Anomalisa Review (Blu-Ray) - Ongewoon Adembenemend

zondag, 31 juli 2016 om 14:05
Charlie Kaufman is een naam die veel mensen linken aan de film uit 1999: Being John Malkovich. Na een aantal titels geschreven te hebben kwam hij met wel zijn grootste project tot nu toe. Kaufman ging de uitdaging aan om het onderwerp depressie aan de man te brengen via stop-motion. Hoe dat is uitgepakt lees je in de Anomalisa Review.
Stop-motion is vandaag te dag een welbekend begrip. Dit komt omdat de techniek waarmee special effects worden gecreeerd al bijna net zo oud is als het filmen zelf. Toch zie je niet vaak een feature film die compleet gemaakt op deze manier. Gelukkig is daar dan Anomalisa.

Lusteloos

Kaufmans Anomalisa vertelt het verhaal over Michael Stone, een ontevreden motivatie-spreker die erg in de knoop zit met zichzelf. Hij kan zich in niets of niemand inleven en lijkt de zin van het leven kwijtgeraakt te zijn. Het is zelfs zo erg dat alle stemmen die hij hoort van een bepaald saai persoon zijn. Maar op een van zijn zakenreisjes naar Cincinatti komt hij een vrouw tegen genaamd Lisa, een buitengewone vreemdeling die wel eens het middel tegen zijn negatieve kijk op de wereld zou kunnen zijn.
Allereerst moet benoemd worden dat dit een film is waarbij de beleving en het gevoel belangrijker zijn dan het vertelde verhaal. De droevigheid van een midlife crisis en depressie is iets wat niet makkelijk is om in beeld te vertellen. Dit komt omdat iedereen er een ander beeld bij heeft. Gelukkig hebben Kaufman en regisseur Duke Johnson een leuke manier om dit probleem aan te pakken.
Iedereen om Michael heen is namelijk hetzelfde. Nu klinkt dat natuurlijk niet bijzonder maar al snel blijkt dat de hele bevolking een zelfde stem heeft. Door de dag heen hoort Michael alleen het geluid van een monotone mannenstem totdat hij eindelijk een vrouwenstem hoort. De stem, afkomstig van Lisa, klinkt voor hem als muziek in de oren.
anomalisa review 1

Poppenkast

Op productioneel gebied is Anomalisa een pareltje. Al het beeldmateriaal bestaat uit shots die frame voor frame achter elkaar worden gezet als een zootroop. Daarnaast is alles wat je op beeld ziet in 3D ontworpen. De poppen tot de auto’s en de gebouwen zijn allemaal echt gemaakt en gefotografeerd.
Wanneer alles op zijn plek staat kan de cameraman beginnen met foto’s van het decor maken. Voor de foto’s wordt de camera letterlijk vastgelijmt zodat de hoek niet veranderd tijdens het schieten. Op elke foto zijn de poppen een fractie verplaatst zodat het lijkt alsof ze zijn bewogen. Wanneer de foto’s dan achter elkaar afgespeeld worden leven de poppen en krijg je een klassieke versie van animatie.
Wat nu zo bijzonder is aan Anomalisa is dat je als kijker vergeet dat je naar poppen aan het kijken bent. De manier hoe Kaufman en Duke Johnson de poppenkast tot leven hebben gewekt is namelijk op zo’n manier gedaan dat je als kijker het gevoel hebt dat het een echt scenario zou kunnen zijn. Voor een scene in de film hebben de makers zelf echte acteurs gebruikt om de scene na te bootsen. Dit, in combinatie met een niet te strakke afwerking zorgt voor echt gevoel. anomalisa review 4

Vanzelfsprekend

De samenwerking van beeld en geluid is voor een film als deze extra belangrijk. Naast de muziek en foley sounds (geluidseffecten die met de hand gemaakt worden) is een goede stemmencast hetgeen wat de film kan maken of kraken. Met zekerheid kan gezegd worden dat Anomalisa een opmerkelijke stemmencast heeft. Deze bestaat namelijk maar uit drie personen.
Hoewel de stemmen van Michael Stone (David Thewlis) en Lisa Hesselman (Jennifer Jason Leigh) zorgen voor een totale inleving met de personages is het Tom Noonan die de sterren uit de hemel inspreekt. Hij is namelijk verantwoordelijk voor elk ander personage in de film. Noonan is special gevraagd door Kaufman door zijn constante stem en neutrale uitspraak. Het is dan ook erg vermakelijk om te horen dat elk personage uit de film wordt ingespreken met een nuchtere mannenstem.
Met alleen een goede stemmencast is pas het halve werk gedaan. Wat misschien nog belangrijker is, is alle achtergrond geluiden en muziek. De sfeer die Anomalisa neer zet wordt versterk doordat de makers alle storende en onheldere geluiden in de mix hebben gelaten. Dit zorgt voor een rauwe en “echte” luisterbeleving.
anomalisa review 3

Hoe doen ze het?

Als je antwoord wilt op deze vraag is het sterk aan te raden om de Blu-Ray van Anomalisa aan te schaffen. Via vier speciale items wordt verteld hoe de film is opgebouwd. Denk hierbij aan de achtergrond geluiden, muziek en voice-over. Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de bewegingen van de poppen.
Met name de bijzondere liefdesscene tussen Michael en Lisa is iets wat productioneel een flinke opgave is geweest. Tussen de extra’s vind je ook hoe Kaufman en Johnson dit samen met een team van animatoren voor elkaar hebben gekregen. In totaal heeft het een paar maanden geduurd om deze speciale scene af te krijgen. Alleen daarom is het al de moeite waard om een kijkje achter de schermen te nemen
anomalisa review 2

Anomalisa Review (Blu-Ray) – De moeite waard

Anomalisa komt van het engelse word anomaly, wat in het Nederlands afwijkend of anders betekent. Dit is dan ook de beste manier om de stop-motion feature film van Charlie Kaufman te omschrijven. Het ietwat simpele verhaal weegt niet op tegen de ijzersterke cinematografie, animatie en geluid. Of je nu een fan van arthouse films bent of niet, de bijzondere stop-motionanimatie zorgt voor een unieke ervaring op je televisie die je meegemaakt moet hebben.