Total War Battles: Shogun Preview

Preview
zaterdag, 17 maart 2012 om 19:45
xgn google image
De Total War franchise is erg geliefd onder strategiegamers. Onze Joeri beloonde onlangs de eerste uitbreiding op deeltje twee in deze serie met een welverdiende 9,0. SEGA werkt ook aan een iOS- en Android-versie van het spel. Als dat maar goed gaat!
De Total War serie staat bekend om haar diepgang, iets wat op de PC erg lekker werkt. Om met succes de franchise naar de iPad en iPhone over te brengen, is SEGA begonnen aan een nieuwe franchise binnen het Total War universum. De nieuwe franchise gaat schuil onder de naam Total War Battles. Het eerste spel verschijnt voor iOS en nieuwe Android toestellen, maar is deze subfranchise net zo diepgaand als het origineel?
Een nieuwe franchise, dus een nieuw concept
Voor Total War Battles: Shogun heeft SEGA een totaal nieuw concept bedacht. Waar de Total War games uit een mix tussen turn-based en real-time strategy bestaan, is Total Wars Battles een pure real-time game. De poppetjes plaats je namelijk op een hexagoonveld, waarna je ze een aantal commando's kunt geven. Hierbij geldt natuurlijk wel dat je goed moet nadenken welke eenheden je waar plaatst en welk commando je geeft aan de eenheden. Terwijl je dit doet loopt de tijd gewoon door. Uiteraard moet je ook rekening houden met 'resources', welke je vergaard door bepaalde gebouwen te plaatsen.
Progressie is voorwaarts
De commando's zijn erg simpel en betreffen niet meer dan; vooruit lopen, schuin omhoog- of omlaag lopen en halt. Het is dus niet mogelijk om je troepen terug te trekken naar je basis, eenmaal neergezet zul je ze alleen op hun plaats kunnen laten staan of in de richting de vijand kunnen sturen. Aanvallen gaat automatisch. Jouw kamp en het kamp van je tegenstander bevinden zich dan ook tegenover elkaar en het enige tussen jou en de overwinning zijn obstakels, zoals rotsen, en natuurlijk manschappen van de tegenstander.
Naast dat je je manschappen op het hexagoonveld neerzet, zul je ook diverse gebouwen op het veld moeten neerzetten. Belangrijk is hierbij dat de gebouwen aan elkaar grenzen. Goed nadenken is dus een vereiste, aangezien je bepaalde gebouwen niet te ver in het veld wilt zetten en je ook steeds moet blijven uitbreiden.
Ongeveer twintig levels
Tijdens onze speelsessie kwamen we ongeveer twintig levels tegen, exclusief zijlevels. Na elk level krijg je een landkaart te zien waar steeds nieuwe levels en zijlevels op verschijnen. Uiteraard zijn de zijlevels niet verplicht maar je speelt er vaak wel wat mee vrij. Met twintig levels is het spel niet erg lang, aangezien je moet uit gaan van vijf á tien minuten per level.
Neem het op tegen een vriend
Gelukkig is er ook nog de multiplayer modus. Hierbij neem je het real-time op tegen een vriend. De multiplayer is dan ook alleen lokaal te spelen. Beide spelers hebben een kamp dat ze moeten verdedigen en moeten elkaar aanvallen door manschappen op het hexagoonveld neer te zetten. Dit gaat in hoog tempo en, mits je echt aan elkaar gewaagd bent, enorm veel tijd kosten. Leuk!
Typische 'mobiele' presentatie
Momenteel is Total War Battles: Shogun in ontwikkeling voor de nieuwe apparaten met het iOS- en Android-platform. Hierdoor heeft de game een typische uitstraling zoals je die zult verwachten van een spel voor een mobiel platform. Gelukkig ziet alles er wel goed verzorgt uit. Uiteraard zijn het geen PlayStation Vita graphics maar Total War Battles: Shogun kan zich prima meten met de betere 3D-games voor de telefoons en tablets.
Mobiele gamers hebben iets om naar uit te kijken
We zien nog niet heel vaak dat grote series overgezet worden naar de mobiele platformen. Best jammer, want SEGA laat met Total War Battles: Shogun zien dat dit met succes kan. Hoewel er nog druk aan de titel gesleuteld wordt, kunnen we nu al stellen dat dit één van de beste games voor mobiele platformen gaat worden van deze zomer! Total War Battles: Shogun ligt vanaf aankomend april in de digitale schappen.

Populair Nieuws