Assassin's Creed II Review

dinsdag, 17 november 2009 om 18:00
Het eerste deel van Assassin’s Creed heeft nogal wat stof doen opwaaien en de meest uiteenlopende kritieken gekregen. Met het tweede deel kan Ubisoft een heleboel van deze punten rechtzetten en de franchise naar een hoger niveau tillen. Blijven wij op de Animus liggen voor dit avontuur of rollen wij er verveeld weer af?
Opfrisser
In Assassin’s Creed werd Desmond Miles gevangen gehouden door Abstergo, wat achteraf de tempeliers bleken te zijn. Deze tempeliers waren op zoek naar relikwieën, zodat ze hiermee hun eigen snode plannen konden ondersteunen.
Desmond moest steeds op een apparaat, genaamd de Animus, plaatsnemen, zodat hij de herinneringen van zijn voorvader Altaïr kon herleven. De tempeliers konden op deze manier de locatie van het eerste relikwie achterhalen.
Het verhaal van Assassin’s Creed II borduurt netjes verder op het origineel. Desmond had net de Eagle Vision van zijn voorvader Altaïr gekregen en zag hiermee allerlei vreemde tekeningen in het lab bij Abstergo, waar hij opgesloten zat.
Assassin's Creed II Screenshot 129239 Assassin's Creed II Screenshot 131319 Assassin's Creed II Screenshot 129237
Naadloze aansluiting
Het eerste wat je in deel twee dan ook ziet, zijn deze tekeningen. Vervolgens ontsnapt Desmond met een beetje hulp uit het Abstergo gebouw en komt zo terecht bij de mensen die de tempeliers proberen tegen te houden. Daar staat een apparaat dat er veel luxer uitziet dan de Animus en ook een leukere naam heeft. Deze ‘stoel’ heet namelijk Baby ofwel de Animus 2.0.
Bijna het hele verhaal zal zich afspelen op dit apparaat. Je gaat hiermee namelijk in de herinneringen van de bloedlijn van Desmond graven. Zo kom je terecht in het Italië van 1476, waar zich net de Renaissaince afspeelt. Deze setting zorgt voor een erg sfeervolle omgeving met vele malen meer kleur dan in het eerste deel. Als je door een stad loopt, zie je overal mensen die aan het werk zijn, met elkaar babbelen of mensen die staan te wachten om aan het werk te gaan (de Courtisanes).
Iedere straat waar je doorheen loopt levert je dan ook weer nieuwe indrukken op en de steden lijken echt te leven. Wat de omgevingen betreft is ACII dan ook echt ‘molto bène’ te noemen! Je komt diverse bekende gebouwen en personages tegen, die je met één druk op de knop vast kan leggen in de database van de Animus 2.0. Ook dit is erg goed van Ubisoft, want zo heeft de game ook nog een educatieve waarde. Het geluid in Assassin’s Creed is minstens zo goed als in het eerste deel.
Ubisoft heeft goed ingespeeld op het feit dat je je in een bruisende omgeving bevindt, maar ook tijdens de spannendere momenten zul je opgezweept worden door de muziek. Niet alleen de omgevingen en de bijbehorende geluiden zijn erg goed uitgewerkt, maar ook de stemmen. Als je bijvoorbeeld achterna gezeten wordt, zullen er een heleboel dingen naar je geroepen worden en zullen de bewakers ook met elkaar communiceren over jouw locatie. De verdere uitwerking van de personages zit ook beter in elkaar dan in het eerste deel, waar het al niet slecht was.
Assassin's Creed II Screenshot 131564 Assassin's Creed II Screenshot 131301 Assassin's Creed II Screenshot 131309
Veel verbeteringen
De personages zullen bijvoorbeeld oogcontact met elkaar houden als ze met elkaar praten en zelfs op jouw daden reageren. Als je bijvoorbeeld een kist bij een arbeider uit zijn handen stoot of iemand berooft, is de kans aanwezig dat hij je een knal voor je kop geeft of de wachters alarmeert. Alle personages zijn ook erg goed geanimeerd en de bewegingen zien er dan ook een stuk realistischer uit dan in het origineel.
Degene die hierin natuurlijk het meest opvalt is de hoofdpersoon in de game, Desmond’s voorvader Ezio Auditore di Firenze. Tijdens het klimmen zie je dat hij echt de randjes van de gebouwen vastpakt en zelfs precies tussen de naadjes van een raampje grijpt. De bediening is bijna hetzelfde als in het origineel, maar vanwege de nieuwe mogelijkheden zijn er wat kleine aanpassingen gemaakt. Naast de mogelijkheid om met een paard te reizen, kun je er later in de game ook voor kiezen om over de stad te zweven. De andere nieuwe mogelijkheden die je hebt zijn overigens ook niet voor de poes.
Ezio kan bijvoorbeeld zwemmen, waardoor je veel makkelijker kunt ontsnappen uit de klauwen van de bewakers. Verder heeft Ezio nu ook de beschikking over de Eagle Vision, waarmee je bijvoorbeeld vijanden en eventuele schuilplaatsen door de verschillende kleuren kunt onderscheiden. Jammer genoeg is de rest van de omgeving tijdens Eagle Vision erg onduidelijk en loop je nogal eens ergens tegen aan.
