Anomaly Defenders Review

maandag, 09 juni 2014 om 12:41
Mensen zijn een stelletje hufters die met hun bestaan het universum verpesten. Dat denken de buitenaardse wezens uit Anomaly Defenders tenminste. Deze schepsels worden namelijk aangevallen door de mens en in het spel bestuur jij deze robot-achtige wezens om te voorkomen dat ze uitsterven.
Wie eerdere games uit de Anomaly reeks heeft gespeeld - zoals Anomaly 2 en Anomaly: Warzone Earth -, zal deze twist met een glimlach ontvangen. In die games werd de aarde namelijk aangevallen door de aliens waar je in Anomaly Defenders mee speelt. De rollen zijn in de laatste game van 11 Bit Studios omgedraaid, aangezien de mensheid nu ten strijde trekt.

Tower Offense wordt Defense

Wanneer je Anomaly Defenders probeert, zie je gelijk dat de gameplay een behoorlijke twist heeft ondergaan. Tower Offense - het besturen van de 'waves' aan soldaten door een pad en doelwitten te kiezen - wordt namelijk ingeruild voor het welbekende Tower Defense. Niet meer stuur jij je mannetjes en voertuigen een vrijwel zekere dood in, maar dit keer plaats je torens, upgradet je je verdediging en bid je dat de mensen je launchpad niet bereiken.
Je lanceringsplatform is je basis in alle 24 levels in Anomaly Defenders. De aliens proberen namelijk te ontsnappen van de mensheid door iedereen de ruimte in te schieten, in de hoop dat de buitenaardse wezens in de toekomst nieuwe planeten kunnen koloniseren. In elk level moet je verschillende golven aan vijanden weerstaan, en zo je ruimteschepen op je launchpad genoeg tijd geven om te ontsnappen.
Overigens is het jammer dat het gevoel dat je tegen mensen vecht amper overkomt in de game. Alle vijanden verschuilen zich in grote robots, tanks en vliegtuigen. Omdat de mensheid op deze manier amper een gezicht krijgt, lijkt het net alsof je tegen een willekeurig buitenaards ras vecht. Jammer, want enkele 'echte' soldaten hadden de game een betere sfeer gegeven.
Anomaly Defenders Enforcer

Weinig troepen in Anomaly Defenders

Zoals te verwachten in een Tower Defense game zet je rondom het pad naar de launchpad verschillende torens neer om de mensen om te leggen. De verschillende verdedigingswerken die je tot je beschikking hebt, bieden lekker veel variatie. Zo heb je onder andere Scorchers die dikke vuurballen spuwen, Predators die de schilden van machines verpulveren en Enforcers die als een soort sniper van een afstandje je vijand onder vuur nemen.
Hoewel er acht van deze verschillende torens zijn in Anomaly Defenders, voelt dit aantal toch een beetje karig aan. Elk bouwwerk heeft wel zijn eigen functies, maar door de lage hoeveelheid gebouwen is er minder ruimte voor verschillende tactieken. Jammer, want met een beetje meer torens had dit voorkomen kunnen worden.
Ditzelfde probleem geldt trouwens ook voor de aanvallers in het spel, die ook niet veel variatie kennen. Hierdoor treedt al snel hetzelfde probleem op: je zult één tactiek meerdere malen toepassen.
Anomaly Defenders Troepen

Gameplay werkt erg lekker

Het gebrek aan veel troepen in de game is vooral jammer, omdat de rest van Anomaly Defenders erg goed is. Tijdens de golven aan vijanden kun je niet alleen torens bouwen, maar deze ook upgraden waardoor ze extra schade doen en stevigere bescherming krijgen. Ook kun je je verdedigingswerken tijdelijk een boost geven, waardoor ze voor een korte tijd sterker worden.
De verschillende tijdelijke verbeteringen geven Anomaly Defenders wat extra diepgang, aangezien je hiermee je torens extra functies kunt geven. Zo kun je tijdelijk een repareeraura plaatsen waardoor omstaande bouwwerken worden geheeld, de torens tijdelijk 'woedend' maken voor extra schade of ze een schild geven waardoor vijandelijke kogels eventjes beter worden geweerd. Het zorgt ervoor dat je niet alleen afhankelijk bent van de manier waarop jij je verdediging plaatst, maar ook op een andere manier de mens kunt verslaan.

Dynamische speelvelden

Als laatste helpen bieden de speelvelden in de game wel wat extra variatie, in tegenstelling tot de troepen. Verschillende levels hebben namelijk een speciale conditie waarmee je rekening moet houden terwijl je bouwt. Zo hangt er rond bepaalde lanceringsplatformen een elektromagnetische wolk waarvan bliksem kan inslaan in jouw machines als deze te dicht op elkaar staan. Zorg dus voor ruimte tussen je bouwwerken.
In een andere map moet je rekening houden met een meteorietenregen, die je torens met de grond gelijkmaakt als je niet oplet. De uit de lucht vallende stenen geven je overigens een interessant dilemma, aangezien je moet kiezen of je je torens uit elkaar zet - met en hogere kans om geraakt te worden maar slechts op een punt - of alles bij elkaar plaatst - waardoor je veel schade oploopt als je zo'n rots op je hoofd krijgt.
Anomaly Defenders Tech-Tree

Bevredigende tech-tree

Wat misschien wel het beste is in Anomaly Defenders is de tech-tree. Na elk level krijg je namelijk een handjevol technologiepunten, waarmee je in de ontwikkelingsboom iets kunt vrijspelen. Met deze punten kun je nieuwe torens, upgrades, boosts en passieve verbeteringen vrijspelen. Hierdoor kun jij de mensheid beter stoppen door jouw manier van verdedigen te personaliseren.
Gebruik jij namelijk veel de sniper-achtige Enforcer torens, dan koop je een sterkere variant van dit bouwwerk. Als je liever je torens steeds wat extra schade wilt laten doen, dan investeer je in een krachtigere versie van de Rage technologie. Op deze manier kun je zelf richting geven aan de ontwikkeling van jouw verdedigingswerken, waardoor jij beter ten strijde kan trekken tegen die vervelende aardlingen.

Niet al te vaste framerate

Als laatste moet er nog een kanttekening gemaakt worden over de framerate in Anomaly Defenders. De game ziet er best oké uit met redelijk wat detail in vooral de omgeving. Toch is helaas de stabiliteit van het beeld niet altijd even lekker, vooral wanneer er veel ontploffende machines op het scherm worden getoverd. De game wordt dan niet onspeelbaar, maar toch kakt de framerate merkbaar in.
Anomaly Defenders Omgeving

Fijne Tower Defense titel

Toch zijn een af en toe instabiele framerate en een gebrek aan een groot aantal troepen kleine smetjes op Anomaly Defenders. De game van 11 Bit Studios is namelijk een erg goede Tower Defense titel. De gameplay werkt, de speelvelden bieden veel variatie en de tech-tree geeft erg veel voldoening. Buitenaards goed is de game misschien niet, maar het spel verdient het zeker niet om uitgeroeid te worden.