Soms zijn games zo uniek qua uiterlijk, zó verfrissend dat één blik meteen zorgt voor een verliefd gevoel. Dit brengt Unravel te weeg, een game met een bijzonder hoofdpersonage dat op trektocht gaat in Zweedse omgevingen. Lees in deze Unravel preview onze bevindingen van dit wollige avontuur.
Ja lieve mensen, let op Unravel. Want dat belooft een pareltje te worden. We checkten de game op
gamescom in de gangen van
EA. Daar waar grote namen stonden als
FIFA 16,
Star Wars Battlefront,
Mirror’s Edge en
Need for Speed. Een game heeft niet per se een grote naam nodig. Unravel is klein, maar o zo fijn!
In de game bestuur je een rood mannetje, Yarny, dat helemaal opgebouwd is uit garen. Een bolletje wol dus, maar geheel anders dan een Yoshi in
Yoshi’s Woolly World. Want de puzzels die je opgedragen krijgt, moet je in z'n geheel met je eigen lichaampje oplossen. De titel doet zijn naam dus eer aan: Unravel.
De schattige versie van Tarzan
De kunst is om continu puzzels op te lossen met touw. Dat touw komt bij jou vandaan. Zo kun je als een Tarzan heen en weer slingeren, niet aan een liaan, maar aan rood touwtje, afkomstig van jouw lichaam.
Wil je ergens omhoog klimmen, dan gebruik je een touwtje. Wil je naar beneden, dan gebruik je een touwtje. Kortom, waar je je rode stappen ook zet, overal heb je je eigen lichaam nodig. De puzzels en oplossingen liggen daarbij niet altijd voor de hand en op het eerste oog lijkt Unravel dan ook een goed doordachte
puzzelgame te worden.
Je eigen gereedschap in elkaar knutselen
Als je in een bos loopt en bij een plasje water belandt, rest er niets anders dan elders wat appels te verslepen. Zodra je die in het water gooit, dan kun je daar weer op springen, nietwaar? Zeker wel. Maar die appels moet je eerst zien te vervoeren. Dat doe je door tussen twee punten touw te spannen waardoor je als het ware een brug maakt.
Ook hebben we stukken gezien waarbij je in een level omhoog moet. De enige optie was een trampoline bouwen. Hoe? Simpel. Tussen twee punten een stuk touw spannen en voilà: je hebt een trampoline.
Smaakt nu al naar veel meer
De creativiteit die Unravel in zich heeft wat we nu kort gezien hebben op gamescom doet ons verlangen naar meer, veel meer. Bovendien is er elke keer een uitdaging, omdat je niet onbeperkt touw hebt. Eigenlijk is het net een schaakspel waar je mee bezig bent: als je een aantal stappen vooruit denkt, ben je vaak beter af.
Dat geldt zeker voor Unravel, want als je verkeerde handelingen uitvoert, is je touw op, loop je als een dun teer poppetje rond en kun je niets meer doen. Gelukkig is hier over nagedacht door de ontwikkelaar. Want juist op die momenten kun je een knop ingedrukt houden en een stuk even opnieuw doen. Vrees dus niet dat je straks met controllers gooit uit frustratie. Unravel wordt uitdagend, maar op een leuke manier.
Unravel preview - Ongeduldig wachten op dit wollige spektakel
Naast de toffe puzzels valt vooral de uitstraling op. De makers zijn opgegroeid in het Noorden van
Zweden en die omgevingen zijn gebruikt in Unravel. Als je uit Nederland komt, kun je alleen maar dagdromen van de natuurlandschappen die daar normaal zijn. De bomen, de meren; al die prachtige natuur zie je in Unravel terug. Het heeft een betoverend effect.
Want het manentje loopt steeds door die Zweedse omgevingen. De enige vraag is even hoe lang de game gaat duren. Want hij gaat rond de twintig euro kosten en de vraag hoe het is met de prijs-kwaliteit-verhouding valt nu niet te beantwoorden. Maar losgezien hiervan heeft Unravel nu al een plaatsje in ons hart!