Er zijn games zonder combat, maar je moet je wel heel strak bij één bepaald genre houden wil je als gamer nooit iets spelen waarin je af en toe moet vechten. Hoe dat vechten uiteindelijk werkt en hoe complex het is, verschilt alleen sterk per game.
Unknown 9: Awakening is voor wie graag een eigen aanpak verzint.
Wanneer je een vijand tegenkomt in een game, hoef je niet altijd heel hard na te denken over wat je nu gaat doen. In veel titels is het een kwestie van je wapen trekken en afrekenen met de vijand. Andere titels laten je zelf nadenken over de beste manier om de situatie aan te pakken. Wie Unknown 9 Awakening speelt merkt snel genoeg dat je je hersenen niet uit kan zetten bij het spelen van deze game.
Hoofdpersoon Haroona heeft namelijk een aantal bijzondere krachten. Zij heeft de gave dat ze de Fold, een dimensie die met de onze overlapt, kan betreden. Die gave kan ze op verschillende manieren inzetten wanneer ze met vijanden te maken heeft.
In hun schoenen
De meest prominente manier die wij meemaakten toen we met de game aan de slag mochten, was de “Step” vaardigheid. Hiermee kan Haroona zich verplaatsen in een vijand om hem een actie uit te laten voeren die in het voordeel van de speler werkt. Je kunt een vijand bijvoorbeeld laten schieten op een andere vijand.
Als je er genoeg energie voor hebt, kun je zelfs meerdere keren een Step uitvoeren voor je terugkeert naar het lichaam van Haroona. Zo kun je een kettingreactie in gang zetten, die aardig destructief kan zijn. En dat is niet alleen omdat je vijanden tegen elkaar kunt laten vechten.
Je kunt namelijk met een vijand die je via Step hebt bezeten niet alleen andere vijanden aanvallen, maar ook voorwerpen in de omgeving breken. Op die manier kun je vuur of gifgas verspreiden om meerdere vijanden tegelijk flink schade te laten oplopen. Dankzij Steps kun je dus heel wat schade aanrichten, zonder dat Haroona ook maar één vijand hoeft te slaan.
Het geeft je energie
Maar er zijn grenzen aan wat je kunt bereiken met Steps en andere Fold-gerelateerde krachten. Ze kosten namelijk een bepaalde energie en die moet je aanvullen door ouderwets met een vijand op de vuist te gaan. Het is een systeem dat je kunt kennen uit verschillende games, zoals bijvoorbeeld
Marvel’s Spider-Man.
Een lichte aanval vult je energie voor speciale moves aan, maar is verder niet bijzonder effectief. Een zware aanval daarentegen, kun je gebruiken om een soort block-meter van je vijanden te vullen. Als die vol is kun je een extra sterke aanval uitvoeren, waarmee veel vijanden in één keer uitgeschakeld zijn.
Op afstand of dichtbij
Dankzij de Fold heeft Haroona ook een zekere mate van telekinesis. Zodoende kan ze vijanden naar zich toe trekken om ze te slaan, of de eerder genoemde voorwerpen die brand stichten of gif verspreiden van een afstand activeren, zonder dat er een Step nodig is. Een Step is vaak toch tactisch handiger, mede omdat je nog meer afstand kan bewaren tot het vuur dat ontstaat, maar er zijn dus nog meer mogelijkheden om je omgeving in je voordeel te gebruiken.
Effectief vechten lijkt voor een groot deel een constante afweging tussen afstand bewaren of van dichtbij op de vuist gaan. De krachten die Haroona aan de Fold ontleent zijn de beste manier om veel vijanden uit te schakelen, maar dan moet je wel je energie op peil houden. Al kunnen we ons zo voorstellen dat een geslaagde ketting Steps in handen van een goede speler zo effectief kan zijn dat ouderwets knokken een wat kleinere rol krijgt.
Helemaal niet op de vuist?
Er is trouwens ook nog de mogelijkheid om stealth toe te passen. Je kunt bijvoorbeeld iets gooien om vijanden af te leiden en zelfs onzichtbaar worden voor stille takedowns. In onze beleving was het alleen vrij lastig om onopgemerkt te blijven, al kan dat zijn omdat het level misschien minder geschikt was voor stealth, of zelfs omdat we simpelweg niet veel tijd hebben gehad om goed te worden in de game.
Voor zover we nu kunnen beoordelen, heeft Unknown 9: Awakening je zeker iets te bieden, als je van combat houdt waarbij je je omgeving en energiemeters in de gaten moet houden. Gevechten vragen dat je snel nadenkt over je situatie en iedereen zal ze anders beleven. Hoe het jou vergaat kun je vanaf 18 oktober uitvinden wanneer de game verschijnt voor
PlayStation,
Xbox en
PC.