After Hours Athletes Review

woensdag, 18 januari 2012 om 18:00
Eind vorig jaar bracht Sony Move Mind Benders uit, een bundel met daarin drie titels afkomstig van de PlayStation Store. Het versmelten van Lemmings, Tumble en Echochrome II tot één product bleek een succes: XGN-redacteur Sebastiaan bestempelde het als de beste Move-titel op de markt. Inmiddels is het 2012 en is het tijd om het tweede bundelpakket aan de tand te voelen: After Hours Athletes.
Een globale blik op de productnaam doet vermoeden dat het hier om een intensieve sportgame gaat, overeenkomend met Move Fitness. Een nauwgezette blik veegt die vermoedens van tafel, want After Hours Athletes omhelst geen inspannende games, maar zogeheten ‘barsporten’. En aan welke drie sporten denkt een goed doordacht mens als hij of zij naar de kroeg gaat? Juist, aan darten (Top Darts, poolen (Hustle Kings) en bowlen (High Velocity Bowling).
Flegmatieke houding ontwikkelaar
Net zoals in Move Mind Benders zijn de aanwezige titels niet nieuw op de markt. Top Darts, Hustle Kings en High Velocity Bowling zijn respectievelijk al meer dan één jaar, twee jaar en vier jaar te koop via de PlayStation Store. Noemen ze dat niet mosterd na de maaltijd? Sony vindt van niet, daar ze met één belangrijke aanpassing komen: Move. Alle drie de games zijn via de bewegingsgevoelige besturing speelbaar. Rechtvaardigt dat het prijskaartje van 34,95 euro?
Om te beginnen biedt After Hours Athletes niets meer dan wat de drie losse games al boden, met als kleine toevoeging een digitale kroegomgeving waar je een keuze tussen de drie games kunt maken. Even leek Sony van de fouten in Move Mind Benders geleerd te hebben, waarbij de speler door het missen van een hoofdmenu de game in zijn geheel moest afsluiten als hij of zij tussen de games wilde wisselen.
De digitale kroegomgeving geeft echter ook hier hetzelfde probleem. Tezamen met de ellenlange laadtijden vormt het switchen een ellenlang proces en dat is in een bundelpakket eigenlijk onacceptabel. Daarbovenop had het After Hours Athletes beter gemaakt als er een combinatietoernooi van verschillende sporten aanwezig was. Dit getuigt gewoonweg van een flegmatieke houding die een game-ontwikkelaar onwaardig is.
Top Darts
In Top Darts probeert Sony de sport darten over te hevelen in virtuele vorm door een realistische besturing in de Move-controller te verwerken. De bedoeling is dat je de Move-controller als een echt dartpijltje vasthoudt en je de alom bekende gooibeweging richting het bord (je tv-scherm) maakt. Hoe hard Sony er ook aan gewerkt heeft; een realistische weergave van de echte sport is gewoonweg niet mogelijk. De Move-controller is onmogelijk als dartpijl vast te houden, waardoor je al snel op een andere manier staat te gooien.
Dit doet veel af aan de speelervaring. Want waarom zou je op een compleet andere manier in spelvorm darten, terwijl je op je slaapkamer een prachtig bord hebt hangen? Ook verloopt het gooien gewoonweg niet soepel en vergt het onnodig veel oefening. De controller ligt veel te los in je handen om nauwkeurig te kunnen gooien.
Enfin, gelukkig herbergt Top Darts een hoop content om de imperfecties te compenseren. Wat te denken van Stack Up, waarbij je vallende blokken wegspeelt door het nummer wat erop staat te gooien. Of de mini-games, die eigenlijk een vluchtpoging zijn voor de verschrikkelijke voice-over in de toernooi- en competitie-modi. De omroeper herhaalt continu wat hij zegt en daarnaast leent zijn stem zich totaal niet voor de sport.
Hustle Kings
In Hustle Kings staat het poolen, oftewel biljarten, centraal. Ontwikkelaar VooFoo Studios probeert in spelvorm echt alles uit de sport te halen. Dit doet zij door zoveel mogelijk varianten op het biljarten in Hustle Kings te verwerken, zoals 9-Ball, Killer, Black Ball en 8-Ball. Wat opvalt aan het poolen is dat de physics behoorlijk realistisch zijn. Het is van levensbelang met welke snelheid en op wat voor manier je de bal raakt, net zoals in de sport zelf.
De Move-controller reageert daarbij ook nog eens keurig op je zetten. Hoewel je net als bij Top Darts de biljartstok niet natuurgetrouw vasthoudt, werkt het een stuk prettiger dan bij de zonet besproken game. Daarnaast omvat Hustle Kings ook nog een online modus, waarbij je vrijwel alle modi tegen vrienden en onbekenden kunt spelen. Dit maakt het waarschijnlijk de beste poolgame tot op heden verkrijgbaar.
High Velocity Bowling
High Velocity Bowling bestaat al bijna drie jaar en daardoor is de kans groot dat de game te gedateerd is om nog van een goede Move-besturing voorzien te zijn. Die vermoedens berusten teleurstellenderwijs op de waarheid, want High Velocity Bowling kent een veel te eenvoudige besturing dat het spelen ervan nou eenmaal niet leuk maakt. Om te bowlen moet je simpelweg in de juiste positie staan om vervolgens de richting van je worp bepalen. Vervolgens moet je een zwaai geven met de Move-controller en de snelheid hiervan bepaalt hoe krachtig je worp is.
Verder probeert High Velocity Bowling realistisch te zijn door met facetten als verschillende ballen, banen en zelfs oliepatronen op de proppen te komen. Al deze mankementen maken de online modus van High Velocity Bowling eigenlijk overbodig. Het verbaasde ons niet dat de servers van de bowlinggame vrij verlaten zijn. Nee, High Velocity Bowling is zoals verwacht de minste van de drie titels in After Hours Athletes.
Mag schoenveters MMB niet strikken
After Hours Athletes is een collectie van drie games waarvan er eigenlijk één net een voldoende scoort. Dat maakt deze verzameling een tegenvaller en daarmee ook een voldoende onwaardig. Als Sony de mouwen had opgestropt en er één overkoepelend geheel van had gemaakt, dan was het misschien nog wel goedgekomen. Maar zonder pardon drie matig tot redelijke games in een bundelpakket stoppen is onvergefelijk. Tip: neem de volgende keer een voorbeeld aan Move Mind Benders en probeer het dan weer.
Cijfer: 5