Injustice: Gods Among Us Preview

Preview
dinsdag, 09 oktober 2012 om 18:00
xgn google image
Mortal Kombat is jarenlang in de vergetelheid geraakt, maar meesterbrein Ed Bon sloeg vorig jaar terug met de eerste volledige versie voor de huidige generatie spelcomputers. Daarvoor verscheen nog Mortal Kombat vs. DC Universe, dat het weliswaar aardig deed, maar dat verder haar doel gedeeltelijk voorbijschoot. Boon en zijn studio NetherRealm Studios proberen het opnieuw en komen nu ook met een game waarbij het DC-universum de boventoon voert: Injustice: Gods Among Us.
Ondanks dat Boon in zijn carrière alleen maar aan Mortal Kombat gewerkt heeft, was dit aanvankelijk niet zijn droom. In zijn kinderjaren was de Amerikaanse videoprogrammeur al helemaal weg van Superman, Batman, Green Lantern, Flash en andere helden en schurken die onder de banier van DC Universe zitten. Het was jarenlang zijn ambitie om een vechtspel te maken dat enkel uit die personages bestaat. Dat komt er volgend jaar, al kregen we op de Gamescom het idee toch met een echte Boon-game aan de slag te zijn gegaan.
Er wordt dan ook duidelijk inspiratie geput uit het verleden van het ervaren ontwikkelteam van Boon. Producenten Adam Urbano en Erin Piepergerdes gaven op de Gamescom zelfs toe dat bepaalde vechtmechanieken uit Mortal Kombat zijn overgeheveld naar Injustice: Gods Among Us. De game moet om die reden twee doelgroepen aanspreken: de Mortal Kombat- en de DC Universe-liefhebbers. Toch pretendeert Injustice een game met een eigen smoel te zijn, en getuige onze drie vechtsessies is het daarvoor goed op weg.
Helden in een klasse duwen
De vechters in Injustice zijn opgedeeld in drie klassen: kracht (Solomon Grundy), snelheid (Nightwing) en gadgets (Batman). Bij het kiezen van je held of schurk dien je uitvoerig te letten op waar diegene in uitblinkt. Bij het in de huid kruipen van Flash en Nightwing is het gebruikmaken van hun snelheid essentieel, waarbij je gedurende een knokpartij moet proberen de vuistgevechten uit de weg te gaan, aangezien je anders binnen luttele seconden het loodje legt tegen een forsgespierde Solomon Grundy.
De personages die onder de gadgetklasse vallen, moeten het noch van hun snelheid, noch van hun kracht hebben. Deze moeten met voorwerpen het leven van hun tegenstander zuur maken. Cyborg kan bijvoorbeeld met een grijparm het plafond vastpakken om op deze manier zich snel over de kaart te verplaatsen of om juist aanvallen van ver – zoals Supermans laserogen en Batmans boomerangs – te ontwijken. Een goed afgewogen tactiek met een gepast gebruik aan krachten is om deze redenen in Injustice de sleutel tot succes.
Dynamische omgevingen uit DC Universe
Maar er zijn meer elementen om rekening mee te houden. De interactieve omgevingen bijvoorbeeld. Zo kunnen de krachtpatsers her en der verspreide auto’s oppakken, terwijl de snelheidsmaniakken er juist tegenaan springen om ineens achter de opponent te staan. Tijdens een gevecht tussen Nightwing en Superman gebruikt eerstgenoemde een strategisch geplaatste taxi om behendig over de held met de rode cape te springen, waarna laatstgenoemde het voertuig nonchalant optilt en keihard parkeert op het hoofd van zijn tegenstander.
Net zoals in Mortal Kombat heeft ieder personage in Injustice de beschikking over één superaanval. Zo verschijnt er bij Nightwing een grote motorfiets ten tonele, waarmee hij vliegensvlug heen en weer rijdt en de gezondheidsmeter van de tegenstander flink laat slinken. Of wat te denken van Superman, die zijn vijand meeneemt naar de sterren, hem rond de aarde laat cirkelen en vervolgens deze reisgenoot meedogenloos naar beneden laat donderen? Dit alles in strak vormgegeven cinematics die doen vermoeden dat dit op visueel vlak één van de mooiste vechters ooit gaat worden.
Een ander sterk punt aan Injustice is het dynamische. Zo vecht je op een gegeven moment op de eerste verdieping, maar neemt Superman je met één van zijn aanvallen mee naar de top van een gebouw. In de Batcave kun je weer op een knop drukken die de Batmobile raketten laat afvuren. Of de superaanval van Flash, waar hij met zijn snelheid vijf rondjes om de wereldbol rent en je plots in een totaal andere omgeving staat. Injustice blijft in beweging en omwille daarvan verveelt een gevecht nooit. De producenten vertelden ons dat alle personages een andere manier hebben om op een andere locatie te geraken, en dat klinkt buitengewoon positief.
In potentie het beste vechtspel van 2013
Mortal Kombat in een superheldenjasje, zo zou je Injustice: Gods Among Us kunnen omschrijven. Op deze manier doe je dit nieuwste geesteskind van Ed Boon eigenlijk wel te kort. Want hoewel de vechtmechanieken duidelijk referen naar één van de grootste vechtseries ooit, heeft Injustice wel degelijk een eigen smoel. De interactieve omgevingen en de voortdurend wisselende gevechtsarena's vormen slechts enkele nieuwe elementen die, in combinatie met de visuele pracht, een aanschaf van Injustice: Gods Among Us begin volgend jaar rechtvaardigen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties