Akiba's Trip: Undead & Undressed Review

zondag, 19 oktober 2014 om 14:00
Met een titel als Akiba’s Trip: Undead & Undressed denk je misschien aan een game met sexy zombies. Dat is dit helaas niet. Akiba’s Trip is een game met sexy vampiers, want ja, die zijn ook ‘undead’. Zorgen deze ondoden nog voor een beetje opwinding of is Akiba’s Trip een slappe hap?
Voor wie het nog niet doorhad: Akiba’s Trip: Undead & Undressed is een game van Japanse makelij. Ontwikkelaar Acquire maakte recent nog de PlayStation Network game Rain, maar is vooral bekend van de Way of the Samurai serie. De studio is ook de maker van Akiba’s Trip dat in 2011 verscheen. Undead & Undressed is het vervolg op deze game dat deze maand is uitgekomen op de PlayStation 3 en Vita.

Vampiers strippen in Tokio

Akiba’s Trip: Undead & Undressed speelt zich af in de Akihabara wijk in Tokio, die vaak afgekort wordt tot Akiba. Deze wijk gaat er zwaar op achteruit omdat de stad vol zit met Synthisters. Dit zijn vampiers die in een laboratorium gemaakt zijn. In plaats van bloedzuigende monsters zijn Synthisters uit op levensenergie. Ze veranderen de bevolking van Akihabara in levenloze nietsnutten die maar wat afwezig voor zich uit staren.
Net als echte vampiers kunnen Synthisters niet tegen zonlicht. Het is de taak van Nanashi, de protagonist, om zoveel mogelijk vampiers aan direct zonlicht bloot te stellen. Dit doe je door ze letterlijk de kleren van het lijf te scheuren. Kort gezegd loop je de hele game door de stad om mensen tegen hun wil in hun kleren uit te trekken.
Als dat enigszins als een vermakelijke bezigheid klinkt dan ga je veel plezier beleven met Akiba’s Trip: Undead & Undressed. Je hoeft echter niet pervers te zijn om deze game leuk te vinden. Akiba’s Trip zit vol met verslavende gameplay, grappige side quests, een interessant verhaal en talloze verkleedpartijtjes.
Akiba's Trip... more like Akiba Strip

Buttonbashen met je broek op je enkels

Het overgrote deel van Akiba’s trip wordt in beslag genomen door vechtscènes. Nanashi patrouilleert de straten van Akihabara regelmatig en moet vrijwel iedere keer een paar Synthisters verslaan. Het vechtsysteem is makkelijk onder de knie te krijgen. Je gebruikt drie knoppen om de benen, de borst of het hoofd te raken. Wanneer je genoeg klappen uitdeelt, zal de kleding van je tegenstander steeds losser komen te zitten, zodat je het er makkelijker af kunt trekken.
Pas wanneer ieder kledingstuk weg is, win je de strijd – of verlies je, want de vampiers proberen jou ook uit de kleren te krijgen. Omdat je meestal door meerdere mensen tegelijk aangevallen wordt, is de gameplay af en toe wel eentonig omdat je steeds maar op dezelfde knoppen aan het drukken bent.
Gelukkig heeft Nanashi vrienden aan zijn zijde die graag meehelpen vampiers te verslaan. Veel skills hebben zijn vrienden niet, maar ze houden tenminste de vijand bezig, terwijl jij iemand anders in elkaar slaat. Met iedere vriend heeft Nanashi ook nog een speciale duoaanval die ontzettend veel schade doet en daardoor erg handig is voor het verslaan van eindbazen.
De vrouwelijke personages uit Akiba's Trip

Mmm… gebruikt ondergoed verzamelen

Na ieder gevecht loont het om de gevallen items op te rapen. Sowieso zul je altijd de wapens van je vijanden mee kunnen nemen, maar het wordt veel intiemer dan dat. Als je een lange stripcombo maakt, zullen je vijanden ook hun ondergoed verliezen. Wat daaronder zit, wordt gecensureerd maar je kunt wel genieten van hun achtergelaten ondergoed.
Ook shirts, broeken, rokjes, schoenen, petjes enzovoorts kun je aan je eigen kledingkast toevoegen. Na een paar uur spelen heb je al een interessante collectie opgebouwd. Je kunt op ieder moment een nieuwe outfit samenstellen. Het is verstandig om naar de sterkte van de materialen te kijken, maar het is ook leuk om Nanashi in een lolita pakje rond te laten lopen.

Shoppen in Akihabara

Nieuwe kleren zorgen ervoor dat je meer weerstand kunt bieden tegen vijandige aanvallen. In de vele winkels in Akihabara kun je nieuwe wapens en kleren kopen als je tussen alle loot niets interessants kunt vinden. Je kunt hier ook boeken kopen waarmee je je eigen skills kunt verhogen. Waar anders vind je een handleiding om rokjes af te trekken dan in Japan?
Deze power-ups heb je wel echt nodig verder in de game. De gevechten zijn op zich niet zo moeilijk, maar soms zijn er gewoon te veel vijanden om jezelf staande te houden. In één zijmissie moet je 48 leden van de bekende J-pop groep AKB48 verslaan. Dat is een heel tijdrovend gevecht en het is natuurlijk niet fijn als je na 45 leden in elkaar zakt, omdat je liever een rokje dan een stevige legerbroek met opvulling aanhebt.
Akiba's Trip kent unieke manieren om iemand uit te kleden

Wachten op locaties, karakters en humor

In Akiba’s Trip kun je een heel gedeelte van Akihabara verkennen, maar echt vloeiend verloopt die ervaring niet. De wijk is opgedeeld in een paar heel kleine gebieden en wanneer je te voet naar de andere kant van de kaart wilt, moet je iedere paar seconden weer een ladingsscherm trotseren. De ladingstijden zijn kort, maar het is nog steeds vervelend.
Na ieder laadscherm duurt het nog een hele tijd voordat het gebied zich vult met karakters. Vaak ben je al aan de andere kant van het gebied zonder iemand tegen te komen. Dat is vooral frustrerend wanneer je een specifiek karakter moet vinden voor een missie. Je kunt niets doen terwijl je wacht, behalve een beetje nutteloos rondjes lopen.
De Europese versie van Akiba’s Trip is volledig vertaald naar het Engels. Super handig, maar de meeste stemmen passen totaal niet bij de personages. De leesbare teksten staan vol met grappen, maar niemand lijkt de voice actors vertelt te hebben dat de zinnen humor bevatten. Iedereen klinkt gortdroog, op een enkeling na. Gelukkig kun je ook de Japanse stemmen met Engelse tekst kiezen.

Akiba’s Trip: Undead & Undressed is verrassend leuk

Akiba’s Trip: Undead & Undressed is een game met een vreemd concept, dat daardoor waarschijnlijk genegeerd wordt door een hoop gamers. Geheel terecht is dat niet. Akiba’s Trip is een vermakelijke game met leuke gameplay waar je met gemak tientallen uren mee bezig kunt zijn. Helaas is niet alles perfect en zul je soms moe worden van de repetitieve gameplay of vele laadschermen.