Als je van MMO’s houdt, ben je misschien al bekend met
Black Desert, van de Koreaanse ontwikkelaar
Pearl Abyss. Met Crimson Desert breidt de studio nu uit naar single-player games. Of dat een beetje wil lukken, mochten we even uitproberen op
gamescom.
Sommige game studio’s zijn goed in één heel specifiek genre. Maar je ziet ook vaak dat het bij een studio na een tijdje kan gaan kriebelen om iets anders te doen. Zo’n 10 jaar na de release van de MMO Black Desert, heeft
Pearl Abyss besloten dat het tijd wordt voor een single-player, action-adventure, open world game. Hij heet Crimson Desert, een overblijfsel van toen het een Black Desert-prequel was: inmiddels is het een op zichzelf staande game.
Crimson Desert was deels speelbaar op gamescom en we hebben de kans gekregen om de controller even ter hand te nemen. Daarmee hebben we geen indruk gekregen van alle aspecten van de game: de demo draaide uitsluitend om combat. Wat er te beleven is wanneer je de wereld verkent, zal op een later moment moeten blijken.
We kunnen wel zeggen dat de combat op zichzelf voor sommige mensen een reden kan zijn om de game te spelen. We krijgen namelijk sterk de indruk dat Pearl Abyss hoopt een publiek aan te spreken dat wel in is voor een uitdaging. Crimson Desert is geen game waarin je gemakkelijk kunt winnen door herhaaldelijk op de aanval-knop te drukken.
Leren spelen
Wie goed wil worden in deze game zal moeten leren hoe hij werkt, of er een gevoel voor moeten krijgen. In onze tijd met de demo viel het alleen een beetje tegen hoe goed dat wilde lukken. Andere spelers zullen dat natuurlijk anders ervaren, maar er waren ook zeker manieren waarop Crimson Desert in onze optiek nog een beetje tekortschoot.
Zo hebben we ons tijdens de speelsessie geregeld afgevraagd of een parry van een inkomende aanval was geslaagd of niet. Een aanval pareren werkt, zoals in zoveel games, door eerste te blokkeren en vervolgens aan te vallen. Qua timing hebben we zowel met het blokkeren als de daaropvolgende aanval van alles geprobeerd, maar het werd nooit duidelijk of een parry succesvol was of niet.
Andere games geven een succesvolle parry aan met een geluidseffect, of iets visueels zoals een paar tellen slow-motion. Crimson Desert hoeft niet per se te doen wat andere games doen, maar iets meer feedback vanuit de game had enorm geholpen wat betreft het leren van de game, of het nu gaat om parry’s of andere geavanceerde moves die verschillende gameplay-video's graag laten zien.
Een wervelwind aan aanvallen
Jezelf staande houden is niet makkelijk in Crimson Desert. Geregeld is een aanval van een vijand zo sterk dat je tegen de vlakte gaat. Op zich niet erg, maar je herpakken lukt vaak pas als de volgende aanval waarmee je tegen de grond gaat een paar millimeter van je verwijderd is. Vijanden komen met het ene salvo na het andere en geven je het liefst geen kans om een beetje terug te krabbelen.
Goed, Crimson Desert wil het je niet te makkelijk maken, dat kunnen we nog wel waarderen. Helaas komt sommige moeilijkheid toch van dingen die onbedoeld aanvoelen, zoals een camera die niet meewerkt. Als een vijand je in een ongelukkig hoekje weet de duwen, kan het zijn dat je even helemaal het zicht kwijt bent op waar je bent en het niet makkelijk lukt om de camera weer goed te zetten. Dan is het ook lastig om een aanval te ontwijken.
Over zicht gesproken, het komt vaker voor dat je even niet weet waar je naar kijkt. Als je health laag genoeg is, kleurt het scherm langzaam rood, alleen is dat effect net sterk genoeg dat het ook je zicht belemmert. In situaties waarin we tegen meerdere menselijke vijanden vochten, waren we af en toe ook kwijt welk van deze in het bruin geklede krijgers eigenlijk ons personage was.
Meer tijd in de oven?
Heeft Crimson Desert meer tijd in de oven nodig, of hebben wij meer tijd nodig met Crimson Desert? Misschien is het een combinatie van beide. Een deel van de moeilijkheden die we hadden met de game kan wegvallen als we wat meer tijd hadden om het combat-systeem en de verschillende moves geleidelijk aan onder de knie te krijgen. We nemen tenminste aan dat dat in de volledige game wat meer stapsgewijs gaat.
Maar de perikelen met de camera en de overweldigende rode waas voelen toch als iets waarbij vooral meer ontwikkelingstijd de oplossing kan zijn. Gelukkig heeft de game die nog: hij komt pas ergens in 2025 uit.
Vooralsnog zijn we niet direct overtuigd van Crimson Desert, maar de game afschrijven is zeker niet aan de orde. Daarvoor hebben we nog niet genoeg gezien. Laten we ook niet vergeten dat er heel veel aspecten van de game zijn waar we in een combat-demo überhaupt nog niet aan hebben kunnen proeven.