Another World - 20th Anniversary Edition Review

vrijdag, 01 augustus 2014 om 9:00
De Wii U versie van Another World - 20th Anniversary Edition is al door ons gerecenseerd, maar het spel kwam ook uit op de kleine broer van de Wii U, de 3DS. Another World is een klassieker, maar weet deze game in deze tijd onze fantasie ook daadwerkelijk naar een andere wereld te slepen?
Another World - 20th Anniversary Edition is een platformgame, en is een HD-versie van Another World uit 1984, dat oorspronkelijk uitkwam voor onder andere de Amiga. Dit jaar bestaat het spel 23 jaar, en dat verdient een feestje in de vorm van een HD oppoetsbeurt. Het spel heet alleen wel the 20th Anniversary Edition, waarschijnlijk omdat 23th Anniversary Edition een beetje raar klinkt.

Update naar deze eeuw

Another World opent met een pixelmannetje dat een gebouw ingaat en een PC aanzet. Dan slaat de bliksem in, slaat de PC op hol, en plots belandt het pixelmannetje in een andere wereld. Via supplementair materiaal weten we dat het pixelmannetje Lester Knight Chaykin heet en dat hij een fysicus is. De graphics zijn opgeschoond en kunnen prima door voor een moderne game met een retro look.
Het tweede scherm van de 3DS wordt niet gebruikt, wat eigenlijk best wel logisch is. Vaak wordt het tweede scherm gebruikt als map of inventaris, maar dat past niet bij dit spel. Verder is de 3DS versie vrijwel identiek aan de Wii U versie, alleen werkt de korte duur van het spel iets beter met een handheld. Als tussendoortje in de trein bijvoorbeeld.

Trial and Error Gameplay

Wat wel weer ouderwets is aan de game, is de gameplay. Je krijgt 0 hints in wat je moet doen of waar je heen moet gaan. En je moet ook nog eens zelf uitvogelen waar elke knop voor dient. Aangezien het spel een side-scroller is ben je maar op één scherm tegelijkertijd bezig, al zul je soms wel terug lopen. Dat voelt als een beperkte vrijheid in vergelijking met de games van nu.
Je krijgt dus geen hulp over hoe en wat, en daardoor zul je vaak sterven. Heel vaak sterven, want Another World straft je meteen voor elke misstap die je begaat. Gelukkig word je redelijk dichtbij je sterfscène 'gereanimeerd', maar dat neemt niet weg dat doodgaan behoorlijk irritant is.
Niet alleen zijn er geen hints of andere hulp, er is ook geen dialoog. Het verhaal wordt "verteld" door middel van vage gepixelleerde geluidjes. Dat is totaal niet behulpzaam of ook maar indicatief van hoe en wat. De geluiden en de muziek zijn dan wel weer geremastered naar een mooi helder geluid.

Zwak verhaal

Het verhaal is schamel, en komt eigenlijk niet veel verder dan "alles wil je doden, succes met ontsnappen". Dat is vrij jammer als je van je spellen een verhaal verwacht waar je echt je tanden in kan zetten. Goed, het blijft natuurlijk een opgepoetst doch stokoud spel, maar was het te veel geweest om een paar verhalende scenes toe te voegen? Of op z'n minst tekst? Dit neemt niet weg dat het magere verhaal wel werkt voor wat het spel wil bereiken, maar in vergelijking met wat voor narratieven we tegenwoordig voor de kiezen geschoven krijgen valt het tegen.
Wie je bent en waarom je in een andere wereld terecht bent gekomen, wordt nauwelijks belicht. Waarom er überhaupt een andere wereld bestaat wordt ook niet duidelijk. Misschien is dat wel de opinie van een verwend persoon uit de 21e eeuw die gewend is aan sterke narratieven, maar het is wel degelijk storend bij het spelen.
Reden om te ontsnappen was er dan ook eigenlijk niet, want het spelerspersonage doet niks om gevoelens bij je op te wekken. Heeft de hoofdpersoon een familie? Een reden om te leven? Hobby's? Joost mag het weten. Daarbij is het spel zeer kort (meer dan vier uur haal je er niet uit), en na het einde van het spel ben je eigenlijk nog niks relevants over de hoofdpersoon te weten gekomen.

Another World is uit een andere tijd

Another World is niet per se een slecht spel, het is enkel verouderd in een aantal opzichten. De gameplay is weggelegd voor de fanaten en mensen met veel geduld, maar mensen met een kort lontje moeten met een lange boog rond dit spel lopen. Voor de prijs is de game nog wel aardig, maar zelfs met de extra tijd die de trial and error gameplay veroorzaakt is het spel erg kort.