Air Conflicts Secret Wars Review

maandag, 25 juli 2011 om 17:00
De populariteit van de Tweede Wereldoorlog daalde de afgelopen jaren sterk, maar deze week kregen we nog eens een game binnen die je tegen de nazi's laat vechten. Of beter gezegd de Luftwaffe, want Air Conflicts Secret Wars zet je achter de knuppel van heel wat klassieke vliegtuigen.
Vorige week nog een impressie over Ace Combat Assault Horizon, vandaag de recensie van Air Conflicts Secret Wars. Ontwikkelaar Games Farm is een vrij nieuwe speler in de game-industrie en heeft in de loop der jaren al heel wat vlieggames gemaakt. De meeste van deze spellen waaronder Attack on Pearl Harbor zijn arcadegames en spelen dus vaak niet erg realistisch. Met Air Conflicts Secret Wars zou dat moeten veranderen, de game wordt namelijk omschreven als een simulatiegame. Maar kan een bedrijf, dat al meerdere arcadevlieggames heeft gemaakt, zomaar omschakelen naar een simulatiegame?
Wereldoorlogen
Het verhaal van Secret Wars vindt plaats tijdens de Tweede Wereldoorlog en draait rond DeeDee Derbec, een smokkelaarster en pilote die actief deel uitmaakt van het verzet. Samen met Tommy, een vriend van je vader, leg je de nazi’s het vuur aan de schenen. Deze momenten worden vaak afgewisseld met herinneringen van je vader die al tegen de Duitsers vocht tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op deze wijze kun je met vliegtuigen vliegen van beide periodes. Het verhaal neemt bij momenten interessante wendingen, maar het wordt wel erg zwak verteld. Tussen de actievolle missies krijg je een tekening te zien gevolgd door een vaak lang gesprek. De stilstaande beelden passen niet bij het geheel en door het zwakke stemmenwerk word je nooit diep in het verhaal gesleurd.
Geen simulatie
Zoals het een goede simulatie beaamt, zou het vlieg- en schietwerk niet al te eenvoudig mogen zijn maar je merkt al snel dat dit bij Secret Wars wel het geval is. Het vliegen is eenvoudig en je moet al erg vreemde dingen doen als je wilt crashen op de grond. Daarnaast bieden de tegenstanders erg weinig verzet. Voeg hier nog eens een systeem aan toe waardoor je cursor al van mijlenver automatisch op een tegenstander gaat staan en het geheel wordt wel erg simplistisch. Wie een uitdaging wil, zal zijn toevlucht moeten zoeken bij de hogere moeilijkheidsgraden.
Maar dit klinkt allemaal wel iets te negatief. Het vliegen is op zich wel leuk en de eerste uurtjes voelt het goed om al die Duitsers met heel wat gemak neer te halen. Eigenlijk is de gameplay dus zoals een goede arcadegame, en heeft het spel eigenlijk niets te maken met een simulatie. In het begin zul je wel door enkele saaie gebieden moeten vliegen, waarbij je eenvoudige en typische opdrachten moet uitvoeren. Vaak vlieg je gewoon van punt A naar punt B en krijg je onderweg te maken met vijandige piloten.
Verschillende vliegtuigen
Na deze eerste uren worden de missies gevarieerder en speel je steeds meer vliegtuigen vrij die allemaal andere statistieken en wapens hebben. Na een tijdje heb je een ruim aanbod aan vliegtuigen waaronder een Spitfire en een Me 262. Het is echter jammer dat vliegtuigen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog op dezelfde manier bestuurd worden. Het was leuker geweest als jachtvliegtuigen wat trager en onhandiger waren tijdens de missies in de Eerste Wereldoorlog. Maar dit is niet noodzakelijk slecht want de besturing werkt soepel en eenvoudig. Zeker geen minpunt wanneer je het spel bekijkt voor wat het echt is, een arcadegame. Daarnaast zul je al wat meer moeilijkheden ervaren wanneer je met een bommenwerper vliegt. Deze vliegen en draaien erg traag waardoor je minder snel vijandige piloten kunt raken. Op deze manier kun je het toch nog lastiger maken voor jezelf.
Op een bepaald moment worden de missies afwisselend en moet je locaties bombarderen, vliegen zonder gedetecteerd te worden en verrassingsaanvallen uitvoeren. Hierdoor blijf je toch maar verder spelen, mede doordat je graag een nieuw vliegtuig wilt vrijspelen of omdat je je statistieken wilt verbeteren. Nadat je enkele missies succesvol afrondt, krijg je de kans om je snelheid, geluk of sterkte te verbeteren. Zodoende word je steeds beter.
Sterke multiplayer
Als je dan na ongeveer zeven uur klaar bent met de singleplayer, kun je online de strijd aangaan in verschillende modi. Dit zijn allemaal herkenbare modi die we vooral in shooters terugvinden. Denk hierbij aan Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag en Destroy & Protect. De meest succesvolle hiervan zijn Team Deahmatch en Capture the Flag omdat teams hier goed moeten communiceren om tegenstanders van beide kanten aan te vallen. De vrijheid om ook van beneden of boven aan te vallen voelt enorm goed en je voelt je machtig wanneer iemand door jouw kogels is neergestort.
Prachtige landschappen
Air Conflicts Secret Wars is zeker niet de mooiste vlieggame wanneer je bijvoorbeeld dichter bij de grond vliegt, dan zie je namelijk dat bomen en voertuigen er soms nogal hoekig uitzien. Maar vanuit hoger in de lucht zijn de landschappen gewoon prachtig. Ook het schademodel van de vliegtuigen laat niet te wensen over. Maar de ontploffingen doen dat wel. Als je bommen op de grond laat vallen en bijvoorbeeld een tank opblaast, krijg je een vrij matige ontploffing te zien. Het geluid zit wel helemaal goed. Ronkende motoren, kogels die langs je heen vliegen en tanks die voorbij komen rollen, het klinkt allemaal zoals het hoort. Enkel het stemmenwerk is ronduit slecht. Zo’n vier mensen hebben de stemmen ingesproken van alle personages, en dan wordt het gewoon lachwekkend wanneer twee mensen duidelijk dezelfde stem hebben.
Gered door de multiplayer
Ontwikkelaar Games Farm heeft niet gebracht wat het had beloofd. Air Conflicts Secret Wars is geen simulatie, maar een actievolle arcadegame. Bereid je dus voor op soepele gameplay, te eenvoudige tegenstanders en flink wat actie. De singleplayer kent afwisselende missies, maar het verhaal blijft vaak achterwege door het zwakke stemmenwerk. De singleplayer is slechts een matig avontuur maar de multiplayer weet het geheel te verbeteren. Ook is de game op de PlayStation 3 en Xbox 360 in 3D te spelen en ondersteunt deze de PlayStation Move. Mede doordat je voor Secret Wars niet de volle pot betaalt en al voor 28,99 euro te verkrijgen is op Steam, zullen vliegfanaten hier zeker even zoet mee zijn tot er een grotere titel op de markt verschijnt, zoals Ace Combat Assault Horizon.