Angry Birds Trilogy Review

dinsdag, 09 oktober 2012 om 17:30
Rovio heeft met Angry Birds de tablet- en smartphonemarkt al geruime tijd veroverd. Het is dus tijd dat de vogels het vertrouwde nest verlaten richting de consolemarkt. Is het echter wel lucratief om deze trilogie te kopen voor je console terwijl de games op je telefoon voor weinig tot niets te krijgen zijn?
Op een zonnige dag zitten de verschillende vogels bij elkaar en merken de gevederde vrienden ineens dat hun eieren gestolen zijn. Ze ontdekken dat de varkens de daders zijn en zinnen op wraak. De varkens hebben zich echter verschanst in diverse constructies, waardoor de vogels gedwongen zijn om met kamikaze acties te komen en de constructies alsmede natuurlijk de varkens vakkundig te mollen.

Oude avonturen in een nieuw jasje

In de Angry Birds Trilogy zitten de avonturen van de vogels uit het origineel, Angry Birds Seasons en Angry Birds Rio. Er zijn dan ook ruim 700 levels te spelen met daarnaast, speciaal voor de consoleversie, maar liefst negentien extra levels vol destructiviteit en varkentjes. Al deze levels staan garant voor meer dan 100 uur gameplay en dat voor maar 30 euro. Dit is natuurlijk erg veel gameplay voor weinig geld. Het nadeel is dat de gameplay redelijk snel repetitief wordt, ook al zit het in een nieuw jasje.
De consoleversie van de Angry Birds games ziet er op het eerste oog al een stuk gelikter uit dan de oorspronkelijke games. Dat wil zeggen dat de levels dezelfde opzet hebben en ook de omgeving redelijk hetzelfde oogt. Echter, nu is alles in high-definition en een stuk strakker afgewerkt. De achtergronden bewegen een stuk actiever en er dwarrelt overal van alles voorbij, zoals pluisjes van een paardenbloem en een stel simpele, glimmende dingetjes.
Doordat Rovio de levels nu in verschillende lagen heeft opgebouwd en deze afzonderlijk in de diepte laat bewegen, ontstaat er ook een heel nieuw gevoel van diepte tijdens het spelen. Begrijp dit niet verkeerd, het spel is nog steeds zo plat als een dubbeltje, maar het gevoel dat er enigszins aan de diepte gewerkt is blijft fijn.
Rovio is dus trouw gebleven aan alles wat Angry Birds te bieden had in het verleden en heeft daar een schepje bovenop gedaan voor de consoleversie van de games door alles in een strak pakje te steken.

Anders dan je gewend bent

Ook de soundtrack van de game is ongewijzigd. Het bekende deuntje knalt uit je tv zodra je het spel opstart en ook gedurende de levels zul je alleen maar bekende geluiden horen. Bij ieder level hoort namelijk een toepasselijk deuntje zoals een spookachtig muziekje in de Halloween levels.
De bediening van Angry Birds op je console is natuurlijk wel een stuk anders dan je gewend bent. Waar je eerst iedere vogel op zijn dodemansvlucht stuurde met je vinger, kun je dit nu met je controller doen, via Kinect op de Xbox 360 of met de PlayStation Move op je PlayStation 3. Hierin schuilt wel direct een nadeel van de game, want de extra dimensie die een touchscreen biedt op je smartphone of tablet – het ‘echt’ bedienen van een katapult- is door de controller verdwenen.
De bediening met controller werkt verder wel uitermate goed. Met de analoge stick kun je je katapult spannen, om vervolgens met de actieknop je vogel af te schieten en daarna eventueel zijn speciale kracht in te zetten. Dit laatste houdt in dat je vogel bijvoorbeeld ontploft of met een rotvaart vooruitschiet. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je dit keer het hele scherm kunt bewonderen terwijl je vogels afschiet.

Niet alleen maar goeds

Jammer genoeg werkt de bediening via Kinect wat minder goed. Je hebt beide handen nodig, want met de ene hand trek je letterlijk aan het elastische deel van de katapult en met de andere hand hak je een denkbeeldig touwtje doormidden om je vogeltje af te schieten. Als je daarna je rechterarm weer beweegt zal de vogel zijn special kracht gebruiken. Het klinkt op zich goed, maar zodra je je handen laat zakken verschijnt er een gigantische melding op je scherm dat je handen niet zichtbaar zijn.
Het spel staat dus niet voor niets als actief geclassificeerd op het doosje, want je moet je armen bijna constant voor je uit houden. Daarnaast is het erg lastig bepalen waar je eigenlijk op mikt en je zult dan ook al snel uitgevogeld zijn van frustratie, omdat het simpelweg niet lekker werkt.
Wel leuk is de toevoeging van een ranglijst. Waar je op een smartphone of tablet alleen je score en de behaalde sterren kunt zien, kun je je nu enigszins meten met de rest van de wereld door na ieder level jouw persoonlijke plekje op die ranglijst te zien. Helaas kun je er verder helemaal niets mee en is er ook niet echt een multiplayer modus aanwezig, waardoor je altijd alleen zit te spelen.

In vogelvlucht

De Angry Birds trilogie is een erg mooie remake van de originele games met de toevoeging van 19 nieuwe levels, maar blijft wel trouw aan de originele games. Alles is opgepoetst en met een controller speelt het lekker weg. De motion controls werken jammer genoeg niet zoals het hoort en je zult je bij deze manier van spelen dan ook al snel storen aan de haperingen. Ondanks de toevoeging van de extra levels voor de consoles, het oppoetsen van de levels en de gigantisch verslavende eenvoud die deze trilogie je biedt, kun je je toch afvragen of je de trilogie aan wil schaffen. Dezelfde games zijn tenslotte gratis of bijna gratis te downloaden op je smartphone of tablet.