AiRace Speed Review

woensdag, 06 november 2013 om 15:00
Mensen met een beetje game-ervaring weten dat je voor een verslavende game geen ingewikkeld concept nodig hebt. Angry Birds, Candy Crush; het zijn twee titels die bij bijna iedereen bekend in de oren klinkt. Kleine spelletjes die simpel vermaak bieden. AiRace Speed voldoet aan alle eisen om in dit lijstje opgenomen te worden, maar weet de game ook interessant te blijven?
Dat de game kort is kun je al opmaken als je het kleine prijskaartje van de game bekijkt. De Nintendo eShop is een goede bron voor dit soort kleine vermaken, met zowel klassiekers als nieuwe games. AiRace Speed vraagt ook maar een kleine portie van je vrije tijd en de achttien levels vliegen voorbij.
Je algemene doel in de game is om met jouw zweefvoertuig een zo snel mogelijke tijd neer te zetten op het parcours. Deze banen bestaan uit smalle gangetjes met obstakels om het wat moeilijker te maken. In totaal mag je met vier verschillende voertuigen aan de slag en moet je proberen om op elk level een gouden ster te behalen.

Stroef begin

Heb je dat gedaan, dan ben je klaar met de game. Kort maar krachtig zou je dan zeggen. Helaas ligt het bij AiRace Speed iets ingewikkelder. In theorie klinkt de game best wel vet. In de praktijk heeft ontwikkelaar QubicGames echter een zwaar middelmatige game afgeleverd. Het spelen van de game is namelijk meer een last dan een plezier. Dit komt door de nogal houterige besturing van het spel.
Met het gebruik van de Circle Pad dirigeer jij jouw voertuig door de nauwe tunnels heen. Nou ja, dat probeer je. Meestal schram je met de zijkant van je vliegtuig tegen de muren aan waardoor je bijstuurt en uiteindelijk alle kanten opvliegt. Samen met de aanwezige turbo-knop zul je jezelf doodergeren aan de game en jouw stuurkunsten. Als chagrijnig worden op de game een van de prioriteiten zou zijn, zou AiRace Speed glansrijk geslaagd zijn.

Weinig kleur

Ook de eentonigheid van de game werkt hier aan mee. Alle levels die je tot je beschikking krijgt, zien er hetzelfde uit en soms krijg je het gevoel dat je dezelfde race gewoon nog een keer aan het doen bent. Kleuren als grijs en donkergrijs overheersen op je scherm. Wel handig, want jouw felgekleurde bolide wordt hierdoor beter zichtbaar.
En dat is een van de weinige dingen die de game goed doet. Het 3D-effect werkt namelijk heel goed voor een dergelijke racegame. Langs de obstakels vliegen ziet er vet uit, ondanks dat de muur aan alle kanten geschramd wordt, daarnaast geeft de snelheid soms zelfs een kleine voldoening.

Gefaald

Toch moet je je afvragen of je een game als AiRace Speed wel wilt spelen. Enfin, de prijs ligt laag en daarom is de hoeveelheid content ietwat schaars. Toch weet de game niet te overtuigen. Vooral de roestige besturing en de grauwe levels gooien roet in het eten. Het 3D-effect dat de 3DS biedt is heel goed geïmplementeerd, alleen is hetgeen waarnaar je kijkt iets minder mooi. AiRace Speed haalt gewoonweg niet het niveau dat het nodig heeft om op te vallen en dat is zeer spijtig.
Cijfer: 3