Bang Bang Racing Review

vrijdag, 29 juni 2012 om 13:00
Bang Bang Racing is een van de vele arcadegames die Digital Reality heeft ontwikkeld. Onder andere SkyDrift en Sine Mora komen van dezelfde hand en kregen goede cijfers. Kan Bang Bang Racing meekomen met eerdere creaties van de ontwikkelaar?
Het racegenre is nog springlevend. Eind dit jaar komt Need For Speed: Most Wanted onze kant op en ook iets oudere games als Gran Turismo 5 worden volop gespeeld. Digital Reality komt nu met iets heel anders aanzetten. Geen realistisch stuurgedrag, maar op en top arcade. Dat is wat je kunt verwachten in Bang Bang Racing.
Onrealistische destructie
Realisme is de deur uitgezet, op vakantie gestuurd. In Bang Bang Racing gaat het vooral om de gezelligheid die jij samen met anderen creëert. Dit is terug te zien in de auto’s waarmee je kunt racen, want alle karretjes zien eruit alsof ze uit de speelgoedwinkel zijn gehaald. In totaal kun je met vier verschillende klassen auto’s rijden: N-Dura, Evo GT, Protech en Apex.
Dit samen met de nitro en de vele interacties met materiaal op de baan zorgen ervoor dat je helemaal los kunt gaan. Van water tot olie, je kunt met allerlei materieel dat vaak op de weg staat het leven van je mederacers zuur maken, want die ene slip of botsing kan net het verschil maken tussen de eerste en tweede plek. Ook zijn er diverse binnendoor weggetjes te vinden in de parcours, zodat je nog sneller kunt finishen.
Optimaal plezier maken
Om de sfeer die de game neerzet goed door te voeren moet je met vrienden spelen. Digital Reality heeft hier aan gedacht en de game is dan ook met vier coureurs in splitscreen te spelen. Hier kun je vrij kiezen op welk parcours je racet en welke racemodus je gaat spelen. In totaal zijn er drie modi beschikbaar: Standard, Elimination en Time Trial.
De Standard modus laat je racen zonder al teveel moeilijkheden. Elimination is een modus die ook in andere games voorkomt, waaronder DiRT Showdown, en houdt in dat er om de tien seconden iemand wordt ‘geëlimineerd’. Deze persoon doet dan niet meer mee aan de race. Time Trial zorgt ervoor dat niet de persoon die als eerste binnen is, maar de persoon met de snelste rondetijd de winnaar is. De laatstgenoemde is niet beschikbaar voor de multiplayer.
Te weinig van het goede
Als je een modus hebt uitgekozen, ga je het asfalt op. Op een van de acht parcoursen kun je dan ook flink gaan roken met je banden om die eerste plaats in handen te krijgen. Helaas is Bang Bang Racing niet heel uitgebreid. Twee modi en acht parcoursen zijn op het begin nog prima te doen, maar na enige tijd begint het echt wel te vervelen. Het is dan ook jammer dat er op dit front niet wat meer is toegevoegd aan de game.
Doordat er maar acht banen zijn, heeft Digital Reality ervoor gekozen om de mappen keer op keer te recyclen. Verwacht dan ook meerdere keren hetzelfde level met misschien een of twee andere bochten. Dit maakt de lol van het spelen een stuk minder.
Als je over het gebrek aan content heen kunt kijken, krijg je nog een probleem met het kijken naar je autootje. Het camerapunt van de game is prima, maar zodra je bij een bocht komt begint de camera alle kanten op te zwaaien. Hierdoor moet je er met veel moeite voor zorgen dat je auto niet de verkeerde kant op gaat en van de baan vliegt. Het moet niet zo zijn dat je verliest doordat de camera niet mee wil werken en dat is hier wel het geval.
Langzaam en onstabiel
Met de camera zit het dus niet helemaal goed, maar ook de snelheid waarmee geracet wordt laat te wensen over. Vooral aan het begin van de game erger je je dood aan de langzame snelheid die de speelgoedautootjes hebben. Zelfs de nitro helpt niet mee bij het omhoogduwen van de snelheidsmeter. Pas later in de game, wanneer er met Formule 1 auto’s gescheurd mag worden, krijg je echt snelle gameplay. De algemene snelheid van de karretjes had dan ook wat omhoog gemoeten.
Hierdoor voelen de auto’s die uit verschillende klassen komen vaak hetzelfde aan. Ook de opbouw van soorten autootjes is bij alle vier de klassen hetzelfde. Er is een auto die veel grip heeft in de bochten, een die sneller optrekt, een die veel sterker is en beter kan beuken en een waarvan de nitro minder snel leegraakt. Er had dan ook wel iets meer creativiteit in de lijst mogen zitten.
Daarnaast is het grootste gemis toch wel het ontbreken van een online multiplayer. Met vier vrienden op de bank racen is tof, maar met een groepje van acht mensen door de koptelefoon schreeuwen had de game ook goed gedaan en zo ontstaat het ware competitieve gevoel. Ook kun je op die manier racen tegen coureurs uit alle hoeken van de wereld.
Mist creativiteit
Bang Bang Racing is geen topper geworden. Hoewel de game het arcadegevoel wel naar boven brengt, mist de racer creativiteit. Met weinig parcours en modi raak je al snel verveeld en voelt de gameplay eentonig aan. Hoewel er splitscreen aanwezig is, is het gemis van het online racen toch groot. Samen met de lage snelheden die de karretjes hebben en de schuddende camera is deze arcadetitel niet wat er van een racegame verwacht wordt.
Cijfer: 4.5