Animal Kingdom Review - Impulsieve gevaarlijke mensen bekijken!

dinsdag, 06 maart 2018 om 14:28
Beangstigend, intimiderend en intrigerend. Zo kun je het beste de nieuwe serie Animal Kingdom omschrijven, waarin een losbandige familie als een wolfenroedel leeft en domineert. In deze Animal Kingdom review lees je hoe deze criminelen zich staande houden in een wereld vol met regels.
Animal Kingdom vertelt het verhaal van de 17-jarige Joshua Cody. Zijn moeder is overleden door een overdosis aan drugs, waardoor Cody moet intrekken bij zijn grootmoeder. Maak kennis met deze manipulatieve gestoorde vrouw, genaamd Smurf. Smurf? Ja, Smurf. Zo noemt iedereen haar, wat de oplettende kijker later in de serie duidelijk zal worden waar die vreemde nickname vandaan komt! Ze wordt vertolkt door Ellen Barkin en zij speelt de sterren van de hemel.
Ze is lief, maar gemeen. Ze gunt haar jongens veel geld en losbandigheid, maar trekt altijd aan de teugels. Ze is verzorgend, maar dreigend. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ze is vooral intimiderend en het schoolvoorbeeld van een moeder die haar kinderen nooit echt los kan laten. En bovenal is zij de leider van een criminele organisatie. Want zowel moeder als de ‘kids’ hebben geen baan, maar leven van overvallen.
Animal Kingdom review

Criminele versie van Flodder

In totaal gaat het om vijf ‘kids’.Al heb je wel te maken met volwassen mannen, want Joshua is veruit de jongste. De tweede man is Andrew ‘Pope’ Cody, de tweelingbroer van Joshua’s overleden moeder. Hij is een echte zoon van Smurf. Geen kijker zal niet de rillingen over het lijf voelen bij het kijken van de pilot, want zo goed wordt de rol van Pope neergezet door Shawn Hatosy. Pope komt net uit de gevangenis en loopt op een zeer gefrustreerde manier rond in de echte wereld.
Hij heeft het loopje van een agressieve aap en een zeer beangstigende blik. Hatosy speelt zijn dus rol griezelig goed! De serie telt tien afleveringen en vanaf het eerste begin denk je: wat gaat dit ongeleide projectiel doen? Wát is hij eng! Wat dat betreft is hij uiterst geschikt materiaal om te casten voor een rol als seriemoordenaar. Hij is bovendien zeer gefrustreerd dat hij van ma-lief alleen maar, volgens hem, vieze klusjes mag opknappen.
Want de baas onder de broers is Baz. Hij is de rechterhand van Smurf, maar heeft geen Cody bloed door zijn aderen stromen! Zijn naam is Barry Brown. Gaandeweg zal duidelijk gemaakt worden hoe hij bij de wolvenroedel is gekomen. Bloedverwant of niet, hij is zijn mede ‘dieren’ zeer trouw. En hoewel je als kijker misschien nog lichte twijfels hebt of hij een ‘goodguy’ is - puur vanwege het contrast tussen hem en Pope in het begin - is niets minder waar. In kern is hij wel degelijk een Cody, wat niet meer inhoudt dan kil en berekenend te werk gaan.
Animal Kingdom review

De doorgedraaide broers

Dan hebben we tot slot nog twee broers: Craig Cody en Deran Cody. Craig kan beschouwd worden als de meest wilde van het stel. Hij kent geen angsten en leeft een compleet ongecontroleerd leven vol drugs, seks én wilde capriolen. Iets wat in de serie kracht wordt bijgezet door stunts op voertuigen en wilde capriolen op een surfplank in de zee. In principe is het hele stel ongeregeld en wild, maar Craig spant de kroon. Dit wordt ook goed belicht in de extra’s van de DVD die niet heel uitgebreid zijn, maar net even wat meer diepgang bieden aan de serie.
Als laatste is daar Deran, ook wel de Benjamin van de groep. Hij is letterlijk en figuurlijk de jongste (op het nieuwe lid Joshua na). Waar iedereen verknipt is, zie je ook Deran worstelen met allerlei issues en die zijn zeker het kijken waard. Deze vier heren willen schoppen tegen de regels van de samenleving en vooral hun eigen gestoorde leven leiden met mama Smurf aan het hoofd.
Hoewel Smurfs achtergrond gaandeweg in de afleveringen uitgelegd wordt en Barkin de sterren van de hemel speelt, valt wel een ding op. En dat is dat er een uitleg ontbreekt waarom de mannen haar zo trouw volgen. In het begin komt het wat ongeloofwaardig over als je als buitenstaander de serie kijkt, want waarom is zo’n dun vrouwtje zo dominant? Dit had beter overgebracht kunnen worden aan de kijker.

Animal Kingdom review

Paradox

Als je je hier eenmaal bij neerlegt, wil je niet meer stoppen met kijken zoveel dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op. Als kijker wens je dat de broers je vrienden zijn, terwijl ze aan de andere kant angstaanjagend zijn. Een paradox. Maar het is duidelijk: de heren zijn uiterst interessant om te volgen.
En dat geldt zeker voor de nieuwste pup Joshua, gespeeld door Finn Cole. Cole is geen onbekende als het gaat om series die geen actie en geweld schuwen, gezien hij ook een van de vaste spelers is van Peaky Blinders! Hij is perfect gecast voor de jonge Joshua, want zijn uiterlijk doet voorkomen dat hij onschuldig en onervaren is. Maar wat besluit hij te doen als hij de eerste klusjes voor zijn familie moet opknappen? Hij wordt namelijk al snel op pad gestuurd, omdat hij als enige (nog) geen strafblad heeft.
Helemaal interessant wordt het als een sexy lerares in zijn leven komt; op een andere manier dan enkel in de klaslokalen. Deze lerares wordt bovendien afgeluisterd door de politie die de Cody familie al lang op de voet volgt. De keuzes die de jonge Joshua moet maken, zijn uiterst spannend om te volgen, terwijl er elke aflevering genoeg te beleven valt in het leven van de broers.
Animal Kingdom review

Animal Kingdom review - Absolute aanrader

Het valt niet eens samen te vatten in de een paar alinea’s hoe gek en goed Animal Kingdom is. De serie prikkelt enorm. Animal Kingdom is uitdagend, spannend en zéér vermakelijk. Het is jammer dat er niet voldoende uitleg is van de dominante positie van Smurf, maar dat is eigenlijk het enige minpunt aan de serie. Verder is het acteerwerk van alle acteurs zo waanzinnig goed dat dit per definitie een serie is om een je watch list toe te voegen. Een van de ontdekkingen van 2018 als het gaat om series om te bingewatchen!