Tomb Raider Preview

Preview
zaterdag, 25 augustus 2012 om 18:00
xgn google image
Wat hebben we toch lang moeten wachten. Relatief gezien dan. Qua tijd valt het nog mee, maar het leek een eeuwigheid tot bekend werd dat Tomb Raider opnieuw naar onze spelcomputers en PC komt. Maar dit keer niet gewoon een nieuw deel. Nee, het wordt een complete reboot. Eentje waar we onze mooie Lara Croft van een hele andere kant zien. Het wordt ruiger. Persoonlijker.
Op de Gamescom werd een speciale demo aan de pers getoond – die overigens 45 minuten duurde – met daaropvolgend een speelsessie. Niet vergeten om te melden: de presentatie was helemaal in het Duits. Vele Amerikanen en enkele personen uit andere landen keken elkaar verbaasd aan, toen ze realiseerden dat ze helemaal geen Duits konden verstaan. Een mooi gezicht was dat, maar gelukkig liet de presentatie veel beelden zien.
Lara Croft is mooier
Vooral het zien van Lara Croft gaf heel veel informatie. We hebben niet meer te maken met de stoere, perfect opgemaakte Lara. Nee, we hebben te maken met een girl next door, zoals mannen van volwassen leeftijd het mooi noemen. Een meisje dat net zo goed je buurmeisje kon zijn. En ja, het bevalt je zeker. Lara is mooier. Niet knapper, maar echt mooi in de zin van schoonheid. Dat is fijn om te zien. En voor de mannelijke gamers onder ons: ook de borstvorming van Lara is helemaal prima. Dat gezeik over dat Lara minder sexy is geworden is helemaal onzin. Mensen die dat zeggen, hebben geen smaak voor échte schoonheid.
Lara Croft is kwetsbaarder
Zo, dat is er ook uit. Wat nog meer opviel was dat Lara Croft een stuk menselijker is geworden. Menselijk in de zin van kwetsbaar. We zien Lara op een zinkend schip, waar ze samen met haar vrienden Sam, Ruth en vele anderen een mooie reis voor de boeg hadden. Maar ja, het schip is zinkende. En hoe. Het lijkt een catastrofe te worden. Het schip deelt zich in tweeën en Lara kan niet de allerbeste bewegingen en sprongen maken om toch nog weer op het nippertje de overkant te halen. Nee, Lara faalt.
Ze spoelt onderkoeld aan op een eiland. Ze moet zien te overleven. Lara heeft het koud. Heel erg koud. Ze kan niet alles oplossen. Maar dat komt ook door het feit dat we hier met een 21-jarige Lara te maken hebben. Dat is de jongste Lara die we ooit hebben meegemaakt, en dus moet ze het vooral van haar moed en wilskracht hebben om te overleven. Niets dat stoere gedoe. Je kunt haar daar niet op betrappen.
Lara Croft gaat survivallen
Daarom is Lara Croft op overlevingstocht. Of zoals ze het zo mooi noemen: survivallen. In het spel moet je hout zien te zoeken, een kampvuur zien te maken. Maar het mooiste van hoe kwetsbaar Lara wordt getoond, is het moment dat ze een hert doodschiet met haar pijl en boog. Ze moet het hert met een mes openmaken, maar Lara heeft zóveel medelijden dat ze er enorm veel moeite mee heeft. Dat raakt je. Echt. Nooit eerder is een Tomb Raider game zo persoonlijk geworden, ook op emotioneel vlak.
Veel actie
Verwacht echter niet dat het afgelopen is met de vele actie en dergelijke. Nog altijd moet je veel schieten, en kom je nog in de meest gore tombes terecht. Afgehakte hoofden, veel bloed, veel stank, ga zo maar door. Al snel kom je daarmee in aanraking. Het doet je denken aan Uncharted, maar dan op een echte Tomb Raider manier. Dus je moet nog steeds klauteren en dergelijke, maar aangezien Lara Croft in dit spel ‘menselijker‘ is geworden zullen de zogenaamde onmogelijke sprongen niet meer voorkomen.
Stealth, met pijl en boog schieten, met een pistool schieten, puzzels oplossen, een interessant verhaal volgen, skill points verzamelen zodat je je vaardigheden kunt verbeteren; het komt allemaal voor in Tomb Raider. Daarom voelt het zo compleet aan. De meeste mensen zaten dan ook tijdens de presentatie met de mond open naar de presentatie te kijken. En terecht. Het spel ziet er ook zó mooi uit. De omgevingen, de variatie daarin – en dat terwijl we op maar één eiland zitten – en de originaliteit van de dingen die je tegenkomt. Het is prachtig.
Een absolute topper
Daarom kan eindelijk voor het eerst sinds tijden in een impressie worden gezegd dat een bepaald spel een topper wordt. Het kan niet anders. Een echte absolute topper. Het spel zit zó logisch in elkaar, dat je jezelf soms verbaast over wat je ziet. Ontwikkelaar Crystal Dynamics heeft ervoor gezorgd dat we kunnen uitkijken naar deze game. De studio heeft goud in handen. Qua gameplay zit het spel ook helemaal prima in elkaar, en krijg je hetzelfde fijne gevoel als bij Uncharted. Dat is ongelofelijk goed nieuws.