Allied Review - Een liefdesverhaal met een twist

zaterdag, 27 mei 2017 om 11:31
Een Canadese officier en een Franse verzetsstrijdster zijn samen op een geheime missie op vijandelijk grondgebied. Ze raken verliefd en gaan samen wonen in Londen, waar de relatie op de proef wordt gesteld. Lees in deze Allied review of de film een ware toevoeging is aan het WWII genre!
In deze Allied review lees je over Max Vatan, hij is een Canadese Air Force paratrooper ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hij wordt geparachuteerd achter de vijandelijke linies in het destijds Franse deel van Marokko. Heel Noord-Afrika, waaronder dus ook Marokko, is op het moment bezet door de Duitsers, het is dus nergens veilig voor Geallieerden.
Allied review - Een liefdesverhaal met een twist

Undercover in Casablanca

Max is niet zomaar in vijandelijk gebied. Hij wordt na zijn landing in de verlaten woestijn opgepikt en naar de stad Casablanca gereden. Hij heeft er afgesproken met de Franse verzetsstrijder Marianne Beauséjour. Samen gaan ze op een belangrijke missie, een op leven en dood. En dat is erg spannend omdat ze elkaar dus helemaal niet kennen, maar wel moeten doen alsof ze een getrouwd stel zijn!
Maar wat gebeurt er als je moet faken dat liefde nep is? Dan kan het zomaar gebeuren dat liefde opeens echt wordt. De twee tortelduifjes vallen voor elkaar, maar een relatie in een oorlog is niet altijd eenvoudig. Zeker niet wanneer Max te horen krijgt van de Geallieerde geheime dienst, dat Marianne verdacht wordt van spionage, is zijn liefde misschien stiekem een Duitser?

Regisseur met een grote naam

De film Allied is door Robert Zemeckis geregisseerd. De Amerikaan is een regisseur met een grote naam in de film wereld. Hij heeft onder andere Cast away, Forrest Gump en Back to the Future op zijn naam staan. Geen verkeerde films dus. Ook Allied behoort sinds 2016 tot zijn cv. De film is een waardige toevoeging, het is namelijk geen straf om dit liefdesverhaal dat zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt te kijken, maar het kan zich bijvoorbeeld niet meten aan de Tweede Wereldoorlog film Letters from Iwo Jima, van de regisseur Clint Eastwood. Waarom dat zo is lees je verderop in de review.

Een andere kijk op de oorlog

Steven Knight is de schrijver van het verhaal. Wat het verhaal interessant maakt, is dat het gaat over een relatie tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat dus waarschijnlijk te mooi blijkt om waar te zijn. Veel oorlogsfilms gaan in veel gevallen over de gevechten op de slachtvelden.
Het is dus wel een keer goed dat we een andere kijk op de oorlog te zien krijgen. Het verhaal mag dan grotendeels niet waar gebeurd zijn, toch zitten er elementen in de film, zoals de bombardementen op Londen, die zeker kloppen met betrekking tot de realiteit. Ook is de relatie in de film grotendeels gebaseerd op het liefdesverhaal tussen een Canadese spion en een Franse lerares tijdens de oorlog.
Met het verhaal zit het dus grotendeels goed, toch mist er die nodige extra diepgang in het verhaal van de karakters en de liefde tussen Max en Marianne. Max is gespeeld door de Amerikaanse acteur Brad Pitt, onder andere bekend van World War Z, Fight Club en de WWII film Inglourious Basterds. De Franse Marion Cotillard, speelt de rol van Marianne Beauséjour. Zij is bekend van Inception en The Dark Knight Rises.
De twee spelen allebei goed in de film. Vooral Marion springt er uit. Dat komt ook omdat ze van nature Frans is en het dus perfect spreekt. Dat komt veel beter over dan het Frans van Brad Pitt. In de film is hij een Canadees uit het gedeelte waar ze ook Frans praten. Toch klinkt het af en toe meer als Frans met een Amerikaans accent, dan Frans met een Canadees accent.
Leuk om te weten is dat hij tijdens de opnames grotendeels is geholpen door Marion bij zijn Frans. Ook waren er geruchten dat er echt wat tussen de twee speelde, en speculeerden de media volop. Was zij de reden van de breuk met Angelina Jolie?

Special effects en props

Enfin, terug naar de film. Bij een Eerste en Tweede Wereldoorlog film is het belangrijk om een correct gevoel van de tijd te geven aan de kijker. Auto's, tanks, vliegtuigen en kleding moeten er allemaal uit zien zoals toen. In de film zien we veel auto's voorbijkomen, zoals Citroëns en Volkswagens. Deze auto's zijn echte klassiekers die speciaal voor de film zijn geregeld, aangezien de auto's zeer zeldzaam zijn.
Een andere mooie prop is het vliegtuig in de film. Een Westland Lysander om precies te zijn. Aangezien het volgens het script in sommige delen van de film regent, was het niet praktisch om een echt exemplaar te gebruiken. Daar is het vliegtuig te oud en te waardevol voor. Daarom hebben ze een bedrijf het vliegtuig na laten maken.
De special effects in de film zien er ook niet verkeerd uit. Bij het bombardement op Londen heb je het gevoel alsof het echte beelden zijn. Alles lijkt te kloppen, zoals de zoeklichten, de vliegtuigen en de ontploffingen. Ook het neerstorten van een bommenwerper is prachtig gedaan.

Zeker de moeite waard

Cinematografisch is er weinig op aan te merken. De shots zitten goed in elkaar. Vooral het eerste shot met de parachute is daar een goed voorbeeld van. Ook de kadrering was goed, maar dat was ook wel te verwachten van een film van Robert Zemeckis.
Kort samengevat is de film dus zeker de moeite waard om een keer te kijken, maar het kan zich totaal niet meten aan de echte toppers, zoals Letters from Iwo Jima en Saving Private Ryan, waar je ver in het verhaal gesleept wordt en de karakters van de film dieper worden uitgewerkt dan in Allied.
Voor 25 andere Tweede Wereld Oorlog films hebben wij een leuke special.