XCOM Enemy Within Preview - Méér aliengespuis!

Preview
woensdag, 11 september 2013 om 16:00
xgn google image
Langzaam maar zeker verwerft XCOM weer een belangrijke positie in de game-industrie. Na jarenlange radiostilte sloeg de buitenaardse franchise vorig jaar keihard terug met XCOM: Enemy Unknown, op XGN uitgeroepen tot de strategietitel van 2012. Pas geleden kwamen de makers van Firaxis met The Bureau: XCOM Declassified, waarin we in derdepersoons perspectief het aliengespuis uit de weg moest ruimen. Een redelijke shooter, maar qua kwaliteit lang niet zo sterk als Enemy Unknown. Later dit jaar krijgt dat spel terecht een vervolg in de vorm van een uitbreiding: Enemy Within.
Zowel op XGN als bij de strategieliefhebbers raakte XCOM de juiste snaar. Een strategisch diepgaande en goed doordachte game met een enorme herspeelbaarheid, die met succes gemoderniseerd is zonder het concept uit de jaren negentig te vernielen. Toch verkocht de strategiegame niet bijster veel. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: daar gaat deze uitbreiding niets aan veranderen. Enemy Within borduurt enkel voort op het succes van diens origineel, zoals wel vaker het geval is met een uitbreiding. Dus enkel nieuwe wapens, vijanden, klasses en levels zijn aanwezig. Vond je Enemy Unknown dus niets, dan kun je eigenlijk net zo goed stoppen met lezen.
Maar wie verzot is op de strategiegame, zal zijn geluk niet op kunnen. Uit onze speelsessie op de Gamescom blijkt dat Enemy Within een keurige uitbreiding wordt. Door een aantal toevoegingen weet de ontwikkelaar een frisse wind door het spel te waaien. Zo versterken krachtige MEC-soldaten in enorme exoskeletten het leger in Enemy Within. Deze eenheden zijn qua grootte en kracht de nieuwe toppers van XCOM. Ze dragen een enorm wapen (de minigun) die vooral van korte afstand de vijanden vaak in één beurt uitschakelt. Daarnaast kunnen ze met hun stalen vuisten fatale klappen uitdelen aan nabije vijanden en kunnen ze beschutting vernielen. Dat bleek heel handig te zijn.
Wees zélf de alien!
Keerzijde van de medaille is dat de MEC-soldaat nergens kan schuilen. Dit brengt weer nieuwe tactische elementen met zich mee. Immers: waar laat je deze krachtpatsers in de heetst van de strijd? Ga je alleen met hem op pad of zorg je ervoor dat hij van alle kanten ondersteuning heeft? Zijn gun is in ieder geval krachtig genoeg om een aantal vijanden makkelijk te doden. Dit wapen is gelukkig niet het enige dat het arsenaal versterkt. Zo krijgen alle eenheden de naaldgranaat: een granaat met een groter bereik dan zijn reguliere broer. Vijanden die zich schuil houden, kunnen echter niet geraakt worden. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om granaten strategisch te gooien.
Wat betreft tactiek gaat Enemy Within nog een stukje verder. Want – zoals de titel al een beetje verklapt – krijg je met de uitbreiding de mogelijkheid om je eenheden van genetische modificaties te voorzien. Oftewel: je maakt gebruik van alientechnologie om de strijd tégen de aliens in je voordeel te beslechten. Hierbij geldt de spreuk: ‘If you can’t beat them, join them’. Het maakt van je leger een soort superleger. Zo kan je sluipschutter nu voortaan tegen muren op rennen, waardoor hij of zij op plekken kan komen die vooraf ontoegankelijk waren. Bovendien zorgt het voor wat snelheid in de spelsessies. Die ladder is namelijk niet eens meer nodig. Omlopen hoeft dus niet meer.
In Enemy Within krijgt de speler te maken met Meld: een waardevolle resource die slechts tijdelijk op te rapen is. Dit zorgt voor een soort van ratrace tijdens de oorlog: wie krijgt het materiaal eerder en kan met dat geld krachtige nieuwe dingen kopen? Risico nemen loont in deze uitbreiding, iets waar Firaxis ook naar streefde. Niet altijd dat trage dat de boventoon voert: oorlogen mogen ook wel eens snel beslist worden. Het is overigens niet bekend of Enemy Within een nieuwe, uitgebreide verhaalmodus zal kennen. Vooralsnog zijn we enkel met de multiplayer aan de slag gegaan. Daarnaast houdt Firaxis de lippen stijf op elkaar.
Lijkt op een keurige expansie
Enemy Within is een uitbreiding pur sang. Het voegt vooral heel veel nieuwe dingen toe om de originele gameplay te verfrissen. De MEC-soldaten lijken handig van pas te komen, alsook de alientechnologie die je nu ook voor het eerst in je voordeel kunt gebruiken. Wat de levels betreft zullen we nog even moeten afwachten, maar het is te hopen dat ze meer variatie en afwisseling bieden dan in het origineel. Telkens weer vechten in grauwe en koude omgevingen is niet altijd even prettig. We zullen het in november zien of Enemy Within genoeg in zijn mars heeft.

Populair Nieuws