Afro Samurai Review

vrijdag, 10 april 2009 om 17:00
Sinds enige tijd is er weer plek gemaakt voor een op anime gebaseerde game die potentie bezit. Stem-acteur Samuel L. Jackson steelt overduidelijk de show met zijn aanwezigheid in de game, maar is dit genoeg om de overzetting van animé naar een game goed te laten verlopen?
Je hoeft je niet te schamen als de term 'anime' niet gelijk een belletje bij je doet rinkelen, want deze Japanse tekenstijl uit het Verre Oosten is helaas in Nederland en omstreken nog niet zodanig geïntegreerd als in sommigen landen. Want zeg nu zelf, toen jij vroeger ongetwijfeld de legendarische serie Pokémon bekeek, wist je zeker niet dat je naar een anime aan het kijken was?
Afro Samurai beslist niet voor de jonge gamer
Nu is Afro Samurai een anime weggelegd voor de ietwat oudere kijker, en deze serie ontkracht dan ook gelijk één groot vooroordeel wat de meeste mensen hebben met anime, namelijk dat het te kinderachtig zou zijn aangezien de eerste ervaring van de meesten gelijk al met een serie zoals Pokémon was, wat uiteraard door sommigen bestempeld wordt als kinderachtig.
Afro Samurai is een gewelddadige, bloedstollende en misschien ietwat pornografisch getinte 'Hack 'n Slash'-game over niemand minder dan Afro Samurai, een Oosterse zwaardvechter. Het is zijn doel om de moordenaar van zijn vader te vinden, en aan het begin van de game krijgt Afro dan ook een idee waar de dader zich bevindt.
Afro Samurai Screenshot 101795 Afro Samurai Screenshot 101793 Afro Samurai Screenshot 101791
Geen vernieuwende elementen in Afro Samurai
Op het gebied van gameplay biedt Afro Samurai niet veel vernieuwing in verhouding tot andere games uit hetzelfde genre. Door het uitvoeren van verscheidene combo's wordt iedere tegenstander letterlijk een kopje kleiner gemaakt, aangezien alle ledematen van de tegenstander met een paar slagen van het zwaard loskomen.
Eén nieuwe toevoeging is de zogeheten focus modus. Deze modus geeft Afro de mogelijkheid om wat gedetailleerdere combo's de tegenstander af te maken, en zorgt ervoor dat je even rustig de situatie kunt bezichtigen, omdat de tijd wordt vertraagd tijdens het inschakelen van deze modus.
De game kent een strakke soundtrack met veel hip-hop beats, die zodoende het bloed van de gamer doet stollen tijdens het gamen. Op exact de juiste momenten knalt deze muziek uit je boxen, en het levert een zeer actievol resultaat op.
Afro Samurai Screenshot 101784 Afro Samurai Screenshot 101776 Afro Samurai Screenshot 101780
Het ontbreken van een HUD kent zijn nadelen
Het ontbreken van een HUD (head's up display) zou de game een filmisch gevoel moeten geven, wat tijdens de animé altijd present is. Het tegendeel is echter waar, want tijdens het opstarten van de game ervaar je het missen van de HUD eerder als een fout in het spel dan een spelelement, omdat er te weinig indicaties worden aangegeven voor heel veel context gevoelige scènes.
Dit geldt ook tijdens de zwaardgevechten. Slechts het steeds rood worden van een tegenstander is de indicatie dat deze op het punt staat om het loodje te leggen. Tijdens een intensief gevecht waarin de speler tegenover meer dan tien tegenstanders staat, is het in de hitte van de strijd erg moeilijk om onderscheid te maken tussen deze 'gemarkeerde' tegenstanders. Wat daarom weer zal resulteren in het verliezen van het gevecht - simpelweg omdat je niet snel genoeg kunt zien welke tegenstander er nu gewond is.
Afro Samurai Screenshot 101711 Afro Samurai Screenshot 101715 Afro Samurai Screenshot 101713
Grafisch top, maar slordig
Deze slordigheid zet zich door naar de graphics. Er wordt veel gebruik gemaakt van donkere kleuren, en het scherm wordt vaak rijkelijk gevuld met bloed. Een minpunt is echter dat het spel vol zit met grafische beperkingen, aangezien je in vele gebieden te maken krijgt met de 'onzichtbare muren', waardoor je bij sommige plekken niet kunt komen waarvan het wel lijkt dat je daar kunt komen.
Gelukkig is de game door zijn cell-shaded graphics trouw gebleven aan de stijl die de serie heeft neergezet. Dit doet dan toch even de eerdere slordigheden vergeten. Ook het ontbreken van een HUD en de irritaties die daarbij komen vergeten we, al dan voor een kort moment, want hierdoor worden de graphics erg mooi in beeld gebracht.
Kort gezegd is Afro Samurai enkel voor de liefhebber van de serie. Het spel bevat veel herkenbaarheden, en is daarvoor voor iedere gamer én animé liefhebber misschien dan toch een reden om deze game op te pakken, omdat het verhaal op een dusdanig niveau wordt uitgelegd dat gelijk is aan de serie. De overzetting van anime naar game is in het geval van Afro Samurai dan ook gedeeltelijk gelukt, en het is alleen de vraag of jij van dit soort games houdt. Zo ja, dan is Afro Samurai een bloedbad wat bij jou goed in de smaak valt.
Cijfer: 6.8