A.X.L Review - Zo'n hond willen wij ook!

woensdag, 22 augustus 2018 om 17:00
a x l review zon hond willen wij ook embargo 22 augustus 136033
Honden: al eeuwen zijn deze lieve, trouwe dieren de grootste vriend van de mens. Duizenden jaren geleden al, denk maar aan jagers die op pad gingen met hun wolven. Maar zou een robothond net zo lief zijn als “de gewone” viervoeter? We maken kennis met de robothond AXL en wat we van de film vonden, lees je in onze A.X.L review.
In deze film maken we kennis met AXL, een gevaarlijke robothond ontworpen door militairen om te vechten in het leger. Hij is speciaal ontworpen om mensen te vermoorden en zijn gevaarlijke uiterlijk is dan ook niet zo gek. De hond detecteert mensen als een bedreiging en zal dus ook alles wat hij tegenkomt aanvallen. Maar AXL kan zich binden aan één baasje waar hij voor altijd trouw aan blijft en in dit geval is dat de 16-jarige Miles.
Miles Hill is een rustige en verlegen jongen die zich afzondert van anderen. Hij is niet goed op school en komt uit een arm gezin maar is wél succesvol motorcrosser. Hij wint elke wedstrijd en zijn rivaal Sam kan dit niet uitstaan. Op een dag vindt hij na een potje motorcrossen een beschadigde AXL tussen het grofvuil en besluit hem op te knappen. De twee ontwikkelen een bijzondere vriendschap en worden beste maatjes.
A.X.L review

Een verboden liefde

In het begin van de film maken we kennis met Miles en worden we gelijk meegenomen in een belangrijke motorcrosswedstrijd. Ook maken we in de eerste vijf minuten al kennis met Sara (Becky G) en gelijk spatten de vonken van het scherm. Een heel spannend begin van de film wat ervoor zorgt dat je door wil kijken.
De situatie tussen Miles en Sara is alleen een beetje ongemakkelijk, omdat Sara en haar familie onder hetzelfde dak wonen als Sam Fontaine. Hij is de populairste jongen van de school en heeft stiekem een oogje op haar. Hij is ook nog eens Miles’ grootste tegenstander tijdens het motorcrossen. Niet alleen tijdens het motorcrossen zijn het tegenstanders, want ze vinden ook hetzelfde meisje leuk wat voor veel conflicten zorgt.
De relatie tussen Miles en Sara doet ons denken aan een typische love story: een arme jongen wordt verliefd op een meisje uit een rijk gezin maar zij zit eigenlijk onder de plak bij een rijkere, betere jongen. Een beetje standaard en het geeft je dan ook het gevoel dat je dit verhaal eerder hebt gehoord. Maar dat moet de pret niet bederven, want Miles en Sara zijn superleuk samen!
A.X.L review

Zo'n hond willen wij ook!

Ook de hond is leuk. In de eerste instantie wordt AXL geïntroduceerd als een gevaarlijke moordmachine die alles wat hij ziet kapot maakt. Maar niets blijkt minder waar, want het is een van de liefste “honden” die we ooit hebben gezien. Hij is trouw, heeft een hartje van goud en heeft toffe features. Zo kan hij bijvoorbeeld lichtprojecties afspelen door zijn ogen, muziek afspelen en op gegeven moment hackt hij een benzinepomp waardoor er bergen met geld uit de automaat stromen. Zo’n hond willen wij ook!
In de film zien we hoe de vriendschap van Miles en AXL zich ontwikkelt. De twee worden beste maatjes en AXL beschermt zijn baasje, is ontzettend trouw en gehoorzaamt hem ook. Heel bijzonder om te zien, aangezien het eigenlijk een gevaarlijke hond is die ontwikkeld is om mensen te vermoorden. Maar Miles ziet hem niet op deze manier: AXL is geen robot, maar een echte hond met gevoel.
A.X.L review

Geen standaard sci-fi

Door deze hond, zou je op het eerste gezicht denken dat A.X.L slechts een sci-fi is, maar niets is minder waar. Het verhaal draait namelijk niet alleen om de robothond, maar ook om Miles en zijn standaard leventje als scholier. Zo worden we meegenomen naar poolparty’s, American high school en natuurlijk zijn liefdesleven. De film is romantischer dan dat je in de eerste instantie zou verwachten. Dat maakt hem anders dan de meeste films binnen dit genre.
Hoewel het verhaal soms wat voorspelbaar is, zitten er ook genoeg verrassende momenten in de film. Je weet bijvoorbeeld al na de eerste paar minuten dat Miles en Sara samen een happy ending krijgen: dat wéét je gewoon. Maar er zijn genoeg onvoorspelbare twists en het einde van de film is dan ook niet wat je verwacht. Daarnaast zitten er veel momenten van humor in het verhaal waardoor je vaak genoeg hardop zult lachen.

Een aanrader?

De film is dus anders dan de doorsnee sci-fi's. Zeer geschikt bovendien voor mensen die niet vies zijn van een vleugje romantiek. Daarnaast zijn de acteurs heel sterk gecast, ook al zien we niet zo veel bekende gezichten in de film. Kort samengevat: A.X.L is een leuke film en daarom geven we hem een welverdiende score. De film is vanaf 23 augustus te zien in de bioscoop.