawel, het is en blijft Barbie) pijl geprojecteerd wordt, is dat ding onhandig en heb je echt de map nodig. Het was handiger geweest als die dus standaard op bijvoorbeeld de GamePad stond. Helaas.
Een ander punt wat meteen opvalt is dat niet alles meteen duidelijk wordt uitgelegd. Voor een volwassen gamer is al snel duidelijk wat er moet gebeuren. Maar Barbie And Her Sisters Puppy Rescue is bedoeld voor kinderen (leeftijdsgrens: 3 jaar). De uitleg is minimaal en de voertaal Engels. Niet elk Nederlands kind van 3 jaar zal dit spelletje dus uit zichzelf begrijpen en dat is jammer.
barbie and her sisters puppy rescue <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201512/t/barbie-her-sisters-puppy-rescue-review.jpg" />

Schattige hondjes verzorgen

Ondanks deze kritiekpunten die meteen opvallen moet gezegd worden dat deze Barbie game leuk is voor kleintjes, mits ze van dieren houden uiteraard. De hondjes die je moet redden zijn heel schattig en zien er leuk uit. Grafisch ziet dat de op de Wii U prima uit. Niet super, maar wel prima. Het aaibaarheidsgehalte is bovendien groot wanneer zo’n kleine hond gaat blaffen.
Soms zit een hondje verstopt en moet je die naar je toe lokken via een quick-time –event. In je scherm heb je vier opties staan waaronder een balletje of een hartje. Zodra voorgedaan wordt welke knop je moet indrukken, zal het hondje na een paar keer naar je toe komen. Als je ‘m dan opgepakt hebt, breng je het beestje naar Chelsea’s kennel.
Daar heb je drie hokjes staan en een vierde kun je kopen. In de kennel heb je steeds een paar mogelijkheden. Zo kun je puppy’s trainen, zodat ze bijvoorbeeld leren zitten. Een andere optie is een regelmatig bezoekje aan de dierenarts. Misschien moet het bekje wel even schoongemaakt worden. Net als mensen heeft ook een hond tandplak. De besturing hierbij is echt gericht op kinderen. Dus een kind kan de was doen.
Met alles wat je doet, verzamel je botjes en met die botten kun je weer leuke dingen doen. Zo kun je bijvoorbeeld een vierde hok erbij kopen, of een hok van een hond aankleden. Een ander mandje ? Het kan. Een voedingszak? Het kan. En zo wordt jonge gamers spelenderwijs een beetje het role-playing game element uitgelegd. Leuk voor later als ze eens aan de slag willen met The Witcher bijvoorbeeld!
barbie and her sisters puppy rescue review

Écht voor kinderen

Meer dan dit is het niet en qua omvang is het dus niet zoveel. De plattegrond is klein en de mogelijkheden zijn beperkt. Maar het is dan ook niet een game die voor de volle prijs in de winkels ligt. De Wii U versie kost 34,99 euro. En wel kun je eindeloos doorgaan met puppy’s verzamelen en steeds nieuwe dingen met ze doen. Als een kind te jong is om al echt de verantwoordelijkheid van een huisdier op zich te nemen, is dit natuurlijk een leuke optie om ze spelenderwijs kennis te maken met honden.
En alles is uiterst vriendelijk. De roze kleur voert de boventoon, maar dat zullen meisjes alleen maar omarmen. Het muziekje is vrolijk en Barbie fietst er vrolijk op los. En met alle blije puppy’s weet je zeker dat je een kind enkel blij wordt van het spelen van zo’n game.