X-Men Destiny Preview

Preview
zaterdag, 10 september 2011 om 16:30
xgn google image
Dit jaar heb je wellicht genoten van X-Men: First Class. Een ontzettend goede, sterke film die het ontstaan van de X-Men liet zien. Het leuke is dat we binnenkort weer kunnen gaan genieten van een nieuwe X-Men, maar dan in vorm van een game: Destiny!
Het is aan ontwikkelaar Silicon Knights de taak om van X-Men Destiny weer een vanouds lekkere actie game te maken. Dat is Raven Software met X-Men Origins: Wolverine in ieder geval wel gelukt, gezien de 7,7 die het spel kreeg.
Drie nieuwe mutanten
X-Men Destiny is een compleet nieuw verhaal in het universum van X-Men. Terwijl Professor X uitgebonjourd is, zijn de spanningen tussen de X-Men en de Purifiers opgelopen. Verrassend genoeg worden de Purifiers niet geleid door Magneto, de grote vijand in de X-Men franchise. Nee, het is een groep die de X-Men goed heeft weten te raken. Zo is onder andere Gambit tot de conclusie gekomen om uit de X-Men te stappen en zijn eigen pad te gaan, omdat hij het gevaar van de Purifiers te groot vindt.
Ga je dan aan de slag met de welbekende X-Men om de Purifiers te verslaan? Nee, je krijgt te maken met drie nieuwe hoofdpersonages. Dat zijn Aimi Yoshida, een meisje die schijnbaar elektrische krachten heeft; Adrian, een jongen die wraak zoekt vanwege zijn vaders dood; en Grant Alexander, een populaire, sterke jongen die het altijd maar makkelijk heeft gehad. Aan het begin van het spel kun je kiezen met welk personage je wilt spelen – elk persoon heeft zijn eigen, uniek verhaal. Daar komt ook nog bij dat je keuzes in het spel het verhaal enigszins zal beïnvloeden. Hoe unieker wil je het hebben?
Unieke krachten
Tevens heeft elk persoon ook nog zijn eigen, unieke krachten. Aan het begin van het spel kun je kiezen welke kant je hiermee op wilt gaan. Zo kun je kiezen voor Density Control, waardoor je personage heel erg sterk en krachtig wordt. Of wat dacht je van Energy Projection; heel erg handig voor de personen die van buitengewoonlijke krachten houdt. Dan is er ook nog de Shadow Matter, een core power die ervoor zorgt dat je heel snel en sneaky wordt. Altijd handig voor de mensen die bij Tempo Team werken.
Deze krachten kun je vervolgens in het spel verbeteren met de zogenaamde X-Genes. Het klinkt heel bijzonder, maar dat is het in feite niet. Het is namelijk een gewoon upgrade systeem, dat ervoor zorgt dat je krachten op een gegeven moment beter worden. Tevens kun je met je verdiende X-Genes nieuwe krachten en wapens krijgen, waardoor het spel vanzelf meer variatie in de gameplay zal bieden.
Niet boeiend
Klinkt dus niet bijster bijzonder, en dat is het ook niet. Silicon Knights hoopte de gameplay van X-Men Destiny enigszins uitdagend te maken, maar dat is het niet. Ook al krijg je de vrijheid om je eigen speelstijl te hanteren – het blijft toch niet zo heel erg boeiend. Het voelt gedateerd aan, het speelt als een gemiddelde actie game en weet weinig liefhebber opgewonden te maken. Telkens op dezelfde knoppen drukken is niet vermakelijk. Je wil ook wat beleven in het spel, maar X-Men Destiny kan je niet raken. Helaas, maar waar.
Niet om aan te zien
Dan moet er ook nog gezegd worden dat het spel er eigenlijk helemaal niet goed uitziet. Het ziet eruit als een gemiddelde Wii game, en dat is voor een titel die op de PlayStation 3 en Xbox 360 wordt uitgebracht geen goed nieuws. Dit had echt heel veel beter gekund. Op de screenshots ziet het er misschien nog oké uit, maar als je het zelf speelt zul je wel merken dat dit het lelijke eendje is.
Teleurstellend
Het moet helaas gezegd worden: X-Men Destiny gaat waarschijnlijk geen indruk maken. Dat is bijzonder jammer, aangezien het vorige deel in de X-Men franchise juist een heel indrukwekkend spel was. Tot nu toe weet X-Men Destiny dus niet te boeien, mede dankzij de standaard gameplay en de weinig uitdaging. Jammer.