Ezio heeft niet alleen op deze gebieden meer mogelijkheden dan zijn voorvader Altaïr, maar hij weet ook hoe hij zijn vijanden een flinke les moet leren.
Zo kan je nu tijdens het vechten je tegenstander vastpakken om hem een paar flinke tikken of hoofdstoten te geven, maar je kunt deze ook een knietje geven. Daarnaast is het vechten met meerdere wapens mogelijk, inclusief de wapens die je van de vijand af kunt pakken. Dit geeft een heleboel mogelijkheden en dus de nodige afwisseling in de gevechten.
Toch moet je niet altijd willen vechten, wat in AC niet zoveel uitmaakte. Daar kon je simpelweg counteren en zo een tiental vijanden uit de weg ruimen. In deze game is dit niet meer zo, want de vijanden slaan ook zomaar even je wapen uit je handen. Een groep vijanden achter je aan zorgt dan vaak ook voor een paar flinke tikken. Gelukkig heb je de beschikking over de nodige upgrades als je het goed doet.
Assassin's Creed II Screenshot 119464 Assassin's Creed II Screenshot 131295 Assassin's Creed II Screenshot 125491
Pas op jezelf
Je hebt namelijk geld in deze game, waarmee je dingen kunt kopen. De thuisbasis Monteriggioni wat eigenlijk een soort fort is met daarin de familievilla van Ezio’s vader zorgt voor inkomsten als je erin investeert. Deze inkomsten kun je vervolgens weer besteden bij bijvoorbeeld de kleermaker om je pak aan te laten passen met bijvoorbeeld andere kleuren of beschermende gedeeltes. De smid heeft natuurlijk een aantal wapens zoals een hamer in de verkoop en de kunsthandelaar verkoopt je, naast kunst, schatkaarten, waarop de locaties van geldkisten op vermeld staan.
Het mindere gedeelte van deze game heb je eigenlijk grotendeels zelf in de hand. Het verdienen van geld kan namelijk erg uit de hand lopen, waardoor je steeds maar bezig blijft met inkomsten genereren. Denk hierbij aan de magische bedragen die in Fable II voorbij kwamen, doordat men gokte in onder andere de pubgames en in de game zelf. De gameplay van Assassin's Creed II loopt het gevaar ook verziekt te worden op een soortgelijke manier. Gelukkig kost niet alles geld in deze game.
Ezio heeft namelijk ook de beschikking over gadgets, die hij vooral van zijn makker Leonardo DaVinci krijgt. Deze beste man geeft Ezio bijvoorbeeld een vliegmachine, waarmee je over de stad kunt ‘zweven’. Deze snufjes doen de sfeer van de game zeker goed en het is onder andere hieraan af te zien dat Ubisoft geleerd heeft van de kritiek op het eerste deel.
Toch blijven de basiselementen in de game altijd nog het besluipen, afluisteren en vermoorden van bepaalde personen met als toevoeging dat je beruchtheid bij iedere moord toeneemt. Om dit af te laten nemen, moet je pamfletten van de muur verwijderen en een paar 'klikkende ambtenaren' om zeep helpen. De bovenstaande dingen zorgen er ook hier weer voor dat de game een hele nieuwe impuls heeft gekregen.
In het verleden behaalde resultaten…
Het is namelijk niet meer zo gemakkelijk als in het eerste deel, want naarmate de game vordert zul je echt aan je bescherming moeten denken en discreet moeten blijven. Als je bij het afluisteren ontdekt wordt, krijg je meteen een horde boze mensen achter je aan. Ontsnappen kan natuurlijk door weg te rennen maar dat biedt je geen garantie voor de toekomst.
De AI van de personages is namelijk ook veel hoger dan in het eerste deel en ze herkennen je op straat ook als je ze iets geflikt hebt in het verleden. Als er bewakers naar je op zoek zijn, kan je ook bijvoorbeeld in een hooibaal duiken, maar dit wil ook niet alles zeggen in deze game.
Er wordt namelijk ook op deze plekken gezocht. Bijkomend voordeel is dat je een afgedwaalde bewaker wel de hooibaal in kunt trekken als hij maar dichtbij genoeg staat. Zo zijn er nog veel meer dingen in het avontuur van Ezio die het spel interessanter, indrukwekkender en dus beter maken dan het eerste deel.
...zijn een mooie basis voor verbetering
Het lijkt erop dat Ubisoft in Assassin’s Creed II erg goed naar de kritiek op het eerste deel geluisterd heeft. Zo is de game niet alleen grafisch hoogstaand, maar zijn er ook een heleboel verbeteringen toegepast. De game is afwisselender doordat je gadgets hebt en met geld werkt, je kan je kleding aanpassen en zelfs met verschillende wapens vechten. Het geluid in de game is als vanouds erg goed te noemen en de game heeft nu ook een beetje educatieve waarde gekregen. Wij blijven dan ook het hele avontuur op de Animus liggen en kunnen nu al bijna niet wachten wat dit apparaat ons nog meer gaat bieden in het derde deel.