A Haunted House 2 Review

door ana-nl
vrijdag, 09 mei 2014 om 12:00
Een nieuwe komedie- en horrorfilm verrijst uit de dood. A Haunted House 2 is het vervolg op de gelijknamige film die in 2013 uitkwam. Het vorige deel werd volledig afgekraakt door meerdere recensenten, maar toch was de film een enorm succes onder het bioscooppubliek. Gaat de geschiedenis zich met deel twee herhalen of weten regisseur Michael Tiddes en producent Marlon Wayans ons te overtuigen met een lachwekkende horrorfilm?
Het verhaal draait om Malcolm (Marlon Wayans) die een nieuw leven probeert op te bouwen. Hij wil met een schone lei beginnen nadat zijn ex-vriendin, Kisha (Essence Atkins), behekst is geraakt en niet veel later overlijdt bij een auto-ongeluk. Zijn nieuwe vriendin is Megan (Jaime Pressly) en samen met twee kinderen trekt Malcolm in een nieuw huis. Al snel gebeuren er rare dingen in zijn leven. Als eerste wordt de hond van het gezin geplet. Daarna vindt hij een doos met gruwelijke videobanden en een lugubere speelpop. Alsof dat niet genoeg is, heeft de schoonzoon een denkbeeldige vriend en is de schoondochter (Ashley Rickards) gehecht aan een vreemde kist.

Horrorfilms afkraken

Wat je vaak bij komedie- horrorfilms ziet, is dat de film eigenlijk een parodie is op één of meerdere horrortitels. Dit zagen wij ook al in A Haunted House met talloze referenties aan Paranormal Activity en het tweede deel is daar absoluut geen uitzondering op. The Conjuring, The Last Exorcism en Sinister worden één voor één flink onder handen genomen in diverse scènes waarin de titels volledig belachelijk worden gemaakt.
Net als bij Paranormal Activitiy hangen er door het hele huis camera’s. Het geeft je een Big Brother-gevoel, maar je hoeft je met al die camera’s niet ongemakkelijk te voelen. Al snel duiken de andere verwijzingen in de film op. Megan vindt op zolder een enge pop en bij sommige filmliefhebbers brandt direct het licht. Het is Annabell uit The Conjuring, maar in tegenstelling tot de gruweldaden uit de originele film wordt zij hier minutenlang door Malcolm op het bed verkracht in een heftige seksscène.

Teveel van het goede

Je moet het maar leuk vinden om seks te hebben met een pop. De hierboven genoemde scène is voor een paar seconden wel grappig om naar te kijken, maar Malcolm blijkt er maar geen genoegen te krijgen en dat is iets wat je in de hele film terugziet. Hij gaat te lang door met bepaalde grappen, waardoor het niet meer leuk is om er naar te kijken. Je moet namelijk altijd op het juiste moment afsluiten, maar het lijkt alsof deze cabaretier niet te stoppen is.
Wanneer het hondje van het gezin de dood vindt door een vallende kluis, slaan alle stoppen bij Malcolm door. Hij schreeuwt het uit van verdriet en roept: “Bel 112, zeg dat de hond blank is, de hond is blank!” De grap is zelf wel oké, maar daarna gaat het geschreeuw van de man verder. Tot aan de begrafenis van het hondje toe hoor je alleen maar gekrijs uit zijn mond. Het is ondertussen wel mooi geweest met dat gejank, want nu doet het afbreuk aan de scène.

Smerige boel en flauwe humor

Toen A Haunted House uitkwam werd het door recensenten beoordeeld als één van de slechtste films van 2013. Op de website van Metacritic heeft de film een twee als gemiddelde. Toch was de film zeer succesvol, want het heeft een omzet behaald van zestig miljoen Amerikaanse dollars. Zoals het er nu naar uitziet geldt dit ook voor deel twee. Het roept bij velen vraagtekens op, want wie wil naar een slechte film? Uiteraard hangt het van je eigen smaak af of je een film als deze wel of niet leuk vindt, maar daarnaast zijn er ook andere factoren die een rol spelen.
Het ligt er natuurlijk maar net aan of je de humor kan waarderen. Naast de smerige scènes, zit het hier vol van de flauwe grappen die vaak gebaseerd zijn op ras en cultuur. De Mexicaanse buurman Miguel (Gabriel Iglesias) moet het een aantal keer ontgelden als Malcolm hem om hulp vraagt. De Mexicaan maait in het begin vrolijk het gras in zijn tuin en zijn nieuwe buurman vraagt of hij ook zijn woonerf kan onderhouden in de veronderstelling dat Miguel een tuinier is. Hierna volgt er een verontwaardigde reactie van Miguel. Zulke humor spreekt blijkbaar een groot bioscooppubliek aan en in zekere zin is het ook vermakelijk tot aan een bepaalde grens.

A Haunted House 2 maakt het niet waar

De parodieën op verschillende horrorfilms pakken goed uit, maar bij sommige grappen gaat de film te lang door. Het lijkt alsof Marlon Wayans niet weet wanneer hij moet stoppen, want op een gegeven moment is de gein er wel vanaf. Daarnaast moet je maar net de smerige humor en flauwe moppen leuk vinden. De film had een breder publiek kunnen aanspreken als de grappen gevarieerder waren geweest en niet telkens om hetzelfde draaien. A Haunted House 2 is daarom een matige film die zijn potentie niet weet waar te maken.
Cijfer: 5.5